Od havárie čínského Boeingu 737, letícího na vnitrostátní lince MU5735 z Kchun-mingu do Kantonu, uplynuly téměř dva měsíce. První předběžná zpráva zmiňovala nález více než metrového kusu trosek asi 12 kilometrů západně od místa havárie – konkrétně se mělo jednat o odtokovou hranu wingletu. Ve hře tak byla možnost, že důvodem neštěstí byla technická závada.
Americký deník The Wall Street Journal však přinesl 17. května zprávu pocházející z neupřesněného zdroje blízkého americké vládě. Ten měl získat od představitelů zapojených do vyšetřování informaci, že z analýzy údajů z černých skříněk letadla vyplývá, že havárie byla úmyslným činem – velmi pravděpodobně takzvanou rozšířenou sebevraždou.
Sebevrah v kokpitu?
Dle zprávy zveřejněné téhož dne televizí ABC News představitelé americké vlády prohlásili, že letadlo bylo úmyslně uvedeno do vertikálního střemhlavého letu osobou v pilotní kabině. Údaje z letových zapisovačů prý ukázaly, že podvozek ani klapky nebyly během klesání letadla vysunuté, takže havárie nebyla následkem pokusu o nouzové klesání nebo přistání.
ABC News navíc přidává podrobnosti, podle kterých americké úřady vyšetřovaly osobní život jednoho z pilotů, přičemž uvedly, že mohl před havárií řešit nezveřejněné osobní problémy. V okamžicích těsně před a během klesání se z kokpitu neozvalo žádné tísňové volání ani odpověď na pokusy řízení letového provozu a okolních letadel navázat kontakt s letounem China Eastern Airlines.
Agentura Reuters uvádí, že se vyšetřování havárie zaměřuje na jednání posádky. Dle dvou zdrojů informovaných o průběhu vyšetřování prý nebyly nalezeny žádné důkazy o technické závadě. Jeden z informátorů agentuře Reuters potvrdil, že vyšetřovatelé zkoumají, zda nehoda nebyla způsobena „dobrovolným“ zásahem posádky do řízení.
Byl to pilot? Nebo někdo jiný?
Záznamník hlasu v pilotní kabině byl při havárii vážně poškozen a v tuto chvíli není jasné, zda se z něj vyšetřovatelům podařilo získat nějaké informace. Americké úřady zaměřují svou pozornost na pilota, ačkoli je možné, že do kokpitu vnikl někdo jiný, kdo havárii způsobil.
Společnost Boeing, která letadlo vyrobila, a americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) se odmítly vyjádřit a odkázaly na čínské orgány. Čínský úřad pro civilní letectví (CAAC), který vede vyšetřování, na žádost o komentář nereagoval.
Havárie čínského Boeingu tak nápadně připomíná událost ze 24. března 2015, kdy Airbus A320-211 se 6 členy posádky a 144 pasažéry na palubě narazil do horského masivu v Provensálských Alpách. Následné vyšetřování ukázalo, že se kopilot Andreas Lubitz zamkl v kokpitu a pravděpodobně v sebevražedném úmyslu záměrně s letadlem narazil do hor.