Škoda 110 R je legendární kupé vyráběné v letech 1970 až 1980. Z civilní verze byly odvozeny i závodní.  Foto:  Martin Happy Zub , Public domain

Škoda 110 R je legendární kupé vyráběné v letech 1970 až 1980. Z civilní verze byly odvozeny i závodní. | Foto: Martin Happy Zub, Public domain

První prototyp vozu vznikl již v roce 1968, sériově byl pak vůz vyráběn v několika modelových provedeních. Text v následujících popiscích:  Wikipedia ,  CC BY-SA 3.0 , foto:  Ken Mayer ,  CC BY 2.0

První prototyp vozu vznikl již v roce 1968, sériově byl pak vůz vyráběn v několika modelových provedeních. | Text v následujících popiscích: Wikipedia, CC BY-SA 3.0, foto: Ken Mayer, CC BY 2.0

Na základě kupé 110 R byly vyvinuty také závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS. Foto:  Dawid783 ,  CC BY-SA 3.0

Na základě kupé 110 R byly vyvinuty také závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS. | Foto: Dawid783, CC BY-SA 3.0

Vůz Škoda 110 R je poháněn kapalinou chlazeným řadovým čtyřtaktním čtyřválcem, umístěným za zadní nápravou. Foto:  János Tamás ,  CC BY 2.0

Vůz Škoda 110 R je poháněn kapalinou chlazeným řadovým čtyřtaktním čtyřválcem, umístěným za zadní nápravou. | Foto: János Tamás, CC BY 2.0

Zdvihový objem motoru činí 1 107 cm³ a dosahuje výkonu 45,6 kW při 5 250 ot/min, což relativně aerodynamickému vozu stačí na dosažení rychlosti přes 140 km/h. Foto:  János Tamás ,  CC BY 2.0

Zdvihový objem motoru činí 1 107 cm³ a dosahuje výkonu 45,6 kW při 5 250 ot/min, což relativně aerodynamickému vozu stačí na dosažení rychlosti přes 140 km/h. | Foto: János Tamás, CC BY 2.0

Vůz má čtyřstupňovou, plně synchronizovanou převodovku. Foto:  Torsten Maue ,  CC BY 2.0

Vůz má čtyřstupňovou, plně synchronizovanou převodovku. | Foto: Torsten Maue, CC BY 2.0

Karosérie vozu je samonosná, ocelová, dvoudveřová typu kupé s počtem míst 2+2. Na svou dobu to byl velmi moderní design. Foto:  Han van Gool ,  CC BY-SA 4.0

Karosérie vozu je samonosná, ocelová, dvoudveřová typu kupé s počtem míst 2+2. Na svou dobu to byl velmi moderní design. | Foto: Han van Gool, CC BY-SA 4.0

Odvozený sportovní model Škoda 130 RS.  Foto:  Miloslav Rejha, Wikimedia Commons. ,  CC BY-SA 3.0

Odvozený sportovní model Škoda 130 RS. | Foto: Miloslav Rejha, Wikimedia Commons., CC BY-SA 3.0

Skelet karoserie byl odvozen od sériového typu 110 R, ale výrazně upraven – přibyly různé výztuhy podlah, úchytů zadních ramen nebo vnitřní ochranný rám.  Foto:  Miloslav Rejha ,  CC BY-SA 3.0

Skelet karoserie byl odvozen od sériového typu 110 R, ale výrazně upraven – přibyly různé výztuhy podlah, úchytů zadních ramen nebo vnitřní ochranný rám. | Foto: Miloslav Rejha, CC BY-SA 3.0

Motor byl upraven na objem 1289 ccm a dosahoval výkonu okolo 103 kW. Foto:  Miloslav Rejha ,  CC BY-SA 3.0

Motor byl upraven na objem 1289 ccm a dosahoval výkonu okolo 103 kW. | Foto: Miloslav Rejha, CC BY-SA 3.0

Zejména po roce 1990 bylo mnoho těchto aut (často velmi necitlivě) přestavěno a „vytuněno“ – dosazením motoru z Favoritu, karosářsky upraveno apod. Foto:  János Tamás ,  CC BY 2.0

Zejména po roce 1990 bylo mnoho těchto aut (často velmi necitlivě) přestavěno a „vytuněno“ – dosazením motoru z Favoritu, karosářsky upraveno apod. | Foto: János Tamás, CC BY 2.0

V současné době se však kupé stává velmi vyhledávaným modelem hlavně sběrateli, ceněny jsou zejména vozy dochované do dnešních dnů v původním stavu bez úprav. Foto:  NA ,  CC BY-SA 2.5

V současné době se však kupé stává velmi vyhledávaným modelem hlavně sběrateli, ceněny jsou zejména vozy dochované do dnešních dnů v původním stavu bez úprav. | Foto: NA, CC BY-SA 2.5

