Veřejnost i automobilový průmysl řeší elektrifikaci, ale podle šéfa koncernu VW nás čeká ještě větší transformace. Tou má být technologie autonomního řízení. „Celý průmysl změní více, než elektromobily a elektromobilita,“ uvedl Herbert Diess, šéf VW Group, na ekonomickém fóru Bloomberg v Kataru a dodal: „Auta budou jiná, jakmile začnou řídit autonomně.“
Důležitost, jakou Diess přikládá autonomnímu řízení, udivila řadu pozorovatelů. Volkswagen se totiž nedávno pustil do rychlého a nákladného přechodu na elektromobilitu, což symbolizuje řada nových modelů ID. Konkurence na poli autonomních automobilů navíc nehlásí zrovna velké úspěchy.
Společnost Waymo (spadá pod Google) sice začala v minulém roce nabízet své první robo-taxi zcela bez řidiče, služba je však omezená na vybrané oblasti amerického Phoenixu. Předpovědi společností Tesla nebo Ford, které technologii také věnují velkou pozornost, zůstávají většinou nenaplněny.
Firmy Uber a Lyft, které chtěly využít autonomní řízení pro své přepravní služby, už projekty ukončily. Od Lyftu koupila technologii Toyota, do vývoje dál investuje a v minulosti se pochlubila několika zajímavými projekty.
Vývoj se protahuje
Vývoj však trvá podstatně déle, než automobilky plánovaly. Jak ostatně Diess zmínil, jde o „nejsofistikovanější internetová zařízení, jaká si umíme představit.“ Zvlášť pokud mají bezpečně fungovat zcela bez řidiče. Náročný vývoj také stojí kupu peněz, kterých není v době elektrifikace, nedostatku čipů a následků pandemie nazbyt.
I Volkswagen spojil síly při vývoji s několika partnery. V USA Volkswagen spolupracuje například se společností Argo AI, do které v minulosti investoval i Ford, partner VW na poli elektrifikace a užitkových vozů. Další vývoj probíhá i v Číně, kde má VW další partnery.
Kromě nákladů a časové náročnosti komplikuje vývoj i legislativa. Alespoň ta evropská se podle Diesse nedávno zlepšila. Právě v Evropě (v Hamburku) by měly být ještě letos zahájeny první autonomní jízdy novodobého hippie vanu ID.Buzz, který má být jako první vybaven sofistikovaným systémem vysoce automatizovaného řízení.
Když už jsme nakousli ty výdaje – Volkswagen prý ročně vynakládá na vývoj softwaru okolo 2,5 miliardy eur (nejde pouze o autonomní řízení). Diess věří, že i díky tomu je Volkswagen v dobré pozici, aby zůstal silným hráčem i v budoucím světě autonomní mobility.