Sledovali jsme start Falconu 9 s malými družicemi. Na palubě je i český projekt

Oživeno 13. ledna

16:40 | Falcon 9 odstartoval a první stupeň rakety se po odpojení úspěšně vrátil zpět na Zemi. Přenos skončil, ve videu v úvodu článku si ho ale můžete pustit ze záznamu.

15:30 | Živý přenos s českým komentářem Dušana Majera nakonec začne už v 16:00 hodin našeho času, tedy o deset minut dříve, než bylo původně plánováno.

Zítra, tzn. ve čtvrtek 13. ledna, by měla proběhnout další mise programu Transporter. Raketa Falcon 9 společnosti SpaceX v rámci ní vynese na oběžnou dráhu několik desítek malých satelitů.

Není bez zajímavosti, že na palubě se bude nacházet i v pořadí již druhý detektor, který vyvinuli odborníci z Katedry fyziky Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze (FJFI) ve spolupráci s firmou esc Aerospace.

Konkrétně se jedná o detektor částic 2SD, který je společně s dalšími přístroji umístěný na české nanodružici VZLUSAT-2. Jeho úkolem bude mapovat takzvané kosmické počasí a ionizující záření.

Pokud si tuto událost nechcete nechat ujít, poznamenejte si, že začátek živého přenosu s českým komentářem Dušana Majera je předběžně naplánován na 16:10 hodin našeho času.

Titulní ilustrační foto: Official SpaceX Photos, CC BY-NC 2.0