V rallye vozy získaly mnoho úspěchů na soutěžích mistrovství světa i mistrovství Evropy. Továrními jezdci byli Svatopluk Kvaizar, John Haugland, Ladislav Křeček, Šedivý a Horsák. Foto:  NA ,  CC BY-SA 2.5

V rallye vozy získaly mnoho úspěchů na soutěžích mistrovství světa i mistrovství Evropy. Továrními jezdci byli Svatopluk Kvaizar, John Haugland, Ladislav Křeček, Šedivý a Horsák. | Foto: NA, CC BY-SA 2.5

Vůz byl také úspěšný na okruzích. Automobil zvítězil v mistrovství evropy cestovních vozů. Továrními jezdci byli Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř. Foto:  NA ,  CC BY-SA 2.5

Vůz byl také úspěšný na okruzích. Automobil zvítězil v mistrovství evropy cestovních vozů. Továrními jezdci byli Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř. | Foto: NA, CC BY-SA 2.5

Foto:  Torsten Maue ,  CC BY 2.0

Foto: Torsten Maue, CC BY 2.0

Celkem bylo vyrobeno 57 085 vozů Škoda 110 R, podle jiných pramenů 56 902 vozů. Foto:  Torsten Maue ,  CC BY 2.0

Celkem bylo vyrobeno 57 085 vozů Škoda 110 R, podle jiných pramenů 56 902 vozů. | Foto: Torsten Maue, CC BY 2.0

Nádrž automobilu, umístěná pod předním zavazadlovým prostorem, pojala pouhých 32 litrů benzínu Super 95, což vozu s průměrnou spotřebou kolem 9 litrů na 100 km stačilo na necelých 400 km jízdy. Foto:  Torsten Maue ,  CC BY 2.0

Nádrž automobilu, umístěná pod předním zavazadlovým prostorem, pojala pouhých 32 litrů benzínu Super 95, což vozu s průměrnou spotřebou kolem 9 litrů na 100 km stačilo na necelých 400 km jízdy. | Foto: Torsten Maue, CC BY 2.0

Brzdy vozu jsou dvouokruhové, na přední nápravě kotoučové, na zadní bubnové. Foto:  Thomas doerfer ,  CC-BY-SA-3.0

Brzdy vozu jsou dvouokruhové, na přední nápravě kotoučové, na zadní bubnové. | Foto: Thomas doerfer, CC-BY-SA-3.0

Vůz vyráběn v několika modelových provedeních, která se lišila více méně jen v detailech. Foto:  Charles01 ,  CC BY-SA 3.0

Vůz vyráběn v několika modelových provedeních, která se lišila více méně jen v detailech. | Foto: Charles01, CC BY-SA 3.0

První provedení, model 1971, se vyznačoval ozdobnými lištami na blatnících, které byly převzaty z modelů Škoda 1000 MB, palubní deskou s imitací dřeva a přední maskou se dvěma světlomety. Foto:  Detectandpreserve ,  CC BY-SA 3.0

První provedení, model 1971, se vyznačoval ozdobnými lištami na blatnících, které byly převzaty z modelů Škoda 1000 MB, palubní deskou s imitací dřeva a přední maskou se dvěma světlomety. | Foto: Detectandpreserve, CC BY-SA 3.0

Foto:  nakhon100 ,  CC BY 2.0

Foto: nakhon100, CC BY 2.0

Od srpna 1971 byl vyráběn vůz v provedení model 1972. Foto:  Andrew Bone from Weymouth, England ,  CC BY 2.0

Od srpna 1971 byl vyráběn vůz v provedení model 1972. | Foto: Andrew Bone from Weymouth, England, CC BY 2.0

Vůz přišel o ozdobné lišty na blatnících, hrdlo palivové nádrže bylo rekonstruováno a kryto plechovým víčkem.  Foto:  Andrew Bone from Weymouth, England ,  CC BY 2.0

Vůz přišel o ozdobné lišty na blatnících, hrdlo palivové nádrže bylo rekonstruováno a kryto plechovým víčkem. | Foto: Andrew Bone from Weymouth, England, CC BY 2.0

Přední sedačky dostaly opěrky hlav a na zadních sloupcích přibyly mřížky pro bezprůvanové větrání. Foto:  Andrew Bone from Weymouth, England ,  CC BY 2.0

Přední sedačky dostaly opěrky hlav a na zadních sloupcích přibyly mřížky pro bezprůvanové větrání. | Foto: Andrew Bone from Weymouth, England, CC BY 2.0

Auto se vyváželo i do Velké Británie a bylo tedy vyráběno i s pravostranným řízením Foto:  Andrew Bone from Weymouth, England ,  CC BY 2.0

