SETI sbírá data z radioteleskopů a hledá mimozemskou civilizaci. Teď objevil záhadné signály

• Do projektu na hledání mimozemšťanů se zapojila umělá inteligence
  • Hned na začátku našla řadu přehlédnutých rádiových záblesků
  • Pomůže vědcům určit původ záhadných „FRB“?

SETI je projekt zabývající se hledáním mimozemské civilizace pomocí zachycování rádiových signálů. Nyní dostává silného pomocníka v podobě umělé inteligence, jejímž úkolem bude analyzovat obrovské množství dat, pořízených radioteleskopy, píše TechCrunch.

Podle tiskové zprávy přineslo zapojení AI prakticky okamžitě první ovoce. Vlastní model strojového učení detekoval v již dříve analyzovaných datech pětihodinového záznamu 72 nových „rychlých rádiových záblesků“ (FRB – fast radio burst), pocházejících ze 4,8 miliard kilometrů vzdálené galaxie v souhvězdí Vozky.

Data pocházejí z radioteleskopu Green Bank Telescope, umístěného v Západní Virginii, který byl v srpnu roku 2017 zaměřen na tento zdroj rychlých a jasných záblesků. Za tu dobu zaznamenal 400 terabajtů přijatých dat.

Data pocházejí z radioteleskopu Green Bank Telescope

Kdo vysílá záhadné signály?

TechCrunch poněkud sarkasticky podotýká, že se samozřejmě nejednalo o morseovku, ani šifrovaný návod k sestrojení teleportu. Rychlé rádiové záblesky mohou představovat nějaký až dosud nepozorovaný kosmický jev. FRB 121102 je jediným hvězdným objektem, o němž je známo, že vydává tyto signály pravidelně, proto je od roku 2012 cílem stálého pozorování.

Původní „standardní“ algoritmy identifikovaly v jedné hodině pozorování 21 FRB. Vedoucí výzkumu Gerry Zhang vytvořil systém konvoluční neuronové sítě, která datový soubor analyzovala efektivnějším způsobem. Nový model pak ve stejném období našel dalších 72 záblesků.

To je poměrně značné zdokonalení, byť stojí za zmínku, že bez původních manuálních a tradičních metod vyhledávání zajímavých dat by nebylo možné tuto neuronovou síť vycvičit. Umělá inteligence pomáhá podrobněji porozumět dynamickému chování FRB a ukazuje sílu strojového učení k odhalení odlišností, které klasické algoritmy neumí detekovat.

Pátrání po původu záblesků pokračuje

Zapojení umělé inteligence by mohlo být využito k získání většího množství údajů o rychlých rádiových záblescích. Díky tomu budou mít vědci více podkladů, na jejichž základě budou moci určit jejich původ. Patrně se nebude jednat o signály mimozemšťanů (a kdyby ano, téměř jistě jsou dávno mrtví), přesto se jedná o fascinující záhadu.

Jedna z teorií vysvětluje původ rychlých rádiových záblesků tak, že jsou způsobeny polarizovanými vlnami, které procházejí silnými magnetickými poli v husté plazmě – například z neutronové hvězdy v okolí supermasivní černé díry nebo v hustých, magnetizovaných mlhovinách. Odvážnější vysvětlení zahrnují například temnou hmotu nebo silné mimozemské vysílače.

Článek o objevech má být publikován v časopise Astrophysical Journal. Průlomová zpráva je jednou z iniciativ financovaných miliardáři Jurijem a Julií Milnerovými – mimo jiné majiteli Mail.ru Group. Gerry Zhang poznamenal: „Doufáme, že náš úspěch bude inspirovat další ve snaze o uplatnění strojního učení na radioastronomii.“

Diskuze (43) Další článek: Seagate rozšířil nabídku 14TB pevných disků. Přibyly Barracuda, Ironwolf a SkyHawk

Témata článku: Umělá inteligence, Vesmír, Výzkum, Astronomie, Strojové učení, Neuronová síť, Mimozemský život, Signal, Silný pomocník, SIG, Fast rádio burst, Zajímavé data, Záblesk, Inteligence, Rádiový signál, Původ, Data, Green Bank Telescope, Juli, FRB, Neutronová hvězda, Signál, Radioteleskop, Mimozemská civilizace, OBJ

Intel vrací úder. Procesory Intel Alder Lake překonávají AMD, ale konkurent to nevzdává

Nová generace procesorů Intel Alder Lake dorazila na trh. Dvanáctá generace Intel Core je v mnohém revoluční a konečně přináší výkon, se kterým dokáže AMD Ryzeny překonat.

Seagate začne prodávat 20TB pevné disky i běžným smrtelníkům