Letadla | Elektřina

Skotové chtějí létat mezi ostrovy elektrickými letadly

Skotové chtějí létat mezi ostrovy elektrickými letadly

Skotské souostroví Orkneje se skládá z více než 70 ostrovů, z nichž 20 je obydlených. Dopravu mezi nimi zajišťuje kromě lodí také několik malých letadel, přičemž nejdelší trasa z města Kirkwall na ostrov North Ronaldsay je dlouhá 53 kilometrů a cesta trvá 15 minut.

Nejkratší let trvá v průměru 80 sekund – jde o 2,7 kilometrů dlouhou trasu mezi ostrovy Westray a Papa Westray. Tato linka figuruje v Guinessově knize rekordů jako nejkratší komerční letecká trasa na světě.

Letadla poháněná elektrickou energií jsou v současnosti omezena délkou letu, takže nejsou vhodná na dlouhé trasy. Podmínky na orknejských linkách jsou jim však doslova šité na míru. Skotská letecká společnost Loganair proto spolupracuje s firmou Cranfield Aerospace, zabývající se úpravami letadel, na přechodu celé sítě, čítající deset linek, na elektrickou energii.

Elektrický pohon je zatím v letadlech neuskutečněným snem. Důvod je prostý: letecké palivo je z hlediska hmotnosti a objemu vzhledem k doletu výhodnější než použití akumulátorů. I proto se řada startupů v tomto segmentu orientuje spíše na hybridní než na výhradně elektrický pohon. Dokud nedojde k nějakému zásadnímu průlomu v segmentu baterií, není reálné, že by se v tomto směru něco změnilo.

Pro „přeskoky“ je elektřina výhodnější

Krátké lety v rámci Orknejských ostrovů však nevyžadují takovou míru energetické účinnosti jako dálkové spoje. Dopravu by tak mohla zajišťoval malá osmimístná letadla Britten Norman Islander, která místní dopravce již používá, s tím, že by se jejich pohon přestavěl na elektrický.

Klepněte pro větší obrázek
Letadla Britten Norman Islander se přestaví na elektrický pohon

Paul Hutton, generální ředitel společnosti Cranfield, uvedl, že k vytvoření a provedení všech bezpečnostních testů těchto bateriových letadel bude stačit deset milionů britských liber (asi 292 milionů korun). Firma nyní usiluje o získání vládního grantu na podporu projektu.

Pokud podaří získat grant, je reálné, že už v roce 2021 by všechny komerční lety v rámci ostrovů mohly být plně elektrické. Energii pro letadla mohou dodávat větrné elektrárny, kterých je na Orknejích díky příznivým podmínkám dostatek. Výsledkem by bylo citelné snížení nákladů, ale i ekologické zátěže.

Ačkoli se nahrazení malých letadel, spalujících kerosin, bateriovými stroji ve vzdálené části světa může zdát jako kapka v moři v úsilí o snížení emisí, jde o začátek dlouhé cesty. Pokud budou elektrická letadla na nejkratších letech na světě úspěšná, mohou se časem prosadit i na delších komerčních linkách.

Diskuze (29) Další článek: Takhle mohou létat bohatí manažeři: Podívejte se, jak uvnitř vypadá nový Boeing Business Jet

Témata článku: Technika, Letadla, Doprava, Létání, Elektřina, Obnovitelné zdroje, Citelné snížení, Elektrický pohon, Bezpečnostní test, Ostrov, Linka, Zásadní průlom, Letadlo, Letecké palivo, Britská libra, Příznivá podmínka, Trasa, Komerční let, Skot, Vládní grant, Dlouhá cesta, Větrná elektrárna, Guiness, Elektrická energie, Elektrické letadlo


Určitě si přečtěte

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat

** Je vhodné jednou za čas zanalyzovat, co vám leží na disku ** Poradíme vám nástroje, kterými zjistíte, jaká data uchováváte ** Podle výsledků můžete optimalizovat svá data či úložiště

Karel Kilián | 49

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 6