Někde v NASA před 14dny:- Johne, co je to "šetřící režim"? Prej se to má zapnout z důvodu ekologie.- Nevím Franku. Ale, prej to snižuje spotřebu... - A dá se to vypnout? Ten režim myslím...- To je fuk ne? Přeci chceme být ekologičtí!- OK ... 😝
Někde v NASA dnes:- a tak chystáme misi, kdy astronaut vystoupí do vesmírného prostoru, přiblíží se k Hubblově teleskopu a ručně vypne šetřící režim stiskem přepínače S12 ...
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 7. 2021 11:12
Lidem jako vy asi praskne cévka až zjistí, že Hubble napájí pouze solární panely 😀
Vy jste prdlajs aktivista... I Sluncem se musí šetřit! :)
Přéčinó byla chebná elektrónka é třenáct z podniku Katóda Holomóc. Přijměte proto naši omluvu...
Kdyby to šlo bylo by nejlepší dopravit Hubbla zpět na Zemi a umístit do muzea. Co se týká vědecké práce bylo by přínosnější konečně už vypustit teleskop Jamese Webba, start byl již několikrát odložen. Prý v říjnu, tak dočkáme se konečně? 😉
Ale to je přeci nereálné.Raketoplány, tzn. s nákladním prostorem, už dávno nelétají.Kromě toho by to bylo tak šíleně drahé, že je ekonomicky lepší postavit něco jiného a to do vesmíru vynést. "Král je mrtev, ať žije král"
Já vím, ale bylo by to hezké, v muzeu by se krásně vyjímal 🙂
Bylo by mnohem levnejsi v muzeu postavit kopii. Kdyz Cinani zvladnou okopirovat cele ctvrti, tak by tohle byla drobnost.
Ještě před rokem bych souhlasil. Ale vzhledem k rychlému vývoji Starship od SpaceX s jejím absurdně velkým nákladovým prostorem to přestává být scifi. A ano, taková mise by byla extrémně složitá, drahá a naprosto neekonomická, ale Elon Musk je dostatečně velký šílenec na to, aby to mohl chtít zkusit. Koneckonců z marketingového hlediska by něco takového mohlo mít dalekosáhlý dopad.
na kecy o rychlém vývoji starship už jsem alergický. Asi proto, jak dlouho už o rychlém vývoji starship slyším.Problém není velikost, ale váha. Hubble váží 11 tun a zvládnout s něčím tak těžkým návrat do atmosféry a přistát je dost náročné. Zvlášť pro loď, která to zatím nezvládla ani sama o sobě.
Tak zaprvé to ta loď už zvládla, byť zatím ne z orbitálního letu, zadruhé už z principu musí být schopná přistát s 11 tunami, pokud má být schopná letu s (velkou) posádkou. A za třetí a to je to hlavní - přistát s Hubblem není nutné, ale spíše frajeřina. NASA může Muskovi zaplatit za deorbit Hubblu a jestli se mu podaří přistát nebo se po nepodařeném pokusu Starship i s Hubblem rozprskne nad Pacifikem jim může být jedno.Hlavní problém by rozhodně nebyla váha, ale upevnění Hubblu do nákladového prostoru.Co se týče keců o rychlém vývoji Starship - jo, média je cpou horem i spodem. Ale upřímně, Starship má aktuálně našlápnuto na to předběhnout na oběžné dráze SLS/Artemis, přičemž SLS je ve vývoji (mnohem) déle. Takže i když se vám to nemusí líbit, pokud tohle není rychlý vývoj tak už nevím co je.
Jak Starship mohla zvládnout návrat do atmosféry když ji zatím nikdy neopustila? A co se týče vývoje, ty největší výzvy teprve přijdou. Přijde mi jako byste v desátém patře stopatrového mrakodrapu křičel že už jste nahoře...
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 7. 2021 23:34
SLS je dle vás pro srovnání v jakém patře?A kolik (času a peněz) stálo ho tam dostat?
Kdybychom měli zůstat u onoho připodobnění ke zdolávání mrakodrapu, tak program SLS je stoupání dýchavičného požírače hamburgerů vzhůru po schodech. Leze pomalu a je docela možné, že ho cestou nahoru potká zástava srdce. Nicméně má u sebe lékařský tým, který ho znovu nahodí, protože do jeho výstupu bylo investováno až příliš peněz a energie...Zatímco Starship je lezec, který se nahoru dere po žebříku a ještě k tomu zvenku. Je agilní, přizpůsobivý, ale také až příliš sebevědomý, jak ho každý poplácává po zádech, protože před tím stejným způsobem zdolal čtyřpatrový panelák. Každopádně mu na každé příčce hrozí uklouznutí a to že se po fatálním pádu nakonec nahoru nikdy nedostane... Teď mě napadá že jsem si to připodobnění mohl odpustit a připomenout bajku o zajíci a želvě... :)
Názor byl 2× upraven, naposled 2. 7. 2021 15:14
Zvládla překlopení do polohy na břichu za letu, průlet spodní vrstvou atmosféry v téhle poloze, překlopení zpátky do svislé polohy a řízené přistání. Kromě samotného přistání to vše předvedlo už několik prototypů po sobě. Z celého přistávacího manévru je to sice jen malá část, ale zároveň ta nejrizikovější a nejméně prozkoumaná. Orbitální manévrování a průlet vyššími vrstvami atmosféry bude podobný jako třeba u raketoplánů a lze třeba zrovna ze zkušeností s raketoplány čerpat.Ano, zatím jsme někde v desátém patře. Ale Starship se tam dostala od prvotního oznámení v roce 2016, zatímco SLS se táhne už od roku 1995 a není o moc dále.
