Slavný španělský šéfkuchař bude vařit jídlo pro ISS. Vesmírní turisté i astronauti se mají na co těšit

Slavný španělský šéfkuchař José Andrés navázal spolupráci se společností Axiom Space. Kosmická loď Crew Dragon od SpaceX tak letos na jaře v rámci mise Ax-1 dopraví na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) i řadu prvotřídních jídel.

Menu se podle dostupných informací skládá z převážně španělských pochoutek, včetně světoznámé paelly.

„Než jsem začal snít o krmení lidí ve vesmíru, snil jsem o krmení lidí pod vodou, jako Jules Verne,“ uvedl Andrés v rozhovoru pro Food & Wine. „Takže si myslím, že nakrmit lidi je pro mě ta největší výzva, zvláště na okrajích známého světa.“

Tentokrát bez dehydratace

Nebude to samozřejmě poprvé, kdy si astronauti na ISS budou moct vychutnat vybrané delikatesy – v minulosti jim to opakovaně umožnila NASA.

„Potíž je v tom, že NASA to za ta léta dělala velmi dobře,“ řekl Andrés. „Udělali mnoho jídel. Takže otázka zněla, zda můžeme přijít s něčím jiným, s něčím novým?“

Během přemýšlení nad touto otázkou Andrés dospěl k závěru, že vynechá dehydrataci, která se jinak při přípravě pokrmů určených ke konzumaci v kosmu běžně používá. Místo toho se rozhodl připravit „paellu, kterou vaříme jako paellu a která chutná a vypadá jako paella“.

Diskuze (17) Další článek: Vy a počítač: Čtete licenční podmínky aplikací a služeb, které používáte?

Témata článku: Vesmír, SpaceX, Mezinárodní vesmírná stanice, Crew Dragon, Jídlo, Vesmírná turistika, Vesmírní turisté, Astronaut, Axiom Space, Jules Verne, Dehydratace, Turista, Šéfkuchař, Axa, ISS

Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

EnergetikaFotovoltaika

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Jaromír PukMarek Čech