Brněnské výstaviště tento týden hostí v pořadí už sedmnáctý ročník mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET. Zájemci jej mohou navštívit ještě dnes do 16:00. Vyrazili jsme tam i my a v sérii článků se postupně podíváme na některé z těch nejzajímavějších exponátů z hal a venkovních ukázek.
LPP Praha dodala Ukrajině stovky letounů s AI
Začneme na stánku české společnosti LPP Holding, která se mimo jiné specializuje na vývoj autonomních dronů s umělou inteligencí. Ty přitom neexistují pouze na papíře, nebo ve formě hrubých prototypů a demonstrátorů, ale už se skutečně zapojily i do boje.

Autonomní letoun MTS UAS od českého výrobce LPP
LPP k dnešnímu dni dodala Ukrajině stovky letounů, přičemž ty největší kluzáky mají rozpětí křídel až 3,5 metrů a dosahují rychlosti 230 km/h. Oproti konvenčním UAV mají ke všemu jednu výhodu, která je v dnešních podmínkách dronových válek naprosto zásadní.
Protitanková, tříštivá i termobarická hlavice
Sebevražedné drony z Prahy zvládnou operovat i tam, kde Rusové nasadí ty nejvýkonnější rušičky, stroje se totiž dokážou navigovat i bez GPS a rádiového spojení s operátorem.

Větši letoun pohání spalovací motor a vrtule na zádi. Zdolá až 1000 km a může nést různé bojové hlavice. Na stánku jsme si prohlédni i menší UAV s elektrickým pohonem (viz galerie)
Letadla používají pokročilého autopilota s počítačovým viděním, který porovnává obraz z kamery s předem naplánovanou mapou a je založený na technologii tzv. Kalmánova filtru.
Pokud zdolají obranu nepřítele, úspěšně zasáhnou cíl některou z bojových hlavic s hmotností 0,8-12 kg a typu:
- HEAT (High-Explosive Anti-Tank): kumulativní, pronikne pancířem
- HEFRAG (High-Explosive Fragmentation): tříštivá, protipěchotní aj.
- AT-TBFRAG (Anti-Tank Thermobaric-Fragmentation): termobarické širokospektrální peklo
Maximální vzletová hmotnost stroje dosahuje 40 kg, unese 12 kg užitečného nákladu (bojová hlavice, senzory atp.) a operovat může až 9 hodin ve výšce do 6000 metrů a při doletu 1000 km. O to se už postará spalovací motor a vrtule na zádi.
Letová ukázka MTS UAS:
Letouny se spalovacím motorem mají zpravidla více energie a větší dolet, trpí ale relativní hlučností. V Česku nicméně máme celý zástup dalších výrobců dronů od pozorovacích VTOLů po vyčkávací sebevražednou munici (loitering munition). Příště se proto podíváme na jednu z elektrických novinek z IDET 2025. A tentokrát pro změnu od brněnských expertů (nejen) na vesmír.