Astronomie | Exoplanety

Skvělý úspěch crowdsourcingu: Amatérští badatelé objevili multiplanetární systém

„Crowdsourcing“, známý též jako „wisdom of the crowd“ („moudrost davu“) je systém dělby práce, při kterém o dosažení určitého cíle neusilují zaměstnanci či najatí odborníci, ale široká veřejnost.

Tento přístup mj. využívá i NASA – a nedávno přinesl velký úspěch. V rámci projektu Exoplanet Explorers skupina amatérských badatelů objevila vzdálený planetární systém K2-138, tvořený minimálně pěti exoplanetami.

Zmíněný projekt, jehož duchovními otci jsou Ian Crossfield z UC Santa Cruz a Jessie Christiansen z Caltechu, byl spuštěn v roce 2017 na online platformě Zooniverse. Dobrovolníci z celého světa díky tomu mohou zkoumat data získaná Keplerovým teleskopem a hledat známky výskytu exoplanet.

„Lidé se mohou kdekoliv přihlásit a naučit, jak vypadají skutečné signály z exoplanet – a pak se podívat na aktuální data shromážděná teleskopem Kepler a hlasovat o tom, zda daný signál klasifikovat jako tranzit, nebo jen jako šum,“ vysvětlila Christiansen. Každý potenciální tranzitní signál sleduje minimálně 10 uživatelů, příčemž na kladném verdiktu se musí shodnout alespoň 90 % z nich.

K2-138 byl původně považován za čtyřplanetární systém, ale tento počet byl posléze přehodnocen. Ještě později pak vyšlo najevo, že kolem hvězdy dotyčného systému obíhají další planety.

Exoplanet Explorers dokazuje, že hranice vědy mohou posouvat i jedinci, kteří nemají doktorské tituly a ani nezastávají žádné významné posty ve výzkumných ústavech. Nejde samozřejmě o první případ, kdy tento typ spolupráce funguje – například Milky Way Project astronomickým nadšencům umožnil podílet se na odhalení zdroje jasně žlutých objektů, známých jako „yellowballs“.

Zdroj: Futurism, Foto: NASA/JPL-Caltech