Severní pól Titanu zasáhly deště... a s nimi nejspíš přišlo léto

• Na severním pólu největšího Saturnova měsíce Titanu pršelo
  • Může jít o první zachycenou známkou přicházejícího léta
  • Pokud tomu tak je, pak to potvrzuje platnost klimatických modelů

Snímek z dnes již zaniklé meziplanetární sondy Cassini poskytl vědcům důkazy o tom, že na severním pólu největšího Saturnova měsíce Titanu pršelo. Tento mrazivý liják přitom může být první zachycenou známkou přicházejícího léta na severní polokouli Titanu.

Vedoucí výzkumu Rajani Dhingra z americké University of Idaho říká, že celá komunita vědců a nadšenců kolem podivuhodného měsíce Titan vyhlížela mraky a deště na severním pólu Titanu.

Ty by měly ohlásit příchod léta na severní polokouli měsíce, který vědci očekávali v roce 2017. Navzdory klimatickým modelům podnebí Titanu se ale žádné mraky neobjevovaly. Vtipálci tomu začali říkat podivuhodný případ chybějících mraků.

Pomohla až sonda Cassini

Dhingra a její spolupracovníci se dočkali, až když analyzovali snímek severního pólu Titanu, který pořídila sonda Cassini 7. června 2016, svým mapovacím spektrometrem ve viditelné a blízké infračervené oblasti VIMS (Visual and Infrared Mapping Spectrometer).

Na snímku nalezli útvar tvořený odraženým světlem, který pokrýval plochu asi 12 tisíc kilometrů čtverečních, čili asi polovinu rozlohy amerických Velkých jezer. Tento útvar se přitom nevyskytuje na předešlých snímcích sondy Cassini, které pořídila v této oblasti.

Analýzy objeveného útvaru ukázaly, že zřejmě vznikl odrazem slunečního záření na vlhkém povrchu. Dhingra a spol. se domnívají, že jde o snímek odrazu na mokré ploše, kterou vytvořil metanový liják, po němž následovalo odpařování metanu do atmosféry. Další analýzy snímků Titanu napovídají, že v tomto případě metan napršel na relativně hrubý povrch s oblázky.

Jestli se vědci nespletli, tak jde o první přímý důkaz letních srážek na severní polokouli Titanu. Roční období na Titanu jsou přitom mnohem delší, než na Zemi. Rok na Titanu odpovídá roku planety Saturn, kolem které obíhá, a ten činí 29,45 pozemského roku.

Badatelé jsou spokojeni, že jejich klimatické modely zvláštního měsíce Titanu přece jenom odpovídají realitě, i když byl nástup léta na severní polokouli poněkud opožděný. To zpoždění ale ještě hodlají pořádně prozkoumat.

Diskuze (4) Další článek: Už víme jméno následující velké verze Windows 10. Nepřekvapí vás

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Saturn, Počasí, Cassini, Pól, Severní pól, Sluneční záření, Celá komunita, Pól měsíce, Zásah, Roční období, Přicházející rok, Americká univerzita, Sonda, Titan, Odražené světlo, Severn, Klimatický model, Velké jezero, Polokoule, Podivuhodný případ, Severní polokoule, Titán

Omezte závislost na sociálních sítích. Tyhle aplikace a doplňky vám s tím pomohou

Užitečné aplikace i doplňky pro webové prohlížeče pomohou v případě, že vám sociální sítě ukrajují nebezpečné množství pracovního času. Pomohou stanovit tvrdé limity, ale jít i efektivnější motivační cestou.

TipySociální sítěSoftware