Sibiřský meteorit ukrýval nový minerál, který jsme na Zemi nikdy předtím neviděli

Když hledači zlata v roce 2016 v Rusku objevili neobvyklý nažloutlý kámen, domnívali se, že by mohl obsahovat nějaký drahý kov. V tomto ohledu se sice zmýlili, ale jinak si mohou gratulovat – narazili totiž na něco mnohem cennějšího.Onen kámen pocházel z vesmíru a ukrýval se v něm zcela nový, nikdy dříve neviděný minerál. Ten byl neoficiálně pojmenován uakitit (po oblasti Uakit na Sibiři, do níž dotyčný meteorit dopadl).

Uakititu bylo v meteoritu velice málo. Inkluze jsou velké pouhých 5 mikrometrů, kvůli čemuž je nelze přímo analyzovat. „Bohužel jsme tak nedokázali získat informace o všech fyzikálních a optických vlastnostech uakititu,“ uvedli badatelé.

To ovšem neznamená, že se nezjistilo vůbec nic. Vědcům se například podařilo určit, že uakitit sdílí určité strukturní podobnosti s jinými dvěma „vesmírnými minerály“: carlsbergitem a osbornitem. V obou případech se jedná o nitrid, tedy binární sloučeninu dusíku s jinými prvky.

Kromě toho pomocí tzv. elektronové difrakce získali strukturní data tří krystalů uakititu a následně je „namontovali“ na model syntetické sloučeniny zvané nitrid vanadu.

To jim umožnilo odvodit některé fyzikální vlastnosti uakititu: pokud je jako nitrid vanadu, má světle šedou barvu s růžovým nádechem (při dopadu světla) a jeho tvrdost podle Mohsovy stupnice činí 9 až 10. Abychom se však dozvěděli více, budeme pravděpodobně potřebovat pokročilejší technologie nebo další – a na uakitit mnohem bohatší – meteorit.

Ilustrační foto: tonynetone, CC BY 2.0

Diskuze (3) Další článek: Výrobu mikročipů v TMSC ochromil útok počítačového viru

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Rusko, Chemie, Zajímavosti, Meteorit, Pokročilá technologie, Inkluze, Tony, Ilustrační foto, Mineral, Zlato, Vlastnost, Kámen, Minerál, Sloučenina, Fyzikální vlastnost, Drahý kov, Sibiř, Nádech, Šedá barva, Syntetická sloučenina

Seagate začne prodávat 20TB pevné disky i běžným smrtelníkům
ÚložištěPevné diskySeagate
Rusko obviňuje astronautku NASA ze sabotáže Mezinárodní vesmírné stanice
Jiří Černý
Mezinárodní vesmírná staniceNASARusko

Nejlepší aplikace pro tento týden: Tvorba Stop motion videí, úleva od úzkosti a motivační karty

**V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? **Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. **Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace