Doprava | Elektromobily | Škoda

Škoda ukázala koncept jednostopého vozidla do města. Vypadá jako velké odrážedlo

Na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě ukázala Škoda koncept vozidla pojmenovaného Klement pro takzvanou udržitelnou mikromobilitu ve městě. Na první pohled vozidlo vypadá jako ultramoderní jízdní kolo. Namísto pedálů s řetězem pohánějícím zadní kolo má však v náboji kola integrovaný elektromotor. Chlubí se výkonem 4 kW, což vozidlu umožní dosažení nejvyšší rychlosti 45 km/h.

Napájení elektromotoru je řešeno ze dvou lithium-iontových baterií, každá s 52 články. Jejich celková kapacita činí 1250 Wh. Výrobce udává normovaný dojezd vozidla 62 km. Baterie je možné nabíjet ze zásuvky 230V/50 Hz, přičemž je lze z vozidla vyjmout. Současně se ale nabíjejí také rekuperací při brzdění vozidla. Hmotnost stroje činí 25 kg.

Není to elektrokolo. Bez řidičáku to nepůjde

Jak se takový stroj ovládá? Dle výrobce k tomu stačí pedály plynu a brzdy umístěné na stupačkách, které jsou naklápěcí. Stroj používá vpředu brzdu ovládanou hydraulicky, navíc proti jejímu zablokování chrání jezdce protiblokovací jednotka ABS.

Z dalších zajímavostí, které se starají o bezpečnou jízdu, nechybí třeba diodové vnější osvětlení. Vzadu je dále brzdová svítilna a rovněž jsou použity LED světla pro ukazatele směru a denní svícení. V době chytrých telefonů nechybí ani jeho držák na řídítkách, který je navíc řešen tak aby bylo možné jeho indukční (tedy bezdrátové) dobíjení.

Dle slov Giuda Haaka, vedoucího managementu produktu Škoda Auto je Klement určený zejména mladým lidem, vyznávajícím aktivní životní styl. Současně se jedná o příspěvek naší automobilky k takzvané mikromobilitě, která bude dle tvůrců hrát v blízké budoucnosti mnohem větší roli, než je tomu dnes.

Elektrický jednostopý koncept ale přirozeně nemá nahradit klasickou dvoustopé vozidlo, tedy běžné auto. Má být spíše jeho doplňkem. Alespoň takto to vidí jeho tvůrci. Pokud by se vozidlo dočkalo výroby, prošlo by patrně dalším vývojem.

Každopádně se jedná o dopravní prostředek, který sice vizuálně nejvíce připomíná jízdní kolo, ale úředně by byl považován za motocykl. Bez řidičského průkazu by se na něm do běžného provozu vyjet nedalo a stejně jako skútr by musel být vybaven registrační značkou.

Článek připravila redakce automobilového magazínu Auto.cz

Diskuze (22) Další článek: Samořídicí auto za smrtelnou nehodu nemůže, Uber nebude obviněný

Témata článku: Automobily, Baterie, Doprava, Elektromobily, Škoda, Koncept, Jízdní kolo, Pedál, Klement, Brzda, Ženeva, Elektromotor, Výpad, ABS, Probíhající autosalón, Škoda Auto, Jednostopé vozidlo, Stroj, Vozidlo


Určitě si přečtěte

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

** Na trh míří první levné Wi-Fi 6 routery ** Nabídka zařízení, zejména notebooků, každý den roste ** Poradíme, jak nejlépe přejít s domácností na Wi-Fi 6

Tomáš Holčík | 26

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

** Za neúspěchem Microsoftu v mobilech stojí i Windows 8 ** Microsoft pozdě naskočil do rozjetého vlaku ** Uživatelé neměli zásadní důvody, proč přejít

Karel Kilián | 138

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

** Šifrovaný web je dnes už samozřejmost ** Jeden díl skládačky ale ještě chybí – DNS ** Firefox už začal a teď se na šifrované DNS chystá i Chrome

Jakub Čížek | 95