Budoucnost | Letadla | Elektřina

Sci-fi v praxi: První kluzák s iontovým motorem ulétl několik desítek metrů

Sci-fi v praxi: První kluzák s iontovým motorem ulétl několik desítek metrů

Každý dopravní letoun má buď vrtuli, nebo turbínu proudového motoru, která vytváří tah. Teoreticky lze ale vyrobit i letadlo, které se rozjede po vzletové ploše bez jediné rotující části nebo spalovací komory – tah vytvoří proud elektricky nabitých částic – iontů.

Řeč přitom není o iontových raketových motorech, které už našly své uplatnění v některých kosmických misích, ale o elektroaerodynamickém motoru použitelném v běžné atmosféře. Nyní jej v praxi otestovali inženýři z MIT, jejichž několikakilogramový experimentální iontový kluzák přelétl celou univerzitní tělocvičnu.

Malý letoun s iontovým motorem (Zdroj: MIT)

Jak funguje elektroaerodynamický motor

Základní princip elektroaerodynamického motoru je relativně jednoduchý. Mějme dvě elektrody, které jsou od sebe v určité vzdálenosti a odděluje je masa okolního vzduchu. Nyní na první elektrodu dodejme velmi vysoké napětí. MIT u 2,45kg letounu potřebovala 40 tisíc voltů.

Mezi elektrodami začnou proudit ionty, které při cestě budou narážet na molekuly vzduchu, kterým udělí kinetickou energii. Vytvoří tzv. iontový vítr (Biefeld-Brownův efekt) a zbytek už je stejný jako u každého jiného leteckého motoru. Newtonův zákon o akci a reakci se už postará o to, aby letoun poskočil vpřed.

Princip iontového větru (Zdroj: MIT)

Základní princip iontových motorů není nikterak nový – sahá do hluboké minulosti, doposud se jej ale nikomu nepodařilo přetavit v dostatečně výkonný stroj, který dodá praktické zrychlení. Zatímco u vesmírných misí velmi nízké zrychlení problém není, protože družice může pomalu zrychlovat třeba celé měsíce a roky, v případě letecké dopravy na Zemi poněkud ano.

V každém případě, pokud by se technologii podařilo rozvinout do použitelné podoby, znamenalo by to revoluci. Letadla by byla například mnohem tišší – jediný zvuk by totiž vytvářelo aerodynamické tření a nikoliv motor samotný. Druhou nespornou výhodou by pak samozřejmě byla absence jakýchkoliv zplodin ze spalovacích motorů.

Diskuze (50) Další článek: Foťák je nejdůležitější součást moderního smartphonu. Jak dobře koupit podle DxO?

Témata článku: Technika, Věda, Budoucnost, Motory, Země, Letadla, Elektřina, Létání, Fyzika, Vesmírná mise, Výkonný stroj, Kinetická energie, Elektroda, Spalovací komora, Spalovací motor, MIT, Celý měsíc, Desítky metrů, Nabitá částice, Motor, Letecká doprava, Kluzák, Vysoké napětí, Malý letoun, Proudový motor


Určitě si přečtěte