Auto se vyváželo i do Velké Británie a bylo tedy vyráběno i s pravostranným řízením | Foto: Andrew Bone from Weymouth, England, CC BY 2.0

Motor umístěný vzadu vyžadoval přísun vzduchu ke chlazení kapalinového okruhu, dělo se tak žebry po stranách automobilu Foto:  Andrew Bone from Weymouth, England ,  CC BY 2.0

Motor umístěný vzadu vyžadoval přísun vzduchu ke chlazení kapalinového okruhu, dělo se tak žebry po stranách automobilu | Foto: Andrew Bone from Weymouth, England, CC BY 2.0

Počátkem roku 1973 byly uskutečněny další změny, které charakterizují model 1973. Vůz dostal novou masku se čtyřmi světlomety. Foto:  Marcela ,  CC BY 3.0

Počátkem roku 1973 byly uskutečněny další změny, které charakterizují model 1973. Vůz dostal novou masku se čtyřmi světlomety. | Foto: Marcela, CC BY 3.0

V dalších letech byly vyráběny vozy v téměř identickém provedení, měnila se pouze paleta barevných odstínů a rozšiřovala se nabídka doplňkové výbavy.  Foto:  Marcela ,  CC BY 3.0

V dalších letech byly vyráběny vozy v téměř identickém provedení, měnila se pouze paleta barevných odstínů a rozšiřovala se nabídka doplňkové výbavy. | Foto: Marcela, CC BY 3.0

Nejvýraznější změnou je zřejmě změna stálého převodového poměru v rozvodovce z 1:4,444 na 1:4,22.  Foto:  Alofok ,  CC BY-SA 3.0

Nejvýraznější změnou je zřejmě změna stálého převodového poměru v rozvodovce z 1:4,444 na 1:4,22. | Foto: Alofok, CC BY-SA 3.0

Interiér je vybaven dvojicí pohodlných sportovních sedaček, které lze jednoduše posunovat a jejich opěradla sklápět.  Foto:  Alofok ,  CC BY-SA 3.0

Interiér je vybaven dvojicí pohodlných sportovních sedaček, které lze jednoduše posunovat a jejich opěradla sklápět. | Foto: Alofok, CC BY-SA 3.0

Vzadu jsou další dvě nouzová místa, přístupná po sklopení opěradel předních sedaček. Foto:  Alofok ,  CC BY-SA 3.0

Vzadu jsou další dvě nouzová místa, přístupná po sklopení opěradel předních sedaček. | Foto: Alofok, CC BY-SA 3.0

Od srpna do prosince roku 1980 byl vůz vyráběn v provedení model 1981. Vůz dostává elektricky vyhřívané zadní okno a jsou montovány třináctipalcové disky s pneumatikami 165SR-13 místo dřívějších čtrnáctipalcových disků s pneu 155SR-14. Foto:  Alofok ,  CC BY-SA 3.0

Od srpna do prosince roku 1980 byl vůz vyráběn v provedení model 1981. Vůz dostává elektricky vyhřívané zadní okno a jsou montovány třináctipalcové disky s pneumatikami 165SR-13 místo dřívějších čtrnáctipalcových disků s pneu 155SR-14. | Foto: Alofok, CC BY-SA 3.0

Zdvihový objem motoru činí 1 107 cm³ a dosahuje výkonu 45,6 kW při 5 250 ot/min Foto:  Alofok ,  CC BY-SA 3.0

Zdvihový objem motoru činí 1 107 cm³ a dosahuje výkonu 45,6 kW při 5 250 ot/min | Foto: Alofok, CC BY-SA 3.0

Foto:  Alofok ,  CC BY-SA 3.0

Foto: Alofok, CC BY-SA 3.0

Foto:  Alofok ,  CC BY-SA 3.0

Foto: Alofok, CC BY-SA 3.0

Foto:  Alofok ,  CC BY 3.0

Foto: Alofok, CC BY 3.0

Foto:  Alofok ,  CC BY-SA 3.0

Foto: Alofok, CC BY-SA 3.0

Palubní deska je vybavena všemi potřebnými ukazateli – tachometrem, otáčkoměrem, palivoměrem, teploměrem a tlakoměrem oleje. Foto:  Alofok ,  CC BY-SA 3.0

Palubní deska je vybavena všemi potřebnými ukazateli – tachometrem, otáčkoměrem, palivoměrem, teploměrem a tlakoměrem oleje. | Foto: Alofok, CC BY-SA 3.0

