Budoucnost | Letadla | Elektřina

Sci-fi v praxi: První kluzák s iontovým motorem ulétl několik desítek metrů

Sci-fi v praxi: První kluzák s iontovým motorem ulétl několik desítek metrů

Každý dopravní letoun má buď vrtuli, nebo turbínu proudového motoru, která vytváří tah. Teoreticky lze ale vyrobit i letadlo, které se rozjede po vzletové ploše bez jediné rotující části nebo spalovací komory – tah vytvoří proud elektricky nabitých částic – iontů.

Řeč přitom není o iontových raketových motorech, které už našly své uplatnění v některých kosmických misích, ale o elektroaerodynamickém motoru použitelném v běžné atmosféře. Nyní jej v praxi otestovali inženýři z MIT, jejichž několikakilogramový experimentální iontový kluzák přelétl celou univerzitní tělocvičnu.

Malý letoun s iontovým motorem (Zdroj: MIT)

Jak funguje elektroaerodynamický motor

Základní princip elektroaerodynamického motoru je relativně jednoduchý. Mějme dvě elektrody, které jsou od sebe v určité vzdálenosti a odděluje je masa okolního vzduchu. Nyní na první elektrodu dodejme velmi vysoké napětí. MIT u 2,45kg letounu potřebovala 40 tisíc voltů.

Mezi elektrodami začnou proudit ionty, které při cestě budou narážet na molekuly vzduchu, kterým udělí kinetickou energii. Vytvoří tzv. iontový vítr (Biefeld-Brownův efekt) a zbytek už je stejný jako u každého jiného leteckého motoru. Newtonův zákon o akci a reakci se už postará o to, aby letoun poskočil vpřed.

Princip iontového větru (Zdroj: MIT)

Základní princip iontových motorů není nikterak nový – sahá do hluboké minulosti, doposud se jej ale nikomu nepodařilo přetavit v dostatečně výkonný stroj, který dodá praktické zrychlení. Zatímco u vesmírných misí velmi nízké zrychlení problém není, protože družice může pomalu zrychlovat třeba celé měsíce a roky, v případě letecké dopravy na Zemi poněkud ano.

V každém případě, pokud by se technologii podařilo rozvinout do použitelné podoby, znamenalo by to revoluci. Letadla by byla například mnohem tišší – jediný zvuk by totiž vytvářelo aerodynamické tření a nikoliv motor samotný. Druhou nespornou výhodou by pak samozřejmě byla absence jakýchkoliv zplodin ze spalovacích motorů.

Diskuze (56) Další článek: Foťák je nejdůležitější součást moderního smartphonu. Jak dobře koupit podle DxO?

Témata článku: Technika, Věda, Budoucnost, Země, Letadla, Létání, Elektřina, Fyzika, Motory, Letecká doprava, Malý letoun, Princip, Praxe, Výkonný stroj, Určitá vzdálenost, Jediný zvuk, Electric, Běžná atmosféra, Vesmírná mise, Spalovací motor, Spalovací komora, Kinetická energie, Okolní vzduch, Desítky metrů, Celý měsíc


Určitě si přečtěte

Je to dobré, cetky z AliExpressu budou nejspíše relativně levné i v roce 2021

Je to dobré, cetky z AliExpressu budou nejspíše relativně levné i v roce 2021

** V roce 2021 začneme platit DPH i u laciného zboží z asijských e-shopů ** Daň ale budeme většinou platit už na e-shopech ** Nemusíte se bát zdlouhavého a drahého celního řízení

Jakub Čížek | 74

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 9

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

** Koronavirus donutil mnohé zaměstnance pracovat z domova ** V souvislosti s tím vzrostla poptávka po webových kamerách ** Webkameru ale nemusíte kupovat – stačí mobil a aplikace!

Karel Kilián | 15

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 18