Slapové síly zřejmě po miliardy let ohřívají měsíc Enceladus. Podle některých teorií by mohl být obyvatelný

• Enceladus je ledový měsíc Saturnu, který by mohl mít podpovrchový kapalný oceán
  • Má nejspíš jádro, které umožňuje udržovat hydrotermální aktivitu v jeho nitru
  • Podle některých teorií by Enceladus mohl být obyvatelný.

Enceladus je velmi zajímavý ledový měsíc plynného obra Saturnu, který by mohl mít podpovrchový kapalný oceán. Podle nové studie by slapové síly vyvolané gravitační přitažlivostí Saturnu mohly udržovat hydrotermální aktivitu v nitru Enceladu celé miliardy let, pokud má Enceladus jádro s pórovitou strukturou. Výsledky výzkumu podporují teorie, podle nichž by Enceladus mohl být obyvatelný.

Ledový Enceladus má průměr zhruba 500 kilometrů. Pod ledovým příkrovem o průměrné tloušťce 20–25 kilometrů velmi pravděpodobně ukrývá globální slaný oceán. V polárních oblastech Enceladu, kde je led ztenčený na 1–5 kilometrů, tryskají skrz trhliny v ledu do vesmíru gejzíry vodní páry a kousků ledu.

Meziplanetární sonda Cassini zjistila, že tyto gejzíry obsahují soli a křemičitý prach. Z toho je možné usoudit, že gejzíry pravděpodobně vznikají z horké vody o teplotě minimálně 90 °C, která proudí skrze horniny v porézním nitru měsíce.

Abychom tato pozorování mohli vysvětlit, tak podle vědců potřebujeme významný zdroj tepla. Měl by být zhruba 100× výkonnější, než kolik může Enceladu poskytnout přirozený rozpad radioaktivních izotopů v jeho nitru. K vysvětlení nestačí ani běžné slapové síly, pokud k nim ještě nepřidáme nějaký další mechanismus pro generování tepla.

Gaël Choblet z francouzské Univerzity v Nantes a jeho kolegové se domnívají, že našli řešení. Podle jejich studie je nezbytné, aby Enceladus měl jádro se specifickou strukturou.

Podle nových simulací tvoří jádro měsíce ne zcela zpevněná porézní hornina, kterou může snadno proudit voda. Důsledkem toho je, že kapalná voda prosakuje hluboko do jádra Enceladu. Jak se dostává hlouběji a hlouběji, tak se ohřívá díky slapovému tření mezi kusy hornin.

Voda proudí v nitru Enceladu a když se ohřeje, zase stoupá směrem vzhůru. Cestou reaguje s horninami a nese nahoru i teplo. Tento proces zařídí, že se uvolňuje množství tepla do podpovrchového oceánu, které pak pohání ledové gejzíry.

Jedna taková oblast na dně oceánu Enceladu by mohla uvolňovat až 5 GW energie, což zhruba odpovídá celoročnímu využití geotermální energie na Islandu.

Zdroj: ESA, Foto: NASA

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Saturn, Mimozemský život, Oceán, Cassini, Teorie, Významný zdroj, Podpovrchový oceán, Hornina, Eso, Nová studie, Jádro, Vodní pára, Geotermální energie, Univerzita, Island, Ledový gejzír, Enceladus, Nitro, Plynný obr, Miliarda let, Gejzír, Polární oblast

Pozemské mikroorganismy mohou cestovat vesmírem na kosmickém prachu

** Nový výzkum Edinburské univerzity potvrdil cestování mikroorganismů vesmírem ** Mikroorganismy si mohou „stopnout“ částice kosmického prachu a přesouvat na nich mezi planetami jednoho planetárního systému ** Pokud ale jde o cestování mikroorganismů mezi hvězdami, tak tam jsou odborníci mnohem skeptičtější

Dnes | Mihulka Stanislav

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu