Seznam.cz | Fake News | Sklik

Seznam prostřednictvím svého Skliku zablokuje dezinformačním webům příjmy z reklam (aktualizováno)

Znovu aktualizováno: 9. srpna:

Seznam.cz své rozhodnutí přehodnotil a od akce ustoupil. Podrobnosti v samostatné zprávě.


Doplněné informace z pondělí 7. sprna:

Seznam.cz se pustil do akce a začal provozovatele webů se zavádějícími informacemi upozorňovat, že je odpojí od svého reklamního systému Sklik a tím jim uzavře příjmy z kontextové reklamy. Weby, které budou takto dotčeny, nesplňují některé z pravidel pro zpravodajské weby, které Seznam.cz zveřejnil a zařadil jako součást podmínek pro službu Sklik.

Kdy budou zpravodajské weby vyřazeny ze systému Sklik:

  • obsah stránek nerespektuje zásady novinářské práce či zpravodajské etiky;
  • názory a komentáře na těchto stránkách jsou vydávány za zpravodajství;
  • obsah stránek je v rozporu s fakty, smyšlený, dezinformační či klamavý;
  • informace na těchto stránkách jsou uváděny v zavádějících kontextech či obsahují konspirace vydávané za zpravodajství;
  • obsah stránek bez právního důvodu dehonestuje osoby či další subjekty;
  • na stránkách není uveden jejich provozovatel;
  • autoři obsahu na těchto stránkách jsou smyšlení

Porušení pravidel je konzultováno s odbornou veřejností. Seznam.cz má na toto opatření jakožto soukromá firma plné právo a v podstatě jen následuje některé z firem, které se rovněž zařekly, že na webech podporující fenomén tzv. Fake news nebudou inzerovat. Nejde přitom o samotné názory, které může mít provozovatel webu jaké chce, ale o to, zda jsou tyto názory či nepodložené informace prezentovány jako faktické zpravodajství.

7430643 905519650
Nová pravidla Seznamu a zpráva, jakou informuje dotčené weby o vyřazení ze systému Sklik

Provozovatelům dotčených webů dorazí oznámení e-mailem. Jeho znění zveřejnil web iReporter.cz, který některé z nově stanovených pravidel Seznamu porušuje a přijde tedy o reklamy systému Sklik.


Původní zpráva ze soboty 5. srpna:

Seznam.cz podle iHned.cz zakáže dezinformačním webům zapojit se do jeho reklamní sítě Sklik. Podle nových pravidel se má jednat o weby, které nerozlišují zpravodajství od názorů a komentářů, kde je obsah v rozporu s fakty, kde se objevují dezinformace, konspirační teorie a lži. Na webech zapojených do Skliku musí také být uveden jejich provozovatel a autoři článků nesmí být smyšlení.

Podrobnosti chce Seznam sdělit během příštího týdne.

Sklik je podobně jako konkurenční Google Adwords reklamní systém typu PPC, kde inzerent neplatí za zobrazení svého inzerátu, ale až za kliknutí. Cenu za proklik určuje systém aukčním způsobem podle zájmu ostatních inzerentů v daném oboru.

Na zprávu už reagoval premiér Bohuslav Sobotka:

A také Kancelář prezidenta republiky:

Diskuze (76) Další článek: Tesla Model 3 se odemyká a startuje telefonem. Co když se ale vybije?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,