Názor byl 1× upraven, naposled 2. 7. 2021 07:46
Vývoj SLS začal v roce 2011 po zrušení programu Constellation. Orion provedl orbitální test už v roce 2014. Nějaké překlopení na břicho a zpátky je naprostá banalita o proti reentry, které bylo obrovským problémem právě u raketoplánů a co se týče ekonomického znovupoužití tak ani nikdy vyřešeno nebylo.O proti SLS není Starship ani na začátku. Až se jí podaří přistát z orbitální rychlosti, tak skutečný vývoj teprve začne.
nechci být k vaším názorům příliš kritický, ale tohle je fakt jako kdyby někdo při vývoji raketoplánů ukazoval na větroň a tvrdil, že už je skoro hotovo protože bezmotorové přistání na letišti je určitě to nejsložitější.
Co je nejrizikovejsi je diskutabilni. 1:1 na pripady 7:1 na lidske zivoty ohledne prusvihu pri pristani Komarov vs Columbia, posledni podzvukova faze vs entry nadzvukova faze. Vstup do tmosfery bude hodne rozdilny od raketoplanu.Jsem velky fanousek Space-X a je mi jejich pristup sympatictejsi, ale to neznamena ze uz maji vyhrano. Jeste se toho musi hodne udelat, ale alespon pracuji tempem pripominajicim 60. leta a ne pomaly vyvoj bezny denes.
Kde jste přišel na ten rok 1995?
No schvalne... jak dlouho?
Tomu raketoplánu(raketě) je jedno jestli se vrací prázdný nebo naložený ne? Takže, když ho naloží satelity ty vypustí tak může zaletět pro dalekohled a vrátit se zpátky.
Plán na vrácení Hubblu raketoplánem byl.Nicméně raketoplány už jaksi nejsou, a tím padl i tenhle plán.Ledaže by se k něčemu takovému odhodlal Musk. Jedna věc je náročnost takové mise po technické stránce, to mi ale nepřijde nutně jako problém. Horší podle mě bude byrokratická stránka.
kdyby ho snesli dolu myslim musk, tak by ho podle me vylepsili a vynesli zas znovu nahoru :)podle me skoda mit ho v muzeu
Kdyby ho snesli dolů, tak pravděpodobně ne celý.Pak by bylo potřeba udělat repas, tedy vyměnit prakticky všechnu elektroniku od solárním panelů přes gyrodyny až po řídící počítače. Určitě by bylo třeba vyměnit snímače. Zrcadla a šasí kvůli korozi radioaktivitou.Ve finále by vám z toho nezbylo vůbec nic a celé by se to stavělo znovu.
To tedy opravdu NENÍ jedno.
Lidi proboha, jste na vtm, ne na mimibazaru 🙁Ne, opravdu to neni jedno. Energie 11 tun pri navrartu atmosferou je opravdu nezanedbatena. Takze pokud nechcete dotycne teleso spalit ci potesit pretizenim o 2 cifrach tak to opravdu jedno neni. To se bavime o navratu do atmosfery, nikoli o fazi pristani. Zdalipak jste vedel ze naprosta vetsina dopravnich letadel nemuze pristat hned po startu, protoze je proste na pristani moc tezke? 😉
spacex by to zvladli, keby to niekto dobre zaplatil
SpaceX má nejblíž na to se o to v blízké budoucnosti aspoň pokusit. To zda by zvládly je otázka.
uplne bez problemov
realističtější je ho ještě trochu pošťouchout aby tam vydržel, než se postaví nějaké muzeum na oběžné dráze.
a vstupne kazdu prvu nedelu v mesiaci zdarma 😀
Co se týká vědecké práce... nelze moc srovnávat Hubbla a Jamese Webba. Mají jiné přístroje a jiné zaměření. Ani jeden nemůže zcela nahradit toho druhého a i s milionem kusů JWST by se i pro Hubbla práce našla (mnohem snadněji než pro tolik kusů JWST).Takže vědecky nejpřínosnější by bylo mít tam oba. Pokud může být jen jeden tak JWST, protože Hubble toho už spoustu oběvil. Proto se neplánuje Hubble 2, ne že by nebyl důvod ho tam mít, ale protože na něj nemají prostředky.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.