Slavná Krabí mlhovina na nových snímcích pětkrát jinak

• Dalekohledy na Zemi i ve vesmíru se spojily, aby nám přinesly nový pohled na Krabí mlhovinu
  • Ta představuje pozůstatek po výbuchu supernovy SN 1054
  • Astronomové publikovali úchvatný snímek mlhoviny, který je složen z pěti fotografií v různých částech spektra

Dalekohledy na Zemi i ve vesmíru se spojily, aby nám přinesly nový pohled na Krabí mlhovinu, která se nachází 6500 světelných let od nás v souhvězdí Býka.

Průměr Krabí mlhoviny je přibližně 11 světelných let a je pozůstatkem po výbuchu supernovy SN 1054, kterou v roce 1054 pozorovali čínští a arabští astronomové.

Astronomové představili nový snímek mlhoviny, který je složen z pěti fotografií v různých částech spektra:

• červená: fotografie v rádiové části spektra, kterou pořídila síť radioteleskopů VLA (Karl G. Jansky Very Large Array). Soustava se nachází nedaleko amerického města Socorro a skládá se z 27 radioteleskopů o průměru 25 metrů.
  • žlutá: pohled na mlhovinu v infračerveném záření z kosmického dalekohledu Spitzer. Ve vesmíru je od roku 2003.
  • zelená: mlhovina ve viditelné části spektra okem Hubblova kosmického dalekohledu.
  • modrá: ultrafialový pohled na Krabí mlhovinu z kosmické observatoře XMM-Newton, která je ve vesmíru od roku 1999.
  • fialová: rentgenový snímek mlhoviny z další velké kosmické observatoře. Chandra se do vesmíru vydala v roce 1999.

Pozůstatek po velmi hmotné hvězdě

Existují dva typy supernov. V prvním případě „krade“ bílý trpaslík materiál hvězdě, se kterou je v binárním páru. Jakmile hmotnost bílého trpaslíka dosáhne 1,4 Slunce, exploduje jako supernova.

Ve druhém případě máme velmi hmotnou hvězdu, která svůj život zakončí výbuchem supernovy. To byl i případ SN 1054. Vrchní obálka hvězdy je rozmetána do okolí a stane se z ní mlhovina. V jejím centru zůstává pulsar – rychle rotující neutronová hvězda. Objekt o průměru jen několika kilometrů rotuje tak rychle, že se kolem své osy otočí za pouhých 33 milisekund.

Přestože k pozorování supernovy došlo na počátku 11. století, samotná Krabí mlhovina byla objevena až ve 30. letech 18. století.

Zdroj: hubblesite.org

Váš názor Další článek: Nové brýle Windows Mixed Reality dorazí během léta a budou stát jen pár tisíc

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Fotky, Dalekohledy, Supernova, Kosmický dalekohled, Hubble, Pozůstatek, Infračervené záření, Neutronová hvězda, Výbuch supernovy, Mlhovina, Krab, Krabí mlhovina, Dalekohled, Nový snímek, SLA, Radio 1, Býk, Binární, Část spektra, Chandra, Dalekohledy na Heureka.cz

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva