Firma Alaka´i Technologies minulý týden v Los Angeles představila svůj stroj, pojmenovaný Skai. Z technického hlediska se jedná o hybrida, pohybujícího se na hranici mezi pilotovanými vrtulníky a autonomními drony.

Firma Alaka´i Technologies minulý týden v Los Angeles představila svůj stroj, pojmenovaný Skai. Z technického hlediska se jedná o hybrida, pohybujícího se na hranici mezi pilotovanými vrtulníky a autonomními drony.

Má být schopen uletět vzdálenost až 480 kilometrů, přičemž maximální rychlost jeho pohybu je 190 km/h. Energii pro šest rotorů s vrtulemi zajišťují vodíkové palivové články, díky kterým Skai funguje naprosto bez jakýchkoli emisí.

Má být schopen uletět vzdálenost až 480 kilometrů, přičemž maximální rychlost jeho pohybu je 190 km/h. Energii pro šest rotorů s vrtulemi zajišťují vodíkové palivové články, díky kterým Skai funguje naprosto bez jakýchkoli emisí.

Kabina pojme až pět osob nebo 450 kilogramů celkového užitečného zatížení. Stroj může ovládat pilot na palubě s použitím jednoduchých ovladačů, nebo na dálku ze země, případně dokáže fungovat v plně autonomním režimu.

Kabina pojme až pět osob nebo 450 kilogramů celkového užitečného zatížení. Stroj může ovládat pilot na palubě s použitím jednoduchých ovladačů, nebo na dálku ze země, případně dokáže fungovat v plně autonomním režimu.

Zakladatelé společnosti říkají, že všech šest motorů dokáže generovat asi 400 koňských sil, což je dle jejich slov na stroj této kategorie více než dost. Veškeré důležité systémy, včetně řízení a dodávky energie, jsou redundantní.

Zakladatelé společnosti říkají, že všech šest motorů dokáže generovat asi 400 koňských sil, což je dle jejich slov na stroj této kategorie více než dost. Veškeré důležité systémy, včetně řízení a dodávky energie, jsou redundantní.

Prezident Alaka´i Technologies Brian Morrison tvrdí, že to pomůže „dosáhnout úrovně bezpečnosti zcela odlišné od minulosti“. Pro situaci krajní nouze je stroj vybaven padákem.

Prezident Alaka´i Technologies Brian Morrison tvrdí, že to pomůže „dosáhnout úrovně bezpečnosti zcela odlišné od minulosti“. Pro situaci krajní nouze je stroj vybaven padákem.

Elektrický prototyp se řadí do kategorie eVTOL (elektrický stroj s vertikálním vzletem a přistáním), kde panuje vzniká poměrně široká konkurence. Spadá sem například gigantický Bell Nexus nebo drobnější SureFly.

Elektrický prototyp se řadí do kategorie eVTOL (elektrický stroj s vertikálním vzletem a přistáním), kde panuje vzniká poměrně široká konkurence. Spadá sem například gigantický Bell Nexus nebo drobnější SureFly.

Pokud Skai opravdu vzlétne, má velký potenciál zahájit revoluci ve svém segmentu. Stroj tohoto typu může najít řadu uplatnění od letecké ambulance a záchranné služby, přes transport nákladů, až třeba po roli leteckého taxíku.

Pokud Skai opravdu vzlétne, má velký potenciál zahájit revoluci ve svém segmentu. Stroj tohoto typu může najít řadu uplatnění od letecké ambulance a záchranné služby, přes transport nákladů, až třeba po roli leteckého taxíku.

Alaka´i má desítky let zkušeností v oblasti letectví – firma, založená v roce 2015, vyrábí například avioniku pro řídící systémy letadel. Brian Morrison má 14 patentů a pracoval na civilních i vojenských programech NASA.

Alaka´i má desítky let zkušeností v oblasti letectví – firma, založená v roce 2015, vyrábí například avioniku pro řídící systémy letadel. Brian Morrison má 14 patentů a pracoval na civilních i vojenských programech NASA.

Na projektu participují také inženýři, kteří v minulosti pracovali pro Raytheon, Beech Aircraft, McDonnell Douglas, Hughes, DayJet, SATSAir, Cirrus, Metro Aviation a Delta Airlines.

Na projektu participují také inženýři, kteří v minulosti pracovali pro Raytheon, Beech Aircraft, McDonnell Douglas, Hughes, DayJet, SATSAir, Cirrus, Metro Aviation a Delta Airlines.

