Šéf Ubisoftu: Herní konzole skončí, nahradí je streamované hry přes internet

  • Hraní her čeká velká změna
  • Revoluci přinesou rychlejší internetové přípojky
  • Příští generace herních konzolí je možná poslední

Šéf Ubisoftu, který patří mezi největší vydavatele her na světě, promluvil o budoucnost hraní her, které se dle jeho názoru zcela změní. První krůčky přitom můžeme sledovat už několik posledních let.

Zatímco i dnes je hraní primárně tom, že musíte mít lokálně velmi výkonný hardware, v budoucnu bude stačit jednodušší levná krabička nebo telefon, který bude zajišťovat pouze připojení k internetu, bezdrátové připojení s ovladači a rychlou dekompresi obrazu.

Konec konzolí a přechod na paušál

Dle Yvese Guillemota je totiž budoucnost hraní pomocí streamování z cloudu, kterou před spoustou let zkoušel i OnLive, jež později zkrachoval a patenty prodal Sony. Důvod je jasný – přišel na trh příliš brzy, kdy nedoběhly ostatní technologie jak v oblasti serverů, tak i rychlosti internetu. V současnosti je systém cloudového hraní dostupný například v rámci Nvidia GeForce Now nebo PlayStation Now.

K přechodu dle tvrzení přitom nedojde hned, ale je možné, že následující generace herních konzolí (třeba PlayStation 5) bude poslední a v následující vlně za 5 až 10 let už žádné „velké“ herní konzole nevyjdou a nebudou vycházet. Rychlost internetu se totiž velmi rychle zlepšuje. Například v USA je už průměrná rychlost připojení k internetu kolem 20 Mb/s a Jižní Korea se pyšní průměrnou rychlostí internetu téměř 29 Mb/s. Za deset let by tyto průměrné rychlosti měly klidně desetinásobné.

Pokud bude mít průměrná internetová přípojka rychlost v oblasti stovek Mb/s, není problém přenášet 4K a 8K streamy v reálném čase. Je jasné, že zpracování 3D grafiky v cloudu je efektivnější a umožní to i přechod na paušální hraní her, podobně jako se to stalo u hudby nebo filmů. První záblesky už ukazuje například i EA, která spustila hraní všech nových i starých her z jejího portfolia za paušální poplatek 100 dolarů ročně.

Nízká odezva je kritická

Jediným problémem, který má ale rovněž jednoduché řešení, je odezva. Zatímco dnes jsou počty a umístění cloudových herních serverů velmi omezené (například v našich podmínkách u služby GeForce Now je nejblíže server ve Frankfurtu), jakmile budou ve většině velkých měst v daných zemích, lze dosáhnout odezvy v rámci jednotek milisekund. To bude použitelné i pro virtuální a rozšířenou realitu při které vás nebude bolet hlava.

Pro dokonalejší chod si lze představit i nějaké hybridní řešení, které bude omezenou část dat a výpočtů zpracovávat lokálně a většinu nejnáročnějších věcí pak v cloudu.

Streamování her také zjednoduší pokrytí různých forem zařízení (televize, přenosné herní konzole, telefony, tablety a další) a zjednoduší vývoj her pro větší množství uživatelů. S nasazením cenově dostupných paušálů a streamováním také více méně pomalu skončí pirátství, podobně jako se to stalo u hudby a začíná se to proměňovat i u filmového (seriálového) průmyslu díky Netflixu a podobným platformám.

Lze předpokládat, že se největší streamovací herní platformou stane Steam, který už streamování her vyvíjí několik let a to nejen pro použití v lokální síti, ale i přes internet s využitím vašeho vlastního počítače jako „serveru“.

Diskuze (54) Další článek: Facebook vyrazil do boje s klamavou reklamou. Roboti ji ale nepoznají, pomoci musí sami uživatelé

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,