Astronomie | Asteroidy

Senzace se nekoná. Mezihvězdný asteroid 'Oumuamua je nejspíš jen stará skála pokrytá krustou

V posledních dnech se mnoha médiích objevily spekulace o tom, že mezihvězdný asteroid 'Oumuamua by ve skutečnosti mohl být sofistikovanou sondou, kterou do vesmíru vyslala nějaká mimozemská civilizace.

Výsledky rozsáhlého průzkumu, který vedli lan Fitzsimmons a Michele Bannister z Queen's University Belfast, nicméně naznačují, že 'Oumuamua je přírodního původu a silně se podobá ledovým objektům pokrytým suchou kůrou. Po miliony (možná i miliardy) let byl totiž vystaven kosmickému záření, v důsledku čehož se na jeho povrchu vytvořila izolační vrstva bohatá na organické látky.

Tato suchá kůra o tloušťce cca půl metru podle všeho účinně chrání „ledový interiér“ před odpařováním. Fungovala dokonce i v okamžicích, kdy se asteroid nacházel tak blízko našemu Slunci, že byl vystaven teplotám vyšším než 300°C.

Astronomové rovněž odhalili, že 'Oumuamua má stejnou barvu jako některé ledové planetky, které už dříve studovali na okraji Sluneční soustavy.

„Zjistili jsme, že jde o planetesimálu s dobře upečenou krustou, která připomíná nejmenší světy ve vnějších oblastech Sluneční soustavy, má šedočervený povrch a je velmi protáhlá – pravděpodobně o velikosti i tvaru londýnského mrakodrapu Gherkin,“ uvedla Bannister.

„Je fascinující, že první objevený mezihvězdný objekt vypadá jako malý svět z našeho domácího systému. To naznačuje, že způsob, jakým se formovaly naše planety a asteroidy, je v mnoha ohledech příbuzný systémům kolem jiných hvězd,“ uzavřela.

Zdroj: EurekAlert!, Foto: ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0