Sci-fi v praxi: První kluzák s iontovým motorem ulétl několik desítek metrů

Každý dopravní letoun má buď vrtuli, nebo turbínu proudového motoru, která vytváří tah. Teoreticky lze ale vyrobit i letadlo, které se rozjede po vzletové ploše bez jediné rotující části nebo spalovací komory – tah vytvoří proud elektricky nabitých částic – iontů.

Řeč přitom není o iontových raketových motorech, které už našly své uplatnění v některých kosmických misích, ale o elektroaerodynamickém motoru použitelném v běžné atmosféře. Nyní jej v praxi otestovali inženýři z MIT, jejichž několikakilogramový experimentální iontový kluzák přelétl celou univerzitní tělocvičnu.

Malý letoun s iontovým motorem (Zdroj: MIT)

Jak funguje elektroaerodynamický motor

Základní princip elektroaerodynamického motoru je relativně jednoduchý. Mějme dvě elektrody, které jsou od sebe v určité vzdálenosti a odděluje je masa okolního vzduchu. Nyní na první elektrodu dodejme velmi vysoké napětí. MIT u 2,45kg letounu potřebovala 40 tisíc voltů.

Mezi elektrodami začnou proudit ionty, které při cestě budou narážet na molekuly vzduchu, kterým udělí kinetickou energii. Vytvoří tzv. iontový vítr (Biefeld-Brownův efekt) a zbytek už je stejný jako u každého jiného leteckého motoru. Newtonův zákon o akci a reakci se už postará o to, aby letoun poskočil vpřed.

Princip iontového větru (Zdroj: MIT)

Základní princip iontových motorů není nikterak nový – sahá do hluboké minulosti, doposud se jej ale nikomu nepodařilo přetavit v dostatečně výkonný stroj, který dodá praktické zrychlení. Zatímco u vesmírných misí velmi nízké zrychlení problém není, protože družice může pomalu zrychlovat třeba celé měsíce a roky, v případě letecké dopravy na Zemi poněkud ano.

V každém případě, pokud by se technologii podařilo rozvinout do použitelné podoby, znamenalo by to revoluci. Letadla by byla například mnohem tišší – jediný zvuk by totiž vytvářelo aerodynamické tření a nikoliv motor samotný. Druhou nespornou výhodou by pak samozřejmě byla absence jakýchkoliv zplodin ze spalovacích motorů.

Diskuze (56) Další článek: Foťák je nejdůležitější součást moderního smartphonu. Jak dobře koupit podle DxO?

Témata článku: Technika, Věda, Budoucnost, Země, Létání, Elektřina, Letadla, Fyzika, Motory, Určitá vzdálenost, Princip, ION, Vesmírná mise, Malý letoun, Základní princip, Spalovací motor, Desítky metrů, Výkonný stroj, Letoun, Kluzák, Běžná atmosféra, Iontový motor, Kosmická mise, Elektroda, Letecká doprava



Na muže doléhá globální krize plodnosti

Na muže doléhá globální krize plodnosti

** Za posledních čtyřicet let klesla plodnost mužů v ekonomicky vyspělých zemích o víc než polovinu ** Za posledních čtyřicet let klesla plodnost mužů v ekonomicky vyspělých zemích o víc než polovinu ** Nová studie ale dokazuje pravý opak

Jaroslav Petr
Lidé
Konec českého poskytovatele internetu v přímém přenosu. Připomíná to krachující energetické firmy
Lukáš Václavík
CETINPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2