Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Koncept Vision EQXX Zdroj: Živě

Koncept Vision EQXX | Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě
Zdroj: Živě
Zdroj: Živě
Zdroj: Živě
18
Fotogalerie

Sériový Mercedes CLA ujede 800 km na jedno nabití. Na půlku se nabije za čtvrt hodiny

Na jaře 2022 ujel Mercedes-Benz Vision EQXX více než 1000 kilometrů na jedno nabití. Ale byl to jen prototyp, v mnoha ohledech od reality odtržená studie, na které si automobilka zkoušela technologie. Trvalo to tři roky a máme tu auto, které na EQXX v několika směrech navazuje. Jmenuje se Mercedes-Benz CLA a je jen pochopitelné, že je střízlivější, usedlejší, ale na rozdíl od EQXX si jej můžete koupit.

Stejně jako EQXX má i nové CLA 800voltovou elektrickou architekturu. Se spotřebou 12,2 – 14,1 kWh/100 km (podle WLTP) je velmi úsporné a v kombinaci s novou generací akumulátorů s využitelnou kapacitou 85 kWh ujede 792 kilometrů na jedno nabití. Zajímavá je i rychlost nabíjení – díky výkonu až 320 kW umí auto za 10 minut získat energii na 325 km jízdy.

22C0141_104.jpg25c0063_003.jpg
Prototyp EQXX a sériový model CLA spojuje tvar předních světlometů i snaha o minimalizaci odporu vzduchu. Hodnota 0,21 je o setinku nižší, než má Tesla Model 3 (obě auta jsou téměř stejně dlouhá).

Mercedes udělal i jeden zajímavý (byť od reality odtržený) jízdní test. Za 24 hodin dokázalo CLA na italské rychlostní trati v Nardò ujet 3717 kilometrů. Potřebovalo k tomu čtyřicet 10minutových zastávek.

25c0063_012.jpg
Frunk se vrací po 90 letech. CLA je první moderní elektromobil Mercedes-Benz se zavazadlovým prostorem vpředu. Jeho objem je 101 litrů.

CLA má na zadní nápravě elektromotor o výkonu 200 kW. Modely 4MATIC jsou vybaveny další 80kW jednotkou na přední nápravě – ta funguje jako „booster“ a zapíná se pouze v případě zvýšeného požadavku na výkon nebo trakci. CLA 250+ zrychlí na stovku za 6,7 sekundy, CLA 350 4MATIC už za 4,9 sekundy, maximální rychlost obou verzí je 210 km/h.

WINWORD_MpBvL4HUou.png

Zajímavá je kombinace systému brake-by-wire a rekuperace. Brzdový pedál není hydraulicky spojený s brzdovými třmeny, pouze předává informace do počítače OneBox, který většinu zpomalení obstará pomocí rekuperace a až při velmi intenzivních manévrech zapojí kotoučové brzdy. To zajišťuje maximální možný návrat energie zpět do baterií. Výkon rekuperace dosahuje až 200 kW.

25c0063_010.jpg
Prý je to nejchytřejší Mercedes všech dob. Stačí říct „Hey, Mercedes“ a o co nejlepší reakci se postarají Google Gemini, ChatGPT4.0 a kupodivu také vyhledávání Microsoft Bing search.

Také jako hybrid

Dosud jsme jednotlivé řady elektromobilů v nabídce Mercedesu poznali podle písmenek EQ. Podle nové strategie automobilka schová elektrické i spalovací motory do jedné řady. Cílem je, aby se s elektromobily zacházelo více jako s běžnými modely, ne jako se samostatnou sub-značkou.

Řada CLA je první ukázkou. Elektromobily mají dovětek „with EQ technology“, česká pobočka používá označení např. CLA 250+ s technologií EQ.

Z toho vyplývá, že řada CLA obsahuje také pokročilý 48voltový hybrid. Spalovací motor je benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru. Elektromotor má výkon pouhých 20 kW a je integrovaný přímo do osmistupňové převodovky. Li-Ion baterie má kapacitu 1,3 kWh. Ve městě (resp. až do rychlosti 100 km/h) může CLA jezdit čistě na elektřinu.

25c0063_021.jpg25c0063_022.jpg
25c0063_023.jpg25c0063_024.jpg
Vizuálně je hybridní CLA téměř stejné jako elektrické. Jedním z mála odlišujících prvků je maska chladiče: hybridní varianta má panel ve vysoce lesklé černé barvě s množstvím chromovaných hvězd.

Nová řada CLA bude dostupná na podzim roku 2025. Cena zatím nebyla zveřejněna, ale Mercedes naznačil, že ceny elektrických a benzínových verzí by měly být srovnatelné.

Určitě si přečtěte

Články odjinud