Elektromobily | Doprava | Škoda

Škoda ukázala koncept jednostopého vozidla do města. Vypadá jako velké odrážedlo

Na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě ukázala Škoda koncept vozidla pojmenovaného Klement pro takzvanou udržitelnou mikromobilitu ve městě. Na první pohled vozidlo vypadá jako ultramoderní jízdní kolo. Namísto pedálů s řetězem pohánějícím zadní kolo má však v náboji kola integrovaný elektromotor. Chlubí se výkonem 4 kW, což vozidlu umožní dosažení nejvyšší rychlosti 45 km/h.

Napájení elektromotoru je řešeno ze dvou lithium-iontových baterií, každá s 52 články. Jejich celková kapacita činí 1250 Wh. Výrobce udává normovaný dojezd vozidla 62 km. Baterie je možné nabíjet ze zásuvky 230V/50 Hz, přičemž je lze z vozidla vyjmout. Současně se ale nabíjejí také rekuperací při brzdění vozidla. Hmotnost stroje činí 25 kg.

Není to elektrokolo. Bez řidičáku to nepůjde

Jak se takový stroj ovládá? Dle výrobce k tomu stačí pedály plynu a brzdy umístěné na stupačkách, které jsou naklápěcí. Stroj používá vpředu brzdu ovládanou hydraulicky, navíc proti jejímu zablokování chrání jezdce protiblokovací jednotka ABS.

Z dalších zajímavostí, které se starají o bezpečnou jízdu, nechybí třeba diodové vnější osvětlení. Vzadu je dále brzdová svítilna a rovněž jsou použity LED světla pro ukazatele směru a denní svícení. V době chytrých telefonů nechybí ani jeho držák na řídítkách, který je navíc řešen tak aby bylo možné jeho indukční (tedy bezdrátové) dobíjení.

Dle slov Giuda Haaka, vedoucího managementu produktu Škoda Auto je Klement určený zejména mladým lidem, vyznávajícím aktivní životní styl. Současně se jedná o příspěvek naší automobilky k takzvané mikromobilitě, která bude dle tvůrců hrát v blízké budoucnosti mnohem větší roli, než je tomu dnes.

Elektrický jednostopý koncept ale přirozeně nemá nahradit klasickou dvoustopé vozidlo, tedy běžné auto. Má být spíše jeho doplňkem. Alespoň takto to vidí jeho tvůrci. Pokud by se vozidlo dočkalo výroby, prošlo by patrně dalším vývojem.

Každopádně se jedná o dopravní prostředek, který sice vizuálně nejvíce připomíná jízdní kolo, ale úředně by byl považován za motocykl. Bez řidičského průkazu by se na něm do běžného provozu vyjet nedalo a stejně jako skútr by musel být vybaven registrační značkou.

Článek připravila redakce automobilového magazínu Auto.cz

Diskuze (17) Další článek: Samořídicí auto za smrtelnou nehodu nemůže, Uber nebude obviněný

Témata článku: Elektromobily, Automobily, Baterie, Doprava, Škoda, Koncept, Jízdní kolo, Stroj, Pedál, Elektromotor, ABS, Klement, Ženeva, Brzda, Vozidlo, Škoda Auto, Jednostopé vozidlo


Určitě si přečtěte

Miliardový večírek končí. Rusko nemůže být z Crew Dragonu nadšené

Miliardový večírek končí. Rusko nemůže být z Crew Dragonu nadšené

** USA platí Rusku stamiliony dolarů za dopravu astronautů na ISS ** Dopravu amerických astronautů mají nyní převzít soukromé lodě ** Rusko je vytlačováno ze hry, mohou ho spasit vesmírní turisté

Petr Kubala | 61

Vybrali jsme 16 programovatelných hraček a stavebnic pro děti. A vlastně i pro vás

Vybrali jsme 16 programovatelných hraček a stavebnic pro děti. A vlastně i pro vás

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme 16 stavebnic pro nejmenší caparty i vás samotné

Jakub Čížek | 17

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

David Polesný | 37

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

** Zařízení v hodnotě 40 milionů dolarů mělo sbírat z hladiny oceánu plovoucí plastový odpad ** Mise ale nenaplňuje očekávání ** Šest set metrů dlouhé monstrum nejen moře nečistí, ale navíc rozpadá

Jaroslav Petr | 26