Skvělý úspěch crowdsourcingu: Amatérští badatelé objevili multiplanetární systém

„Crowdsourcing“, známý též jako „wisdom of the crowd“ („moudrost davu“) je systém dělby práce, při kterém o dosažení určitého cíle neusilují zaměstnanci či najatí odborníci, ale široká veřejnost.

Tento přístup mj. využívá i NASA – a nedávno přinesl velký úspěch. V rámci projektu Exoplanet Explorers skupina amatérských badatelů objevila vzdálený planetární systém K2-138, tvořený minimálně pěti exoplanetami.

Zmíněný projekt, jehož duchovními otci jsou Ian Crossfield z UC Santa Cruz a Jessie Christiansen z Caltechu, byl spuštěn v roce 2017 na online platformě Zooniverse. Dobrovolníci z celého světa díky tomu mohou zkoumat data získaná Keplerovým teleskopem a hledat známky výskytu exoplanet.

„Lidé se mohou kdekoliv přihlásit a naučit, jak vypadají skutečné signály z exoplanet – a pak se podívat na aktuální data shromážděná teleskopem Kepler a hlasovat o tom, zda daný signál klasifikovat jako tranzit, nebo jen jako šum,“ vysvětlila Christiansen. Každý potenciální tranzitní signál sleduje minimálně 10 uživatelů, příčemž na kladném verdiktu se musí shodnout alespoň 90 % z nich.

K2-138 byl původně považován za čtyřplanetární systém, ale tento počet byl posléze přehodnocen. Ještě později pak vyšlo najevo, že kolem hvězdy dotyčného systému obíhají další planety.

Exoplanet Explorers dokazuje, že hranice vědy mohou posouvat i jedinci, kteří nemají doktorské tituly a ani nezastávají žádné významné posty ve výzkumných ústavech. Nejde samozřejmě o první případ, kdy tento typ spolupráce funguje – například Milky Way Project astronomickým nadšencům umožnil podílet se na odhalení zdroje jasně žlutých objektů, známých jako „yellowballs“.

Zdroj: Futurism, Foto: NASA/JPL-Caltech

Diskuze (5) Další článek: Těžit kryptoměny můžete i pomocí lidského tepla, podobně jako v Matrixu

Témata článku: Vesmír, Věda, Výzkum, NASA, Astronomie, Exoplanety, M/s, Celý svět, Caltech, Doktorský titul, Určitý cíl, Široká veřejnost, Duchovní otec, Futurism, Teleskop, A/B, Získaná data, Crowdsourcing, Významný post, AMA, První případ, Systém, Úspěch, Kepler, Skvělý úspěch

Nová americká jaderná puma změní strategii boje

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

** Internet je plný malwaru, to už dnes ví každý ** Víte ale, že lze útočit třeba i na Bluetooth? ** Navštívil jsem hackery z brněnského FITu

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?

Inteligentní akvárium Bluenero se o rybičky postará samo