Škoda začala prodávat elektrický Enyaq iV a současně spustila službu Powerpass, která umožní nabíjet na více než 200 tisících míst po celé Evropě (v Česku u stanic energetických společností a Ionity). K identifikaci uživatele slouží RFID čip, nebo chytrý telefon s NFC a mobilní aplikací Powerpass (Android/Apple iOS), vyúčtování přijde jednou měsíčně. Služba má tři tarify:
|
Charge Free |
Simply Charge |
Charge Faster |
Měsíční poplatek |
0 Kč |
469 Kč |
597 Kč |
Ionity |
21 Kč/kWh |
13,70 Kč/kWh |
8,20 Kč/kWh |
rychlejší DC nabíjení |
21 Kč/kWh |
13,70 Kč/kWh |
10,90 Kč/kWh |
pomalejší AC nabíjení |
16,20 Kč/kWh |
8,90 Kč/kWh |
6,20 Kč/kWh |
Pokud si se Škodou Enyaq iV objednáte balíček Rychlé nabíjení, dostanete tarif Charge Faster na rok zdarma (tedy bez měsíčního paušálu, platí se pouze energie). Bez balíčku je k Enyaqu aspoň sleva: Simply Charge za 125 Kč, Charge Faster za 250 Kč měsíčně.
Komentář
Ideální samozřejmě je, když nabíjíte přes noc doma s cenou někde kolem 3 Kč/kWh (lepší tarify pro přímotopy a tepelná čerpadla). Tak se projeví jeden z hlavních trumfů elektromobilu a jezdíte znatelně levněji než s úsporným spalovacím motorem.
Pak záleží, jak často budete nabíjet venku. Bude to tak často, že se vám vyplatí měsíční tarif? Jestli ne, tak při jednorázových návštěvách zapláčete, protože 21 Kč/kWh v případě Enyaqu znamená, že vás energie bude stát cca 4,20 Kč na každý ujetý kilometr. A to už je ekvivalent hodně hladového spalovacího motoru.
Měsíční paušál motivuje k většímu ježdění, resp. kdo jezdí jen málo, bude jezdit draze. Taková cenová politika startu elektromobility v Česku příliš nepomáhá. Výhodou jsou garantované a transparentní ceny, unifikované řešení, jediná karta, nebo dokonce pouhá appka v mobilu.
Jaký je Enyaq jako gadget?