Budoucnost | Letadla | Elektřina

Sci-fi v praxi: První kluzák s iontovým motorem ulétl několik desítek metrů

Sci-fi v praxi: První kluzák s iontovým motorem ulétl několik desítek metrů

Každý dopravní letoun má buď vrtuli, nebo turbínu proudového motoru, která vytváří tah. Teoreticky lze ale vyrobit i letadlo, které se rozjede po vzletové ploše bez jediné rotující části nebo spalovací komory – tah vytvoří proud elektricky nabitých částic – iontů.

Řeč přitom není o iontových raketových motorech, které už našly své uplatnění v některých kosmických misích, ale o elektroaerodynamickém motoru použitelném v běžné atmosféře. Nyní jej v praxi otestovali inženýři z MIT, jejichž několikakilogramový experimentální iontový kluzák přelétl celou univerzitní tělocvičnu.

Malý letoun s iontovým motorem (Zdroj: MIT)

Jak funguje elektroaerodynamický motor

Základní princip elektroaerodynamického motoru je relativně jednoduchý. Mějme dvě elektrody, které jsou od sebe v určité vzdálenosti a odděluje je masa okolního vzduchu. Nyní na první elektrodu dodejme velmi vysoké napětí. MIT u 2,45kg letounu potřebovala 40 tisíc voltů.

Mezi elektrodami začnou proudit ionty, které při cestě budou narážet na molekuly vzduchu, kterým udělí kinetickou energii. Vytvoří tzv. iontový vítr (Biefeld-Brownův efekt) a zbytek už je stejný jako u každého jiného leteckého motoru. Newtonův zákon o akci a reakci se už postará o to, aby letoun poskočil vpřed.

Princip iontového větru (Zdroj: MIT)

Základní princip iontových motorů není nikterak nový – sahá do hluboké minulosti, doposud se jej ale nikomu nepodařilo přetavit v dostatečně výkonný stroj, který dodá praktické zrychlení. Zatímco u vesmírných misí velmi nízké zrychlení problém není, protože družice může pomalu zrychlovat třeba celé měsíce a roky, v případě letecké dopravy na Zemi poněkud ano.

V každém případě, pokud by se technologii podařilo rozvinout do použitelné podoby, znamenalo by to revoluci. Letadla by byla například mnohem tišší – jediný zvuk by totiž vytvářelo aerodynamické tření a nikoliv motor samotný. Druhou nespornou výhodou by pak samozřejmě byla absence jakýchkoliv zplodin ze spalovacích motorů.

Diskuze (56) Další článek: Foťák je nejdůležitější součást moderního smartphonu. Jak dobře koupit podle DxO?

Témata článku: Technika, Věda, Budoucnost, Země, Letadla, Létání, Elektřina, Motory, Fyzika, Kluzák, Běžná atmosféra, Spalovací komora, Spalovací motor, Praxe, Princip, Určitá vzdálenost, Motor, Letecká doprava, Nabitá částice, Kinetická energie, Iont, Proudový motor, MIT, Okolní vzduch, Vysoké napětí


Určitě si přečtěte

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

** Domácí 3D tisk je dnes už finančně dostupný prakticky všem ** Lacinou tiskárnu pořídíte za pár tisíc korun ** Jak vlastně tisk probíhá a jak navrhnout, co vytisknout

Jakub Čížek | 66

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

** Co dělat s vysloužilým chytrým telefonem? Neházejte ho do koše! ** Našli jsme pro vás deset možností, jak ho prakticky využít ** I stará zařízení tak mohou být užitečná

Karel Kilián | 47

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

** Ačkoliv je grafických linuxů plný internet, stále vládnou Windows ** Jeden z nich se jmenuje Zorin OS a nedávno se dočkal aktualizace ** Dělají jej dva kluci z Irska a je fakt hezký

Jakub Čížek | 115