Skládačka za 200 miliard: podívejte se, jak se sestavoval kosmický dalekohled JWST

• Kosmický dalekohled Jamese Webba (JWST) odstartuje do vesmíru v roce 2019
  • Dalekohled má zrcadlo o ploše více než 5krát větší než Hubblův dalekohled
  • JWST bude pracovat v infračervené části spektra

Kosmický dalekohled Jamese Webba (JWST) byl dokončen ke konci roku 2016. V současné době probíhá jeho testování a do vesmíru se vydá v polovině roku 2019. O vynesení mimořádně cenného nákladu se postará evropská raketa Ariane 5 ECA.

Co je JWST

Dalekohled Jamese Webba je označován jako nástupce Hubblova dalekohledu. S legendárním přístrojem, který za pár měsíců oslaví osmadvacetiny, má ale společnou jen jednu věc – jedná se o největší dalekohled ve své době, do něhož vědci vkládají velké naděje.

JWST nebude obíhat okolo Země, ale bude dopraven do tzv. libračního centra soustavy Země-Slunce L2, ve kterém se vyrovnávají gravitační síly Země a Slunce. Librační centrum L2 se nachází 1,5 milionů km od Země.

Zatímco Hubblův dalekohled má jedno zrcadlo o průměru 2,4 metrů, hlavní zrcadlo JWST se skládá z 18 hexagonálních segmentů a jeho průměr je 6,5 metrů. Plocha zrcadla je 25 m2, což je 5,5krát více ve srovnání s Hubblovým dalekohledem.

Současná vlajková loď vesmírné astronomie pracuje ve viditelné části spektra a jen částečně zabíhá do blízkého infračerveného a ultrafialového oboru.

Podobný kosmický dalekohled už dnes není až tak potřeba, protože pozemské dalekohledy díky adaptivní optice dokáží minimalizovat vlivy atmosféry. JWST bude pracovat v dnes mnohem důležitějším infračerveném oboru.

Pro pozorování v infračervené části spektra jsou nutné velmi chladné podmínky. O pasivní chlazení se postará pětivrstvá sluneční clona z polyimidového filmu. Membrány clony jsou potaženy hliníkem na jedné a křemíkem na druhé straně. Ve složeném stavu má plachta rozměry 4,5 x 16,2 m, ale ve vesmíru se rozvine na 21,2 x 14,2 m.

Firma Northrop Grumman před Vánocemi uveřejnila časosběrné video, na kterém je zachycena montáž celého kolosu, jehož cena je asi 9 miliard dolarů (200 miliard korun).

Na dvouletou záruku zapomeňte, JWST nepůjde opravit

Na vrcholu rakety Ariane 5 bude JWST ve složeném stavu. Rozložení dalekohledu ve vesmíru bude velmi složitá operace. Nepůjde jen o vyklopení dvou, tří prvků, ale o velmi náročnou operaci skládající se z mnoha kroků, jak můžete vidět na videu níže.

Není proto divu, že se vše velmi pečlivě testuje. Nesmíme také zapomenout, že na rozdíl od Hubblova dalekohledu, JWST s ohledem na svou pozici nepůjde opravit.

Vědci se určitě nechtějí dočkat opakování scénáře z roku 1990. Po vypuštění Hubblova dalekohledu se tehdy zjistilo, že při testování optiky nebyla odvedena zrovna dobrá práce a teleskop trpí optickou vadou – sférickou aberací. O nápravu situace se postarala až servisní mise raketoplánu. Vesmírným opravářům vděčí Hubblův dalekohled i za svou dlouhou životnost.

Testování, testování a zase testování

JWST má za sebou vibrační a akustické testy. Start na vrcholu nosné rakety není žádná legrace a je potřeba vědět, zda přístroje dalekohledu tuhle divou jízdu přežijí bez úhony.

Při dalších testech byl dalekohled zavřen do obří vakuové lednice (kryogenní komory) a testovalo se, jak bude reagovat na změny teploty.

Už dnes má úkoly na první měsíce

Dalekohled Jamese Webba se mimo jiné zaměří na výzkum nejvzdálenějších a nejstarších hvězd a galaxií, které vznikaly krátce po velkém třesku. V hledáčku budou i mladé hvězdy obklopené diskem z prachu a plynu, z nichž vznikají planety. JWST se podívá také na exoplanety a jejich atmosféry.

NASA nedávno oznámila, že obdržela přes 100 návrhů na pozorování JWST v prvních měsících mise. Vybráno bylo 13 programů, které vyžadují celkem 460 hodin pozorování.

Zdroj: NASA, stsci.eu

Váš názor Další článek: Nadměrné hraní her jako nemoc. Příští rok by ji měla klasifikovat Mezinárodní zdravotnická organizace

Témata článku: Technika, Vesmír, Věda, NASA, Země, Astronomie, Slunce, JWST, ESA, Dalekohledy, Ariane, Velký třesk, Dlouhá životnost, Gravitační síla, Dvouletá záruka, Adaptivní optika, Servisní mise, Viditelná část, Testování, Lednice, Hexagon, Evropská raketa, Složitá operace, Clona, Složený stav, Dalekohledy na Heureka.cz

Blizzard pracuje na survival hře ze zcela nového univerza. Nabírá členy do vývojářského týmu

Naposledy Blizzard přišel s novou značkou před sedmi lety. V jeho studiích konečně vzniká zase něco úplně nového.

OznámeníActivision Blizzard
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček