Škoda představila nový Enyaq (někdejší přídomek iV zmizel) a nejviditelnější změnou je design. Pokud jste na podzim zaznamenali menší Škodu Elroq, bude vám vzhled nového Enyaqu povědomý. V Boleslavi tomu říkají Modern Solid a škodovkám dává nezaměnitelnou tvář. Na poměry typického škodováckého redesignu je to poměrně zásadní změna!
Matrix LED světlomety jsou dělené, pod černým krytem se skrývají senzory, kamera a radar – tedy prvky, které dřív bývaly na očích, ale teď jsou elegantně skryté. Matrix má 36 segmentů na každé straně, takže je auto schopné přesně cílit dálková světla, aby neoslňovala protijedoucí.
Jeden z nejúspěšnějších elektromobilů v Evropě pokračuje se dvěma karosářskými verzemi – můžete si vybrat SUV, nebo „kupé“ se sníženou zádí.
Je to samozřejmě věc názoru, ale s prosvětlenou maskou Tech-Deck Face vypadá oživený Enyaq futuristicky, originálně, skvěle.
Celá desetiletí používané logo s okřídleným šípem je pryč a místo něj na kapotě najdete pouze stylizovaný nápis Škoda. Je i na zádi a na volantu (ten je mimochodem vyhřívaný už ve standardu).
Klasické SUV nese nový zelený lak Olibo v zajímavé kombinaci se stříbrným lakováním spodní části nárazníků, nástavců prahů a dveří.
Infotainment nepatřil k silným stránkám původních enyaqů, ale postupným vývojem se dostal téměř k dokonalosti a u nového modelu vypadá skvěle hned od startu. Systém je přehledný a rychlý.
Centrální displej infotainmentu má úhlopříčku 13", virtuální kokpit má 5" a na přání můžete mít i head-up displej s rozšířenou realitou.
Enyaq umí také parkovat na dálku prostřednictvím mobilní aplikace a zapamatovat si parkovací manévr až pro pět parkovacích míst. Dostal také funkci automatického odemknutí a zamknutí při přiblížení nebo oddálení s klíčkem v kapse (na vzdálenost asi 2,5 metru).
Kolegové z Autorevue už v novém Enyaqu seděli. Přečtěte si článek s jejich dojmy.
Rozměry vozu se mění jen kosmeticky, ale klesá aerodynamický odpor karoserie, což je u elektromobilu důležitá metrika. U SUV klesl součinitel odporu vzduchu z hodnoty 0,264 na 0,245, u kupé z 0,234 na 0,225, takže jde o nejaerodynamičtější současnou škodovku.
Hrátky s QR kódy
I tentokrát si Škoda pohrává s vychytávkami Simply Clever a kromě deštníku ve dveřích, škrabky na led s měrkou dezénu pneumatiky v pátých dveřích, kapsy na mobil na zadní straně opěradel předních sedadel a dalších osvědčených klasik je tu novinka (poprvé vyzkoušená u nového Superbu): QR kód v zavazadlovém prostoru.
Dělá tu jednoduchou věc, že vás po naskenování mobilem vezme na video, které postupně vysvětlí, jak se používají všechny ty chytré háčky a šoupátka, co je pod podlážkou, proč je na ní háček a k čemu jsou další udělátka v kufru.
Kód je vidět na téhle tiskové fotce, rozlišení je tak velké, že jde oskenovat.
Kód zatím vede na homepage www.skoda-auto.com, nicméně jde tam přes jakýsi interní zkracovač go.skoda.eu, takže s ním automobilka může pracovat. Až bude připravené video, tak na něj kód přesměruje, přitom se dá pracovat s různými jazykovými verzemi atd. Pro představu – tady se můžete podívat na vysvětlovací video k Superbu a uvidíte, že je toho opravdu hodně a jen tak podle intuice nemusí člověk objevit všechno.
Konektory USB-C už jsou u Škody klasika, tentokrát už mají velmi slušný výkon 45 W.
Dvě baterie, tři výkony
Enyaq se bude nabízet ve dvou verzích s náhonem na zadní kola: 60 a 85. Verze 85x má náhon na všechna čtyři kola. Už základní Enyaq na jedno nabití ujede 430 km, zadokolka s větším akumulátorem atakuje 600 km. Další parametry přehledně shrnu v tabulce:
Nová Škoda Enyaq |
Verze |
60 (Coupé) |
85 (Coupé) |
85x (Coupé) |
Dojezd [km] |
442 km |
589 km |
550 km |
Kapacita baterie (netto) |
59 kWh |
77 kWh |
77 kWh |
Doba nabíjení 10 – 80 % |
24 min. |
28 min. |
28 min. |
Max. nabíjecí výkon |
165 kW |
135 kW |
175 kW |
Výkon |
150 kW |
210 kW |
210 kW |
Max. rychlost |
160 km/h |
180 km/h |
180 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
8,1 s |
6,7 s |
6,7 s |
Pohon |
zadní |
zadní |
všech kol |
Škoda začíná přijímat objednávky hned 9. ledna. Základní cena činí 1 015 000 Kč (Enyaq 60). Cenám se budeme věnovat podrobněji v samostatném článku.