Skotové chtějí létat mezi ostrovy elektrickými letadly

Skotové chtějí létat mezi ostrovy elektrickými letadly

Skotské souostroví Orkneje se skládá z více než 70 ostrovů, z nichž 20 je obydlených. Dopravu mezi nimi zajišťuje kromě lodí také několik malých letadel, přičemž nejdelší trasa z města Kirkwall na ostrov North Ronaldsay je dlouhá 53 kilometrů a cesta trvá 15 minut.

Nejkratší let trvá v průměru 80 sekund – jde o 2,7 kilometrů dlouhou trasu mezi ostrovy Westray a Papa Westray. Tato linka figuruje v Guinessově knize rekordů jako nejkratší komerční letecká trasa na světě.

Letadla poháněná elektrickou energií jsou v současnosti omezena délkou letu, takže nejsou vhodná na dlouhé trasy. Podmínky na orknejských linkách jsou jim však doslova šité na míru. Skotská letecká společnost Loganair proto spolupracuje s firmou Cranfield Aerospace, zabývající se úpravami letadel, na přechodu celé sítě, čítající deset linek, na elektrickou energii.

Elektrický pohon je zatím v letadlech neuskutečněným snem. Důvod je prostý: letecké palivo je z hlediska hmotnosti a objemu vzhledem k doletu výhodnější než použití akumulátorů. I proto se řada startupů v tomto segmentu orientuje spíše na hybridní než na výhradně elektrický pohon. Dokud nedojde k nějakému zásadnímu průlomu v segmentu baterií, není reálné, že by se v tomto směru něco změnilo.

Pro „přeskoky“ je elektřina výhodnější

Krátké lety v rámci Orknejských ostrovů však nevyžadují takovou míru energetické účinnosti jako dálkové spoje. Dopravu by tak mohla zajišťoval malá osmimístná letadla Britten Norman Islander, která místní dopravce již používá, s tím, že by se jejich pohon přestavěl na elektrický.

Klepněte pro větší obrázek
Letadla Britten Norman Islander se přestaví na elektrický pohon

Paul Hutton, generální ředitel společnosti Cranfield, uvedl, že k vytvoření a provedení všech bezpečnostních testů těchto bateriových letadel bude stačit deset milionů britských liber (asi 292 milionů korun). Firma nyní usiluje o získání vládního grantu na podporu projektu.

Pokud podaří získat grant, je reálné, že už v roce 2021 by všechny komerční lety v rámci ostrovů mohly být plně elektrické. Energii pro letadla mohou dodávat větrné elektrárny, kterých je na Orknejích díky příznivým podmínkám dostatek. Výsledkem by bylo citelné snížení nákladů, ale i ekologické zátěže.

Ačkoli se nahrazení malých letadel, spalujících kerosin, bateriovými stroji ve vzdálené části světa může zdát jako kapka v moři v úsilí o snížení emisí, jde o začátek dlouhé cesty. Pokud budou elektrická letadla na nejkratších letech na světě úspěšná, mohou se časem prosadit i na delších komerčních linkách.

Diskuze (29) Další článek: Takhle mohou létat bohatí manažeři: Podívejte se, jak uvnitř vypadá nový Boeing Business Jet

Témata článku: Technika, Doprava, Létání, Letadla, Elektřina, Obnovitelné zdroje, Citelné snížení, Ekologická zátěž, Ostrov, Celá síť, Bezpečnostní test, Dálkový spoj, Zásadní průlom, Vládní grant, Energetická účinnost, Guiness, Skot, Komerční let, Elektrický pohon, Pohon, Trasa, Linka, Britská libra, Dlouhá cesta, Příznivá podmínka


Určitě si přečtěte

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 20

Google Cloud Next: Blíží se bitva o to, kdo ovládne cloud, tedy internet zítřka

Google Cloud Next: Blíží se bitva o to, kdo ovládne cloud, tedy internet zítřka

** Google v týdnu ukázal nové telefony Pixel ** V Londýně se ale také konal Google Cloud Next ** Konference o tom, jak bude vypadat internet v cloudu zítra

Jakub Čížek | 32

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 84

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

** Apple dnes představuje nové produkty v čele s novými iPhony ** Nemusí zůstat jen u telefonů, čekají se i další novinky ** Úvodní přednáška začíná v 19:00 našeho času

David Polesný | 57

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

** Microsoft se opět snaží spojit telefony a počítače. ** Místo velkých novinek se zaměřil spíše na drobná vylepšení. ** Vyhledávání je konečně použitelné a hledá téměř všude.

Vladislav Kluska | 79