Sibiřský meteorit ukrýval nový minerál, který jsme na Zemi nikdy předtím neviděli

Když hledači zlata v roce 2016 v Rusku objevili neobvyklý nažloutlý kámen, domnívali se, že by mohl obsahovat nějaký drahý kov. V tomto ohledu se sice zmýlili, ale jinak si mohou gratulovat – narazili totiž na něco mnohem cennějšího.Onen kámen pocházel z vesmíru a ukrýval se v něm zcela nový, nikdy dříve neviděný minerál. Ten byl neoficiálně pojmenován uakitit (po oblasti Uakit na Sibiři, do níž dotyčný meteorit dopadl).

Uakititu bylo v meteoritu velice málo. Inkluze jsou velké pouhých 5 mikrometrů, kvůli čemuž je nelze přímo analyzovat. „Bohužel jsme tak nedokázali získat informace o všech fyzikálních a optických vlastnostech uakititu,“ uvedli badatelé.

To ovšem neznamená, že se nezjistilo vůbec nic. Vědcům se například podařilo určit, že uakitit sdílí určité strukturní podobnosti s jinými dvěma „vesmírnými minerály“: carlsbergitem a osbornitem. V obou případech se jedná o nitrid, tedy binární sloučeninu dusíku s jinými prvky.

Kromě toho pomocí tzv. elektronové difrakce získali strukturní data tří krystalů uakititu a následně je „namontovali“ na model syntetické sloučeniny zvané nitrid vanadu.

To jim umožnilo odvodit některé fyzikální vlastnosti uakititu: pokud je jako nitrid vanadu, má světle šedou barvu s růžovým nádechem (při dopadu světla) a jeho tvrdost podle Mohsovy stupnice činí 9 až 10. Abychom se však dozvěděli více, budeme pravděpodobně potřebovat pokročilejší technologie nebo další – a na uakitit mnohem bohatší – meteorit.

Ilustrační foto: tonynetone, CC BY 2.0

Diskuze (3) Další článek: Výrobu mikročipů v TMSC ochromil útok počítačového viru

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Meteorit, Země, Zajímavosti, Rusko, Chemie, Tony, Fyzikální vlastnost, Minerál, Drahý kov, Kámen, Sloučenina, Pokročilá technologie, Vlastnost, Zlato, Ilustrační foto, Šedá barva, Syntetická sloučenina, Sibiř

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily