Sebeovládáním příroda neobdařila jen člověka. I sépie si umí počkat na „holuba na střeše“

• Sebeovládáním obdařila příroda člověka a pak ještě několik zvířecích druhů s výkonnými mozky
  • Nyní vědci prokázali vysokou míru sebeovládání u hlavonožců
  • Jak sépie k sebeovládání vůbec přišly a k čemu jim je dobré?

Říká se, že je lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. Anebo, že co je doma, to se počítá. V řadě životních situací je ale lepší, když se řídíme zásadou, že kdo si počká, ten se dočká. Schopnost odolat pokušení rychlé odměny s vyhlídkou na větší zisk v budoucnu není v přírodě příliš rozšířená. U člověka se rozvíjí v dětství.

V roce 1972 provedl americký psycholog rakouského původu Walter Mischel na Stanford University slavný „marshmallow test“. Nabízel dětem bonbony (marshmallow) s tím, že mohou sladkosti sníst hned nebo vydržet čtvrt hodiny a pak dostanou dvojnásobek. Děti vykazovaly různou míru schopnosti „odložit uspokojení“.

Děti, které „uměly počkat“, byly následně v životě úspěšnější. Měly lepší prospěch ve škole, protože dokázaly vynaložit vyšší úsilí při učení. Byly zdravější, protože snáze dodržovaly zásady zdravého životního stylu a neměly tendenci k závislosti na návykových látkách.

Mischelův experiment byl později podroben silné kritice. Faktem ale zůstává, že schopnost „odloženého uspokojení“ vyžaduje představivost a plánování. Ve zvířecí říši ji v jednoduché formě vykazují jen tvorové obdaření výkonným mozkem.

Foto: Martin Cathrae, CC BY-SA 2.0

Vedle šimpanzů nebo delfínů jsou to i papoušci nebo vrány. Nejnověji ji ale vědci prokázali u sépií. Tým vedený Alexandrou Schnellovou z University of Cambridge publikoval překvapivé výsledky ve vědeckém časopise Proceedings of the Royal Society B.

Titulní foto: David Sim from London, United Kingdom, CC BY 2.0

Váš názor Další článek: Netopýři jako rezervoáry virů: vědci v Číně našli 24 dosud neznámých netopýřích koronavirů

Témata článku: Příroda, Výzkum, Zvířata, Lidé, Evoluce, Vědec, Potrava, Zvíře, Sebastián, Stanford Univerzita, CC BY-NC-SA, Papoušek, Střecha, Komora, United Kingdom, Vysvětlení, Holub, Univerzita of Cambridge

Lightning konektor slaví 10 let. Kdysi přinesl inovaci, dnes už přesluhuje a stahují se nad ním mračna

** Apple Lightning konektor je na trhu již 10 let ** Na trh přišel jako moderní konektor, který konkurence mohla závidět ** Několik let už však čeká na náhradu modernějšími alternativami

KonektivitaLightningiPhone
Herní filosofie: hraní napříč časem aneb z gaučů do online světa

Od diskety po Game Passy, aneb jak se mění obraz herní scény.

Ladislav Novák