Odborníci předpovídají, že letecké taxíky začnou vozit zákazníky během následujících tří let. Do roku 2025 by tyto stroje mohly začít létat s cestujícími v autonomním nebo poloautonomním režimu.

Odborníci předpovídají, že letecké taxíky začnou vozit zákazníky během následujících tří let. Do roku 2025 by tyto stroje mohly začít létat s cestujícími v autonomním nebo poloautonomním režimu.

Skai je létající taxík s vodíkovým pohonem. Vypadá jako velký dron a unese pět cestujících

Skai je létající taxík s vodíkovým pohonem. Vypadá jako velký dron a unese pět cestujících

Má být schopen uletět vzdálenost až 480 kilometrů, přičemž maximální rychlost jeho pohybu je 190 km/h. Energii pro šest rotorů s vrtulemi zajišťují vodíkové palivové články, díky kterým Skai funguje naprosto bez jakýchkoli emisí.
Kabina pojme až pět osob nebo 450 kilogramů celkového užitečného zatížení. Stroj může ovládat pilot na palubě s použitím jednoduchých ovladačů, nebo na dálku ze země, případně dokáže fungovat v plně autonomním režimu.
Zakladatelé společnosti říkají, že všech šest motorů dokáže generovat asi 400 koňských sil, což je dle jejich slov na stroj této kategorie více než dost. Veškeré důležité systémy, včetně řízení a dodávky energie, jsou redundantní.
Prezident Alaka´i Technologies Brian Morrison tvrdí, že to pomůže „dosáhnout úrovně bezpečnosti zcela odlišné od minulosti“. Pro situaci krajní nouze je stroj vybaven padákem.
11
Fotogalerie

Skai je létající taxík s vodíkovým pohonem. Vypadá jako velký dron a unese pět cestujících

Firma Alaka'i Technologies načrtla budoucnost lokální letecké dopravy, když minulý týden v Los Angeles představila svůj stroj, pojmenovaný Skai. Z technického hlediska se jedná o hybrida, pohybujícího se na hranici mezi pilotovanými vrtulníky a autonomními drony.

Parametry stroje rozhodně nevypadají špatně – má být schopen uletět vzdálenost až 480 kilometrů, přičemž maximální rychlost jeho pohybu je 190 km/h. Energii pro šest rotorů s vrtulemi zajišťují vodíkové palivové články, díky kterým Skai funguje naprosto bez jakýchkoli emisí.

Osobní doprava budoucnosti?

Kabina pojme až pět osob nebo 450 kilogramů celkového užitečného zatížení. Stroj může ovládat pilot na palubě s použitím jednoduchých ovladačů podobných joysticku, nebo na dálku ze země, případně dokáže fungovat v plně autonomním režimu. Maketu připravilo pro Alaka'i Technologies BMW Design Studios.

Zakladatelé společnosti tvrdí, že všech šest motorů dokáže generovat asi 400 koňských sil, což je dle jejich slov na stroj této kategorie více než dost. Veškeré důležité systémy, včetně řízení a dodávky energie, jsou pro případ poruchy redundantní. Prezident Alaka'i Technologies Brian Morrison tvrdí, že to pomůže „dosáhnout úrovně bezpečnosti zcela odlišné od minulosti“. Pro situaci krajní nouze je stroj vybaven padákem.

Elektrický prototyp se řadí do kategorie eVTOL (elektrický stroj s vertikálním vzletem a přistáním), kde postupně vzniká poměrně široká konkurence. Spadá sem například gigantický Bell Nexus nebo drobnější SureFly. Žádný z uvedených strojů však ještě nefunguje v ostrém provozu.

Široká paleta využití

Pokud Skai jednoho dne opravdu vzlétne, má velký potenciál zahájit revoluci ve svém segmentu. Stroj tohoto typu může najít řadu uplatnění od letecké ambulance a záchranné služby, přes transport nákladů, až třeba po roli leteckého taxíku.

Alaka'i má desítky let zkušeností v oblasti letectví – firma vyrábí například avioniku pro řídící systémy letadel. Brian Morrison má 14 patentů, vyvinul a letěl na prvním letadle „Fly-By-Light“ a pracoval na civilních i vojenských programech NASA. Na projektu participují také inženýři, kteří v minulosti pracovali pro Raytheon, Beech Aircraft, McDonnell Douglas, Hughes, DayJet, SATSAir, Cirrus, Metro Aviation a Delta Airlines.

Odborníci předpovídají, že letecké taxíky začnou vozit zákazníky během následujících tří let. Do roku 2025 by tyto stroje mohly začít létat s cestujícími v autonomním nebo poloautonomním režimu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud