Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Názory k článku

jirik66  |  29. 06. 2018 12:38  |  Microsoft Windows 10 IE 11.0

Lidské tělo prostě není vhodné pro cestování Vesmírem. Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno co s tím můžeme dělat Je prostě moc veliké. Abychom se ve Vesmíru někam dostali, musíme cestovat rychle. A zákony fyziky jsou neúprosné - čím je objekt hmotnější, tím více energie je zapotřebí na jeho urychlení na vysokou rychlost (a následné brždění). A k tomu ještě všechny ty krámy pro podporu života - skleníky pro pěstování rostlin, aparatury pro úpravu vody a vzduchu atd. To vše vyžaduje energii - kde ji vzít v mezihvězdném prostoru, kde sluneční energie nebude k dispozici. A v neposlední řadě - vytvořit dlouhodobě fungující uzavřený ekosystém není nic triviálního. Kdyby to bylo tak snadné, nemuseli by v Somálsku umírat lidé hlady - stačilo by jim postavit někde na poušti kosmické lodě, kde v každé by trvale dokázalo přežívat sto lidí. Dokonce by to bylo snadnější - byla by gravitace, byl by dýchatelný vzduch, byla by sluneční energie. Blbost? Samozřejmě, alespoň ale vidíte o jak složitý a těžký úkol se jedná ...

29. 06. 2018 12:55 | Microsoft Windows 8.1 IE 11.0

To jsou starosti. Nechápu, proč si lidé "zasírají" mozek takovými hloupostmi.
Stačí přečíst nadpis a nemá cenu číst dál.
Server se honosí názvem "věda a technika".
Článek však spadá do kategorie "sci-fi a pohádky Boženy Němcové"
V blízké budoucnosti není věda a technika schopná dopravit člověka ani na Mars a zpět. Co bude v daleké budoucnosti lze jen těžko odhadovat, ale rozhodně nikdo nebude cestovat vesmírem způsobem popsaným v článku. Buď se podobné lety nikdy neuskuteční, nebo bude použito jiných, zatím neobjevených způsobů. Nahlížet na tak časově vzdálený problém optikou dneška, je nebetyčná blbost.

Nyny  |  29. 06. 2018 13:13  |  Android Chrome 59.0

A než tam ta loď doletí, tak se pohne technologie a už tam na ni zabití dobu bude čekat lidská civilizace. To pak bude překvápko

Who_Say_NI  |  29. 06. 2018 13:17  |  Microsoft Windows 10 Firefox 60.0

Asi budu za zbabělce, ale raději zůstanu a jednoho dne i zemřu zde na Zemi

29. 06. 2018 13:47 | Linux Chrome 65.0.3325.181

Není nejmenší důvod opouštět teď sluneční soustavu a vůbec se tím zabývat. Kdo platí tyhle výzkumy kolik okurek musí vést mezihvězdný chovatel lidí? Maximum toho co má smysl kolonizovat je Měsíc případně ten Mars, aby se pojistily možné katastrofy na Zemi. Tohle nejsou vědci, ale pohádkáři a dost mizerný.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Protonic  |  29. 06. 2018 14:19  |  Microsoft Windows 10 Firefox 61.0

Posílat živé lidi je ohromné plýtvání zdroji. Když už tak nějaká zmražená vajíčka nebo embrya...jak známe napr. z Vetřelec: Covenant.

hnusak  |  29. 06. 2018 14:30  |  Microsoft Windows 10 Chrome 67.0.3396.99

A co ti lidi, kteří se narodí po cestě a zjistí, že jsou pouhým meziproduktem pro cestu? A nikdo se jich neptal. Co když se vzbouří? Na tohle téma jsem četl povídku už v 80. letech.

Mises  |  29. 06. 2018 14:38  |  Microsoft Windows 10 Chrome 66.0.3359.170

Ten nutný počet závisí i na dalších podmínkách.Fungovala by na palubě evoluce (přírodní výběr), nebo ne (nebo dokonce její opak, jako nyní v sociálních státech - čím méně přizpůsobivý/schopný, tím více dětí, za peníze ostatních)?Podle mě pokud by každá matka na té lodi měla třeba 5 dětí, ale další reprodukce by se dočkaly jen 2 nejzdravější/nejchytřejší, tak by ten počet mohl být nižší - oproti situaci, kdy každá matka bude mít děti 2 a každé se supermoderními metodami zachrání i když bude mít alergie, 5 dioptrií, IQ 80, rozštěp patra, vadné kyčle, vadu srdce, všechny známé a 3 neznámé poruchy učení...

29. 06. 2018 15:06 | Linux Firefox 59.0

Na tohle téma jsem už četl tolik sci-fi povídek a románů, že je zřejmé, že jde o naprostý nesmysl.Nemůžu zde opakovat všechny jednotlivé nápady autorů, co se může pokazit. Přečtěte si to sami :)

Arctia  |  29. 06. 2018 15:42  |  Microsoft Windows 7 Firefox 52.0

Hlavne nezapomenout na direktivu 34123.

alien.cz  |  29. 06. 2018 16:15  |  Macintosh OS X Safari 11.0

Mě by zajímalo kdo tyhle "výzkumy" platí.

29. 06. 2018 17:55 | Microsoft Windows 7 Chrome 67.0.3396.99

bordel na kolečkách

Uurban  |  29. 06. 2018 18:43  |  Microsoft Windows 10 Firefox 61.0

Těch 6300 let je nesmyslné číslo. Vychází ze základního nepochopení toho, jak se vesmírem cestuje. Na tak velkou vzdálenost by bylo možné i s "dnešní" technologií dosáhnout mnohem vyšších rychlostí. Tato cesta by trvala řádově stovky let.

jmatus  |  29. 06. 2018 18:45  |  Linux Chrome 49.0.2623.108

Já tedy nikam neletím a nic nebudu počítat. Do hospody nás půjde 5 a basta.

frantaN47  |  30. 06. 2018 11:26  |  Linux Mozilla 52.9

Nemá smysl posílat lidi vesmírem na vzdálená místa dokud k tomu nebude nějaká vhodná technologie (rychlejší způsob cestování, hibernace či stázové pole,...). Zatím co lidi budou v hibernaci, tak loď může letět na autopilota. V případě úmrtí člena posádky, bude nahrazen biologickým klonem (není tedy třeba řešit rozmnožování a kdo s kým).
Navíc technologie jsou stále ve vývoji a je možné, že daný let by časem dohonila jiná lo'd mnohem vyspělejší a posádku by přesunula k sobě a pokračovala k cíli rychleji.

30. 06. 2018 13:24 | Microsoft Windows 7 Firefox 61.0

Toto uvažovanie považujem za úplne nezmyselné. A to z množstva praktických, ale aj logických dôvodov. Tak hlavne, je všeobecne známe, že každá nová generácia chce zmeniť svet, v ktorom žije a vzpiera sa predošlej generácii. Je krajne nepravdepodobne, že by desiatky generácií ľudí na palube chceli svoj jedinečný život obetovať len kvôli tomu, aby sa pár jedincov z ich potomkov dostalo na nejakú novú planétu. Oveľa pravdepodobnejšie je, že by sa v druhej či tretej generácii vzbúrili a obrátili by loď naspäť smerom k Zemi... Pretože to oveľa viac zodpovedá ľudskej psychike.
Čo je ale najväčším nezmyslom, že o tak vzdialenej budúcnosti autori premýšľajú na základe súčasných vedeckých poznatkov a skúseností. Ale to je podobná hlúposť, ako keby chcel niekto pred 150 rokmi predvídať, ako by v budúcnosti mohol existovať internet na báze telegrafu, resp. Morzeovej abecedy... A z toho by mu vyšlo, že na zobrazenie jednej stránky by nejaký počítač potreboval 4 týždne...
Na preskúmavanie nových svetov sa oveľa viac hodia inteligentné stroje. Zlatým grálom je technológia, kedy sa tieto stroje dokáže samé replikovať. Stačí ich vybaviť umelou inteligenciou budúcnosti, a na nejakej planéte budú oveľa užitočnejší ako ľudia. Navyše u nich pri replikácii nehrozia genetické deformácie.
A aj spojenie medzi Zemou a inými svetmi si viem predstaviť - napriek tomu, že rýchlosť svetla je daná a nemenná - pomocou živých prenosov. Tak ako teraz sledujeme šport z ktoréhokoľvek kúta sveta. Kľúčom k nemu by mohlo byť kvantové prepojenie atómov. Keď sa raz prepoja, tak potom je úplne jedno, ako ďaleko sa jeden od druhého vzdiali - budú okamžite synchronizované aj na vzdialenosť svetelných rokov.
S pohybom ľudí na iné planéty či Galaxie to bude všetko iné len nie to, čo sa opisuje v článku. Určite budú vynájdené nové technológie, ktoré umožnia veci, ktoré si teraz ani nevieme predstaviť. Podmienkou ich vzniku však bude takpovediac psychologické prijatie novej, presnejšej pravdy o podstate nášho sveta. Podobne ako až prijatie Einsteinovej teórie relativity spôsobilo doslova explóziu nových vedeckých objavov.

daewoo  |  30. 06. 2018 13:46  |  Android Chrome 67.0

Jinymi slovy minimalni pocet paru pro preziti lidstva je 50 cili 100 lidi za idealnich podminek, kterych nelze bezne dosahnout. Takze zhruba 100 paru. Dobre, pisu si... ;D

harrym  |  30. 06. 2018 21:19  |  Microsoft Windows 10 Chrome 67.0.3396.99

Celá ta vize v článku je napsaná a pojatá špatně. Posadit 100 lidí do rakety a doufat, že někam za 6 000 let doletí, je asi tak něco podobnýho, jako v Praze náhodně pochytat 100 lidí a doufat, že ze dne na den budou prosperovat jako komunita v amazonské džungli.
Pokud by někdy něco takového bylo potřeba, tak se musí prvně vyevoluovovat potřebná sorta lidí z níž se vybere posádka, defacto nový druh Homo Sapiens Universum. To znamená min. několik století(!) genetických příprav, kdy bude skupina několika desítek tisíc lidí "trénovat" na generačním principu přímo v terénu kosmického prostoru přímo ve Sluneční soustavě pod dohledem vědců. Druh Homo Sapiens Sapiens není schopen přežít dlouhodobý pobyt ve vesmíru, byť při uměle generované gravitaci. Celý lidský organismus je miliony let "laděn" a "optimalizován" pro podmínky planety Země a to do těch nejmenších detailů. Jakákoliv okamžitá změna, byť na první pohled banální (např. neexistence Měsíce, či natočení osy planety o 10 stupňů jinam), může mít z dlouhodobého hlediska na druh katastrofální následky.
Další problém je s tím, co pak, až se přiletí k nějaké té nové planetě? Defacto tam budete mít lidi, kteří nebudou geneticky schopni na planetě přežít. Musí se geneticky a evolučně zadaptovat zpět na planetární podmínky. Jenže to už by bylo v situaci, kdy nebudete mít za zády několikamiliardovou podpůrnou populaci a její zdroje.

Dr Chat  |  16. 07. 2018 16:18  |  Microsoft Windows 7 IE 11.0