Škodovka v Praze začala provozovat flotilu sdílených elektrických skútrů

Škodovka v Praze začala provozovat flotilu sdílených elektrických skútrů

Služba se jmenuje BeRider a stojí za ní Škoda Auto Digilab, dceřinka mladoboleslavské automobilky

Služba se jmenuje BeRider a stojí za ní Škoda Auto Digilab, dceřinka mladoboleslavské automobilky

Skútry nevyrobila samotná Škodovka, byť zástupce automobilky na tiskové konferenci připustil, že není zcela vyloučeno ani to, že by v případě úspěchu této platformy začala vyrábět i samotné skútry. Automobilka si na nich testuje zejména platformu pro sdílení. 

Skútry nevyrobila samotná Škodovka, byť zástupce automobilky na tiskové konferenci připustil, že není zcela vyloučeno ani to, že by v případě úspěchu této platformy začala vyrábět i samotné skútry. Automobilka si na nich testuje zejména platformu pro sdílení. 

Základem provozu je mobilní aplikace, která je k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. S ní si najdete nejbližší skútr a odemknete jej. 

Základem provozu je mobilní aplikace, která je k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. S ní si najdete nejbližší skútr a odemknete jej. 

Displej na skútru informuje o rychlosti a dojezdu

Displej na skútru informuje o rychlosti a dojezdu

Aplikaci či případnou navigaci musíte sledovat ze svého mobilu, a proto jsou skútry vybaveny masivním držákem na mobily, který telefon udrží i při jízdě po kostrbaté dlažbě (telefon do něj ale dávat pochopitelně nemusíte)

Aplikaci či případnou navigaci musíte sledovat ze svého mobilu, a proto jsou skútry vybaveny masivním držákem na mobily, který telefon udrží i při jízdě po kostrbaté dlažbě (telefon do něj ale dávat pochopitelně nemusíte)

V boxu za sedadlem jsou připraveny dvě přilby. Při jízdě sem namísto přilby můžete vložit nějaký ten drobný náklad. 

V boxu za sedadlem jsou připraveny dvě přilby. Při jízdě sem namísto přilby můžete vložit nějaký ten drobný náklad. 

Kromě přileb tu najdete i hygienické návleky na hlavu, reflexní vestu, lékárničku a návod, co dělat v nouzových situacích. K dispozici je i nonstop linka, kam se dá zavolat v případě nějakých problémů. 

Kromě přileb tu najdete i hygienické návleky na hlavu, reflexní vestu, lékárničku a návod, co dělat v nouzových situacích. K dispozici je i nonstop linka, kam se dá zavolat v případě nějakých problémů. 

Na provoz skútrů dohlíží 24 hodin denně provozovatel služby, v případě nějakého problému se tak dovoláte pomoci. Průběžně také probíhá dobíjení skútrů, a to formou výměny baterií, které průběžně mění servisní hlídka. 

Na provoz skútrů dohlíží 24 hodin denně provozovatel služby, v případě nějakého problému se tak dovoláte pomoci. Průběžně také probíhá dobíjení skútrů, a to formou výměny baterií, které průběžně mění servisní hlídka. 

Skútr má 16" kola a celkem obstojně si poradí i s rozbitou dlažbou v některých pražských ulicích. Je to ale stále poměrně lehké přibližovadlo, a tak nelze čekat komfort podvozku velkého motocyklu či automobilu

Skútr má 16" kola a celkem obstojně si poradí i s rozbitou dlažbou v některých pražských ulicích. Je to ale stále poměrně lehké přibližovadlo, a tak nelze čekat komfort podvozku velkého motocyklu či automobilu

Motor s výkonem 3 kW není žádný trhač asfaltu, ale na svižnou jízdu po městě dostačuje. Povolené rychlosti 50 km/h snadno dosáhnete i ve strmém kopci, teoretickým maximem skútru je pak 66 km/h.

