Skyrmiony jako nový základ pro magnetická úložiště budoucnosti

• Vědcům se podařil další pokrok v oblasti skyrmionů
  • Nový systém magnetického ukládání dat  má pokročilé vlastnosti
  • Skyrmiony mohou hrát důležitou roli v budoucích pevných discích

Vědci z univerzity v Birminghamu ve spolupráci s týmy z Bristolu a Colorado Boulder představili nové pokroky v nadějné oblasti „skyrmioniky“, která by mohla poskytnout potřebnou technologii pro posouvání hranic u magnetických úložišť.

Magnetická technologie a její využití u úložných systémů stále patří mezi nejlevnější varianty, alespoň při porovnání ceny za jeden gigabajt uložených dat. Rychlost je sice výrazně nižší než u moderních NAND flash čipů, ale ty zase vychází mnohem dráž při ukládání velkého množství dat.

Vzhledem k tomu, že množství dat neuvěřitelně rychle roste, což bylo podpořeno i přechodem velkého množství infrastruktury na cloud a sběrem všemožných dat, je třeba mít i levné řešení, které v rámci datacentra umožní ukládat efektivně petabajty a exabajty dat. Pevné disky využívající magnetickou technologii stále vládnou a nic nenaznačuje tomu, že bychom měli jinou technologii, která by byla schopná dosáhnout podobných výsledků.

I současné metody využití magnetické technologie mají ale své limity a skymiony dávají naději toho, že by mohlo jít o řešení pro vzdálenou budoucnost.

Nanometrové struktury

Skyrmiony respektive speciální forma v podobě magnetických skyrmionů patří do oblasti spintroniky. Mají velikost v oblasti jednoho nanometru a magnetický spin, který se podobá víru.

Díky malé velikosti a vysoké hustotě mají skyrmiony potenciál umožnit mnohem větší kapacity budoucích magnetických úložišť. V předchozích experimentech se s využitím elektronového mikroskopu již podařilo číst a zapisovat magnetické skyrmiony, nyní ale vědci přišli s další pokrokem.

Dokázali totiž vytvořit speciální skyrmionové „balíčky“ (jeden velký skyrmion obsahuje spoustu antiskyrmionů), které obsahují několik skyrmionů, díky čemuž lze uložit více informací ještě v těsnějším prostoru. Jedná se o výhodnější řešení, než práce s jednotlivými skyrmiony, které by reprezentovaly jednotlivé bity. Do balíčku skyrmionů lze totiž dostat větší počet skyrmionů a tím výrazně zvýšit informační kapacitu v daném prostoru.

Otestováno na počítači i v reálném materiálu

Samotná technika byla nejdříve úspěšně otestována pomocí simulace na počítači a posléze také v reálných podmínkách pomocí tekutých krystalů. Technologie skyrmionů navíc nemusí najít uplatnění pouze v oblasti úložišť, ale také u budoucích senzorů, solárních článků nebo displejů.

Že skyrmiony nejsou pro reálné využití tak vzdálenou budoucností hovoří i fakt, že tento rok vědci poprvé demonstrovali schopnost pohybovat skyrmiony s využitím elektrického pole. Kdy se ale případně dočkáme reálných produktů postavených na této technologii, zatím není možné předpovědět.

Originální materiál k výzkumu naleznete zde

Diskuze (23) Další článek: Instagram začne omezovat příspěvky, které neporušují pravidla, ale jsou nevhodné

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum, Úložiště, Pevné disky, Pokrok, Bristol, Vědec, Jak, Využití, Mag, Nový základ, Ukládání, Colorado Boulder, Birmingham, Zak, Data, Pevný disk

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na Fallout a Stubbs the Zombie zdarma

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

Hry zdarmaSlevové akce
Konečně Jurský park? Vědci hlásí nález dědičné informace staré 125 milionů let

** Výjimečně dobře zachovaná fosilie druhohorního dinosaura obsahuje struktury buněčného jádra ** Barvení klasickými metodami naznačují, že v jádru zbylo něco z dědičné informace ** Svítá šance na realizaci myšlenky Jurského parku?

DinosauřiDNA
Tmaví zabijáci z hlavního pásu. Tým českého vědce rozluštil jednu ze záhad vyhynutí dinosaurů

** Asteroidy z vnější části hlavního pásu planetek se mohou vydávat směrem k Zemi častěji, než jsme si mysleli ** Jeden z těchto objektů zřejmě vyhubil dinosaury ** O jaký objekt se jednalo???

DinosauřiAsteroidyVesmír