Šéf evropského raketového průmyslu se děsí SpaceX: To mám své týmy poslat domů?

SpaceX je už zavedená raketová společnost, pomalu se totiž začíná odehrávat to, co si mnozí před lety ani neodkázali představit: Elon Musk a jeho raketový startup začíná ohrožovat program evropských raketových nosičů Ariane.

Rakety Ariane poprvé vzlétly v roce 1979 a měly být mimo jiné důkazem toho, že když se dají evropské země dohromady, vyrovnají se tehdejším vesmírným supervelmocím USA a Rusku. S postupnou komercializací a tlakem na nižší ceny však raketový holding reprezentovaný především francouzským průmyslem přestal konkurovat, a když se na scéně objevila společnost Space X, bylo to hotové pozdvižení.

Šéf Ariane Group, Alain Charmeau, pro německý Der Spiegel (via Ars Technica) mimo jiné prohlásil: „Řekněme, že budeme mít v Evropě deset garantovaných letů ročné a raketový nosič, který budeme moci použít desetkrát – takže ročně postavíte jen jednu raketu. To nedává žádný smysl. Nemohu svým týmům říci: „Na shledanou za rok.“

Je to tedy jistý paradox, ale Charmeau tímto způsobem odmítá technologický dokonalejší systém recyklovatelných raketových nosičů, které mohou dramaticky snížit cenu. Ariane je totiž obrovský ekosystém, který musí za rok propálit mnohem více peněz, aby v současné podobě vůbec přežil.

Zatímco SpaceX dokáže stáhnout cenu jednoho letu na 62 milionů dolarů (Falcon 9), i když kontrakty pro vládu jsou dražší (okolo 100 milionů dolarů, neboť vláda vyžaduje mnohem vyšší standardy), Evropanům se o takových částkách může jen zdát.

Odpovědí na SpaceX má být přitom nový nosič Ariane 6, který však bude hotový až počátkem 20. let, a i když sníží cenu, stále bude asi o čtvrtinu vyšší než v případě SpaceX, která tou dobou může náklady ještě snížit, postupně začne intenzivněji používat použité stupně.

Suma sumárum, soukromý sektor silně nahlodal pilíře segmentu, který byl doposud natolik nákladný, že jej provozovaly jen některé země a jejich kosmické agentury si díky tomu mohly stanovit velmi výhodné ceny. Elon Musk spustil proces demokratizace vesmíru, přičemž jeho současné Falcony jsou pouze začátkem.

Diskuze (65) Další článek: V české serverovně našli protitankovou střelu. Šlo o podvrh

Témata článku: Vesmír, SpaceX, Kosmonautika, Raketa, Evropa, Elon Musk, USA, Průmysl, Rusko, IT Osobnosti, ESA, Falcon, Ariane, Ariane 6, Vysoký standard, Raketový nosič, Důkaz , Jistý paradox, SPAC, Space X, Dóm, Výhodná cena, Evropské země, Ars Technica, Kosmická agentura

Elden Ring se odkládá, dočkáme se jej v únoru

Přihlásit se můžete i do uzavřeného testu hry, který se uskuteční v listopadu.

Elden RingFromSoftware

Domluvy nad prodloužením licence FIFA se brzdí. Organizace chce moc peněz

Smlouvání o prodloužení smlouvy mezi EA a organizací FIFA se zpomalují. Důvodem jsou peníze.

FIFAEAByznys