Technika | Historie | Automobily

Šílené stroje 20. století: Podhuštěný Rolligon, Rhino a kráčející sovětský bagr

  • Poválečný rozmach techniky stvořil hromadu bizarních strojů
  • Některé kráčely, jiné se valily
  • A jeden napodoboval nafouklého mrože

Když Elon Musk loni na podzim představil prototyp svého lehce post-apokalyptického elektrického automobilu Cybertruck, společnost se rozdělila na dva ostré tábory. Zatímco jedni začali vyplňovat předprodejní online formuláře, druzí si jen nevěřícně klepali na čelo s tím, že se jedná o nejbláznivější vůz, který se kdy dotkl asfaltové vozovky.

Ale pozor, tak tomu rozhodně není. Spíše naopak. Více než sto let automobilismu a k tomu divoká desetiletí studené války jako bonus totiž zrodily dnes už zapomenuté exempláře, kterým Cybertruck nesahá ani po kotníky. Pojďme se na některé a nich podívat.

Kráčivý bagr

Samostatnou kapitolou s mnoha tisíci videi na YouTube je kráčivý bagr – v angličtině walking excavator. Pod touto terminologickou zkratkou na internetu narazíte na nepřeberné množství strojů, které k pohybu nepoužívají pouze kola, ale i nejrůznější podoby hydraulických zdvihů a končetin.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alespoň trošku kráčející bagr dnes uvidíte na každé větší stavbě

Ty jim umožňují jak zdolání téměř libovolné překážky, tak obecně mnohem vyšší stabilitu a práci s rozložením těžiště ve složitém terénu.

Ani jeden z těchto relativně malých kráčejících bagrů se však nevyrovná bizarnímu těžebnímu bagru ruské provenience ESH-6/45, jehož krátké video v létě prolétlo sociálními sítěmi, byť originál na YouTube (níže) je o něco staršího data.

Obří kráčející ruský bagr, který v létě bavil sociální sítě:

Mašina váží úctyhodných 278 tun a o její provoz se stará hned několik silných elektromotorů a generátorů. Slávy se však dočkala hlavně kvůli svému pohybu. Motory pohání dvojici končetin, které umožňují kolébavý pohyb dopředu a dozadu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chodící bagr ESH-6/45 z Ruska se tak snadno nezaboří

Díky tomu bagr neuklouzne, je stabilnější a může pracovat i na měkčím podloží, kde by už měla klasická kolová vozidla vážný problém. Ale pozor, rozhodně to neznamená, že je ESH-6/45 elektrickým pírkem. Když se bagr dá do pochodu, zatíží podloží úctyhodným tlakem 108 kPa.

Co je to však proti prototypu z laboratoří ARPA a GE, které v polovině minulého století sestrojily čtyřnohý automobil. Podíváme se na něj v další kapitole.

Diskuze (5) Další článek: Proč je nejpoužívanějším rozlišením na internetu 360 × 640 px?

Témata článku: Technika, Historie, Internet, YouTube, Elektromobily, Boston Dynamics, Rusko, Elon Musk, Automobily, Flickr, Francie, Kanada, Prototyp, Stroje, Čtveřice, Knipl, Karo, Vajíčko, Velorex, Aljaška, Stroj, Miniautomobil, Cybertruck, Peugeot, Rhino