Motor s výkonem 3 kW není žádný trhač asfaltu, ale na svižnou jízdu po městě dostačuje. Povolené rychlosti 50 km/h snadno dosáhnete i ve strmém kopci, teoretickým maximem skútru je pak 66 km/h.

Na skútru můžete vyrazit i ve dvou. 

Na skútru můžete vyrazit i ve dvou. 

Aplikace během jízdy. Jakmile dojedete, kliknete na "Finalize" a jízda se ukončí. 

Aplikace během jízdy. Jakmile dojedete, kliknete na "Finalize" a jízda se ukončí. 

Následně jste upozorněni, abyste se přesvědčili, že je skútr odstavený v zóně, že je správně zajištěn na svém stojanu a že jste vrátili přilbu do boxu, který je řádně zavřený.

Následně jste upozorněni, abyste se přesvědčili, že je skútr odstavený v zóně, že je správně zajištěn na svém stojanu a že jste vrátili přilbu do boxu, který je řádně zavřený.

Poté dojde k ukončení jízdy a vyúčtování. Během testovací prezentace jsme se mohli svézt zdarma, jinak se bude platit 5 Kč za minutu používání a první čtvrthodina jízdy je na zkoušku zdarma. 

Poté dojde k ukončení jízdy a vyúčtování. Během testovací prezentace jsme se mohli svézt zdarma, jinak se bude platit 5 Kč za minutu používání a první čtvrthodina jízdy je na zkoušku zdarma. 

V aplikaci jinak uvidíte, kde najdete nejbližší skútr

V aplikaci jinak uvidíte, kde najdete nejbližší skútr

Nabídka aplikace BeRider

Nabídka aplikace BeRider

Skútr je samozřejmě vybaven vším, co musí takové motorové vozidlo mít. Nechybí ani světlomet, který umožní bezpečnou jízdu i večer

Skútr je samozřejmě vybaven vším, co musí takové motorové vozidlo mít. Nechybí ani světlomet, který umožní bezpečnou jízdu i večer

Ovládání pro levou ruku: páka přední brzdy, blinkry, světla, troubení. 

Ovládání pro levou ruku: páka přední brzdy, blinkry, světla, troubení. 

Ovládání pro pravou ruku: otočná rukojeť plynu, páka zadní brzdy, zapínání a vypínání

Ovládání pro pravou ruku: otočná rukojeť plynu, páka zadní brzdy, zapínání a vypínání

Na každém skútru je tento jednoduchý a univerzální, přesto docela pevný a robustní držák na telefon

Na každém skútru je tento jednoduchý a univerzální, přesto docela pevný a robustní držák na telefon

Sedadlo je určeno až pro dva cestující. Ten druhý musí být ale trochu hubenější. 

Sedadlo je určeno až pro dva cestující. Ten druhý musí být ale trochu hubenější. 

Převod hnací síly je řešený řemenem

Převod hnací síly je řešený řemenem

Praktický háček poslouží například k zajištění tašky, kterou si můžete umístit mezi nohy

Praktický háček poslouží například k zajištění tašky, kterou si můžete umístit mezi nohy

Nenápadné úložné prostory v přední části pojmou například lahev s pitím 

Nenápadné úložné prostory v přední části pojmou například lahev s pitím 

Nejvíce věcí se ale jinak samozřejmě vejde do zadního boxu

Nejvíce věcí se ale jinak samozřejmě vejde do zadního boxu

Jedná se o skútr Muvi španělského výrobce Torrot, který se u nás prodává za cca 130 tisíc korun

Jedná se o skútr Muvi španělského výrobce Torrot, který se u nás prodává za cca 130 tisíc korun

Má 16" kola a příkadně účinné kotoučové brzdy 

Má 16" kola a příkadně účinné kotoučové brzdy 

Odpružení je nastaveno celkem tvrdě, aby byly skútr univerzální a mohly nabídnou svezení i těžším lidem či dvojicím. Pro samostatného jezde lehčí postavy je však jízda trochu udrncaná, obzvlášť pokud vjedete na dláděnou silnici. 