Foto:  Doronenko ,  CC BY 3.0

Foto: Doronenko, CC BY 3.0

Foto:  Liftarn ,  CC BY 3.0

Foto: Liftarn, CC BY 3.0

Foto:  Liftarn ,  CC BY 3.0

Foto: Liftarn, CC BY 3.0

Foto:  granada_turnier ,  CC BY 2.0

Foto: granada_turnier, CC BY 2.0

Foto:  granada_turnier ,  CC BY 2.0

Foto: granada_turnier, CC BY 2.0

Foto:  Fiver, der Hellseher ,  CC BY-SA 4.0

Foto: Fiver, der Hellseher, CC BY-SA 4.0

Foto:  Fiver, der Hellseher ,  CC BY-SA 4.0

Foto: Fiver, der Hellseher, CC BY-SA 4.0

Foto:  Fiver, der Hellseher ,  CC BY-SA 4.0

Foto: Fiver, der Hellseher, CC BY-SA 4.0

Foto:  Norbert Schnitzler ,  CC-BY-SA-3.0

Foto: Norbert Schnitzler, CC-BY-SA-3.0

Foto:  Luboš Balcar ,  CC BY 3.0

Foto: Luboš Balcar, CC BY 3.0

Foto:  Norbert Schnitzler ,  CC-BY-SA-3.0

Foto: Norbert Schnitzler, CC-BY-SA-3.0

Foto:  Šarunas Sarunas Burdulis from USA ,  CC BY 2.0

Foto: Šarunas Sarunas Burdulis from USA, CC BY 2.0

Foto:  Asterion ,  CC BY-SA 3.0

Foto: Asterion, CC BY-SA 3.0

Foto:  János Tamás ,  CC BY 2.0

Foto: János Tamás, CC BY 2.0

Foto:  János Tamás ,  CC BY 2.0

Foto: János Tamás, CC BY 2.0

Foto:  FaceMePLS ,  CC BY 2.0

Foto: FaceMePLS, CC BY 2.0

Foto:  János Tamás ,  CC BY 2.0

Foto: János Tamás, CC BY 2.0

Foto:  Dezidor ,  CC BY 3.0

Foto: Dezidor, CC BY 3.0

První prototyp vozu vznikl již v roce 1968, sériově byl pak vůz vyráběn v několika modelových provedeních. Text v následujících popiscích:  Wikipedia ,  CC BY-SA 3.0 , foto:  Ken Mayer ,  CC BY 2.0
Na základě kupé 110 R byly vyvinuty také závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS. Foto:  Dawid783 ,  CC BY-SA 3.0
Vůz Škoda 110 R je poháněn kapalinou chlazeným řadovým čtyřtaktním čtyřválcem, umístěným za zadní nápravou. Foto:  János Tamás ,  CC BY 2.0
Zdvihový objem motoru činí 1 107 cm³ a dosahuje výkonu 45,6 kW při 5 250 ot/min, což relativně aerodynamickému vozu stačí na dosažení rychlosti přes 140 km/h. Foto:  János Tamás ,  CC BY 2.0
56
Fotogalerie

Škoda 110 R se vrátí! Bude to moderní sporťák s elektrickým pohonem

  • Škoda plánuje výrobu sportovního kupé, které bude odkazem na legendární model 110 R
  • Auto bude mít čistě elektrický pohon
  • Výkon by měl přesáhnout 300 koní

Škoda plánuje výrobu sportovního automobilu. Naváže na legendární model 110 R a bude mít čistě elektrický pohon. Pozoruhodnou informaci prozradil šéf oblasti technického vývoje Christian Strube v rozhovoru pro britský magazín Auto Express.

Česká automobilka před měsícem zaujala představením konceptu Vision E, z něhož by měl vzejít první elektromobil značky Škoda. Sportovní automobil bude postaven na stejné platformě. Ta slibuje výkon přes 300 koní, zrychlení z nuly na sto za šest sekund a dojezd na jedno nabití kolem 500 kilometrů.

Design bude odkazovat na Škodu 110 R vyráběnou v letech 1970 až 1980. Jedná se o třídveřové kupé s motorem vzadu a pohonem zadních kol, které bylo ve své době velmi populární a dočkalo se i závodních verzí.

Původní Škodu 110 R poháněl kapalinou chlazený řadový čtyřtaktní čtyřválec o objemu 1107 cm3, který poskytoval výkon 46 kW. Lehkému vozu propůjčoval na svou dobu slušnou dynamiku.

Za největší slabinu dnešních elektromobilů se považuje dojezd. Zajímavostí proto je, že původní benzinová Škoda 110 R má dojezd menší než plánovaný elektromobil. Do malého kupé se vešla pouze malá nádrž o objemu 32 litrů, která dovolovala automobilu dojet s průměrnou spotřebou jen cca 400 km.

Kdy se nového elektrického sporťáku značky Škoda dočkáme? Rozhodně to nebude dříve než v roce 2020. V tom roce se očekává premiéra produkčního vozu na základě konceptu Vision E. Sportovní kupé by mělo být některým z dalších elektrických vozů značky, kterých chce mít do roku 2025 Škoda v nabídce pět.

Určitě si přečtěte

Články odjinud