Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

• Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě
  • Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás
  • Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Francouzští vědci Fréderir Marin a Camille Beluffi se podívali na jeden ze zajímavých aspektů mezihvězdného cestování.

K nejbližší hvězdné soustavě poletíme zřejmě velmi, velmi dlouho. Půjde o vícegenerační let. Kolik lidí se musí nalodit, abychom k cizí hvězdné soustavě přiletěli s geneticky zdravými jedinci?

Opouštíme Sluneční soustavu

Už téměř šest desetiletí je člověk přítomný v kosmickém prostoru. Létáme na oběžnou dráhu vlastní planety a hrdě to označujeme za lety do vesmíru. Lidská noha zatím nespočinula ani na jiné planetě Sluneční soustavy, takže o mezihvězdných letech si můžeme nechat jen zdát. Ale co kdyby... jednou?

Pokud lidstvo nechce mít konečné datum své existence, musí jednoho dne svou kolébku opustit. Země a ani Slunce zde nebudou věčně.

Nejbližší hvězdná soustava je velmi daleko

Nejbližší hvězdou od Slunce je Proxima Centauri, která je členkou trojhvězdy Alfa Centauri . Červený trpaslík se nachází ve vzdálenosti 4,3 světelných let, což je asi 4 ×1013 km. U Proximy Centauri objevili vědci nedávno potenciálně obyvatelnou planetu Proxima b.

Existují dvě základní skupiny způsobů, jak cestovat vesmírem. První skupinou jsou sci-fi možnosti. Můžeme tam zařadit způsoby, o kterých vlastně ani nevíme, zda jsou možné nebo existují. Může jít o warpový pohon, červí díry a vůbec cestování rychlostí blízkou rychlosti světla.

Druhá skupina je více konvenční. Můžeme sem zařadit způsoby, které jsou možné současnými technologiemi nebo budou dostupné v příštích desítkách let.

Zajímavý způsob cestování vesmírem nabízí projekt Orion nebo jeho novější verze Medúza. K pohonu kosmické lodi využívají jaderné bomby. Princip jsme rozebrali v galerii.

Kolik lidí bude potřeba?

Marin a Beluffi museli pro své simulace definovat několik parametrů. Jedním z nich byla délka letu. Jako inspiraci si vzali sondu Parker Solar Probe, která v srpnu odstartuje ke Slunci.

Sonda se přiblíží ke Slunci na rekordně krátkou vzdálenost a rekordní bude i její rychlost – 200 km/s. To rozhodně není málo. Je to 720 tisíc km/h neboli 0,067 % rychlosti světla.

Pokud bychom podobnou rychlostí vypustili kosmickou loď, trvalo by ji to k Proximě Centauri neuvěřitelných 6 300 let!

Marin a Beluffi vyvinuli software HERITAGE vycházející z metody Monte Carlo. HERITAGE náhodně spojí dva členy posádky různého pohlaví a vyhodnotí, zda mohou mít spolu dítě.

V úvahu se berou různé parametry – neplodnost, náhodná úmrtí členů posádky, věkové omezení, ve kterém by probíhalo rozmnožování apod. Program také ověří, zda žena již není těhotná. V neposlední řadě je cílem vyvarovat se inbreedingu (příbuzenská plemenitba, v biologii jde o páření mezi příbuznými jedinci).

Pokud by posádka měla na začátku jen 32 členů, byla by pravděpodobnost úspěchu 0 %, protože v tak malé skupině lidí nelze zabránit inbreedingu.

U 50 členů posádky (25 dvojic) vede mise k vyhynutí v 50 ± 15% případů (pokud zakážeme inbreeding). S rostoucím počtem členů posádky stoupá i pravděpodobnost úspěchu. Minimální počet členů posádky je podle závěrů studie 98.

Studie se věnuje samozřejmě pouze určení minimálního počtu členů posádky. Během tak dlouhé cesty může dojít k řadě událostí, které povedou k vyhynutí celé populace.

Zdroj: Computing the minimal crew for a multi-generational space journey towards Proxima Centauri b

Diskuze (59) Další článek: Navzdory chybám je jarní aktualizace Windows 10 nejpoužívanější verzí systému

Témata článku: Technologie, Vesmír, Budoucnost, Slunce, Sluneční soustava, Biologie, Lidé, Cestování, Warpový pohon, Alfa Centauri, Francouzský vědec, Dlouhá cesta, Zdravý jedinec, Oběžná dráha, Současná technologie, Zajímavý aspekt, Světelný rok, Červený trpaslík, Jaderná bomba, Podobná rychlost, První skupina, Malá skupina, Základní skupina, Lidská noha, Let

Recenze mobilu Realme 9. Mladý výrobce našel recept na bestsellery

** Vyvážený telefon po všech stránkách ** Pozor na komplikované a matoucí označení této řady ** Tohle Realme může aspirovat na označení bestseller

Střední třídaRecenze
Recenze městského elektrokola Gogoro Eeyo 1s. Hromada stylu a rám jako ze sci-fi

Hmotnost pod 12 kg je u běžných kol považována za skvělou, u elektrokol pak patří do říše snů. Těch zajímavostí je však na Eeyo 1s ještě více, rovnou ale upozorním, že není pro každého.

ElektromobilitaCyklistikaTesty

Příběh otce laseru. Kdo je Theodore Harold Maiman

V polovině minulého století se naplno rozjel souboj o zkrocení laserových paprsků. Jako prvnímu se to podařilo Theodoru Maimanovi, který by v červenci oslavil pětadevadesáté narozeniny.

Osobnosti vědy a technikyLaser