Odpružení je nastaveno celkem tvrdě, aby byly skútr univerzální a mohly nabídnou svezení i těžším lidem či dvojicím. Pro samostatného jezde lehčí postavy je však jízda trochu udrncaná, obzvlášť pokud vjedete na dláděnou silnici. 

Motor je schovaný před zadním kolem

Motor je schovaný před zadním kolem

Baterie jsou v prostoru pod sedlem. Servisní hlídka je v případě vybití je vymění. Na jedno nabití ujedete až 70 km

Baterie jsou v prostoru pod sedlem. Servisní hlídka je v případě vybití je vymění. Na jedno nabití ujedete až 70 km

Test v rámci prezentace pro novináře

Test v rámci prezentace pro novináře

Služba se jmenuje BeRider a stojí za ní Škoda Auto Digilab, dceřinka mladoboleslavské automobilky
Skútry nevyrobila samotná Škodovka, byť zástupce automobilky na tiskové konferenci připustil, že není zcela vyloučeno ani to, že by v případě úspěchu této platformy začala vyrábět i samotné skútry. Automobilka si na nich testuje zejména platformu pro sdílení. 
Základem provozu je mobilní aplikace, která je k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. S ní si najdete nejbližší skútr a odemknete jej. 
Displej na skútru informuje o rychlosti a dojezdu
38
Fotogalerie

Sdílených elektrických skútrů od Škodovky v Praze přibude. A chystají se i do Brna

Minulý rok automobilka Škoda v Praze rozjela projekt BeRider. Jedná se u službu na sdílení elektrických skútrů, která funguje skrze mobilní aplikaci. Koncept se zjevně osvědčil, a tak se rozšíří. 

V Praze nyní proběhla údržba současné flotily a po zimní servisní pauze se teď zpět do ulic vydává 150 skútrů. Do léta by jich už mělo být 700, tedy více než čtyřnásobek. 

BeRider se letos rozšíří i mimo Prahu. Prvním kandidátem je Brno, kde už byly skútry zachyceny reportérem Českého rozhlasu. Ale jak jsme si ověřili přímo u provozovatele služby, spuštění v Brně je teprve v přípravné fázi a neproběhne v tomto ani následujícím měsíci.  Z tohoto vyjádření lze usuzovat, že bychom skútry v Brně měli očekávat během května. Více se dozvíme už za týden, kdy má proběhnou tisková konference na brněnském magistrátu, kde bude projekt v rámci Brna představen. 

Reportér Českého rozhlasu zachytil skútry BeRider v Brně. Zatím se tu ale jen fotily pro připravovanou prezentaci

Proti koloběžkám

Škoda samotné skútry sice nevyrábí, ale testuje si na nich platformu pro provoz sdíleních elektromobilů ve městě. Systém pak bude moci použít i na klasická auta a není vyloučeno, že by se vrhla i na výrobu vlastních skútrů, pokud by to ekonomicky dávalo smysl.  Aktuálně využívá elektroskútry Muvi španělského výrobce Torrot.

Skútry mají motor s výkonem 3 kW a dojezd až 70 km. Energie se doplní výměnnou akumulátoru, což provádí pravidelně provozovatelé služby u zaparkovaných skútrů. K půjčování slouží mobilní aplikace a platí se 5 Kč za minutu používání. K řízení potřebujete pochopitelně základní řidičské oprávnění a helmu (ta je připravena v přepravním boxu včetně hygienického návleku a hlavu). 

BeRider konkuruje sdíleným elektrokoloběžkám či kolům. Na rozdíl od nich se ale jezdci nepohybují na chodnících, ale po silnicích. Neohrožují tedy chodce a mohou se pohybovat rychleji. Na druhou stranu to v hustém městském provozu od jezdců vyžaduje zvýšenou opatrnost a sebedůvěru. Ta je však na robustním skútru přece jen o něco větší než třeba na kole. Více informací četně osobních zkušeností se dozvíte ve starším článku

Určitě si přečtěte

Články odjinud