Slavná Krabí mlhovina na nových snímcích pětkrát jinak

• Dalekohledy na Zemi i ve vesmíru se spojily, aby nám přinesly nový pohled na Krabí mlhovinu
  • Ta představuje pozůstatek po výbuchu supernovy SN 1054
  • Astronomové publikovali úchvatný snímek mlhoviny, který je složen z pěti fotografií v různých částech spektra

Dalekohledy na Zemi i ve vesmíru se spojily, aby nám přinesly nový pohled na Krabí mlhovinu, která se nachází 6500 světelných let od nás v souhvězdí Býka.

Průměr Krabí mlhoviny je přibližně 11 světelných let a je pozůstatkem po výbuchu supernovy SN 1054, kterou v roce 1054 pozorovali čínští a arabští astronomové.

Astronomové představili nový snímek mlhoviny, který je složen z pěti fotografií v různých částech spektra:

• červená: fotografie v rádiové části spektra, kterou pořídila síť radioteleskopů VLA (Karl G. Jansky Very Large Array). Soustava se nachází nedaleko amerického města Socorro a skládá se z 27 radioteleskopů o průměru 25 metrů.
  • žlutá: pohled na mlhovinu v infračerveném záření z kosmického dalekohledu Spitzer. Ve vesmíru je od roku 2003.
  • zelená: mlhovina ve viditelné části spektra okem Hubblova kosmického dalekohledu.
  • modrá: ultrafialový pohled na Krabí mlhovinu z kosmické observatoře XMM-Newton, která je ve vesmíru od roku 1999.
  • fialová: rentgenový snímek mlhoviny z další velké kosmické observatoře. Chandra se do vesmíru vydala v roce 1999.

Pozůstatek po velmi hmotné hvězdě

Existují dva typy supernov. V prvním případě „krade“ bílý trpaslík materiál hvězdě, se kterou je v binárním páru. Jakmile hmotnost bílého trpaslíka dosáhne 1,4 Slunce, exploduje jako supernova.

Ve druhém případě máme velmi hmotnou hvězdu, která svůj život zakončí výbuchem supernovy. To byl i případ SN 1054. Vrchní obálka hvězdy je rozmetána do okolí a stane se z ní mlhovina. V jejím centru zůstává pulsar – rychle rotující neutronová hvězda. Objekt o průměru jen několika kilometrů rotuje tak rychle, že se kolem své osy otočí za pouhých 33 milisekund.

Přestože k pozorování supernovy došlo na počátku 11. století, samotná Krabí mlhovina byla objevena až ve 30. letech 18. století.

Zdroj: hubblesite.org

Váš názor Další článek: Nové brýle Windows Mixed Reality dorazí během léta a budou stát jen pár tisíc

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Dalekohledy, Fotky, Supernova, Kosmický dalekohled, VLA, Astronom, Krabí mlhovina, První případ, Infračervené záření, Nový, Pulsar, Druhý případ, Kra, Neutronová hvězda, Mlhovina, Část spektra, Hubble, Pozůstatek, Servisní mise, Radioteleskop, Dalekohledy na Heureka.cz

Vyzkoušeli jsme Tapo P300. Proč kupovat chytrou zásuvku, když můžete mít rovnou prodlužku

** Prodlužovací kabel Tapo P300 od TP-Linku má tři zásuvky ** Vedle 230V nabízí i USB QC 3.0 a 18W PD na USB-C ** Zapojíme také P110/P115 s wattmetrem a ovládneme je v Pythonu

TP-LinkChytrá domácnost
Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

** Dnes vstupuje v platnost Digital Markets Act ** Příští rok udělá z digitálních hegemonů strážce přístupu ** A každý takový strážce bude podléhat tvrdé regulaci

Evropská uniePrávoInternet

Nejlepší weby na stahování modelů pro 3D tiskárny. Thingiverse zná každý, ale jsou tu i lepší alternativy

** Cokoliv od skládací lopaty na sníh po komiksové figurky ** Printables má věrnostní program, kde lze získat filament (a další) zdarma ** Modely pro FFF/FDM i SLA tiskárny

David Caba
3D tisk
Konec těžby etherea znamená, že nevyděláte ani na těžbě jiných kryptoměn. I tady se čeká na růst

Kryptoměna ethereum se přestala těžit na grafických kartách, což má výrazné důsledky nejen pro celé těžařské odvětví, ale i pro dostupnost a ceny grafických karet.

EthereumKryptoměny
Návod, jak dostat maximum z Peněženky Google

Služba Google Wallet (Peněženka Google) schlamstla před několika měsíci platební aplikaci Google Pay. Díky tomu se původní platforma rozrostla o další funkce. Je zde však i prostor pro zlepšení.

Domácí skenování za pár korun. Stačí mobil, krabice a LED pásek