S kosmickou lodí Starliner to vypadá špatně, mise OFT-2 možná proběhne až příští rok

Aktualizováno 16. srpna

Podle zatím posledních informací od Dušana Majera se spekuluje o tom, že mise OFT-2 by se letos vůbec nemusela uskutečnit. Z tohoto důvodu byl připravovaný živý přenos startu smazán. Vývoj situace nicméně budeme i nadále sledovat. Více podrobností se dozvíte z níže uvedeného videa.

Aktualizováno 11. srpna

Podle ruské státní tiskové agentury TASS je výzkumné středisko MV Keldysh, vlastněné a provozované Roskosmosem, připraveno pomoci společnosti Boeing při řešení jejích problémů s kosmickou lodí Starliner. Nebylo ovšem konkretizováno jak přesně.

Načasování této nabídky je tak trochu úsměvné – před pouhým týdnem totiž museli Rusové řešit vlastní nemalé potíže s modulem Nauka, který nečekaně spustil své motory a v důsledku toho výrazně změnil orientaci celé Mezinárodní vesmírní stanice (ISS) v prostoru.

„Boeing nemůže otevřít pohonné ventily Starlineru a Roscosmos nemohl zavřít pohonné ventily Nauky. Možná je tam nějaká synergie,“ zavtipkoval jeden z uživatelů Twitteru.

Na druhou stranu, Starliner dosud k ISS ani nedokázal  doletět. Jak uvedl bezpečnostní panel NASA, první pokus v prosinci 2019 málem skončil „katastrofálním selháním“.

Aktualizováno 10. srpna

Prototyp kosmické lodi Starliner zvaný CST-100 mohl být během přepravy poškozený bouří. Alespoň se to domnívají inženýři Boeingu, kterým se stále nedaří vyřešit problém se zaseknutými ventily v pohonném systému.

Právě ten je podle dostupných informací příčinou opakovaného odkladu startu mise OFT-2.

vyjádření, které poskytl viceprezident výše jmenované společnosti John Vollmer serveru SpaceNews, plyne, že tým v současné době cítí „opatrný optimismus“.

To ovšem nelze považovat za příliš pozitivní zprávu. Pokud totiž Boeing své „okno“ nestihne využít, kvůli nadcházejícím misím SpaceX a NASA možná bude muset čekat až do listopadu.

Jinými slovy, na odstranění závady nezbývá příliš mnoho času. A je vcelku jisté, že tato kauza ještě víc poškodí již tak dost pošramocenou pověst Starlineru.

Aktualizováno 8. srpna

Start rakety Atlas 5 s kosmickou lodí Starliner byl opět odložen na neurčito. Začátek živého přenosu se prozatím posouvá o týden. Uvidíme, jak rychle se Boeingu podaří problémy vyřešit...

Aktualizováno 6. srpna

Byl zveřejněn nový termín startu  – neděle 8. srpna. Podle vyjádření Dušana Majera je ale „veřejným tajemstvím“ , že odklad bude ve skutečnosti značně delší.

Pokud by se ale nějakým zázrakem skutečně letělo již v neděli, živý přenos začne v 17:00 hodin našeho času.

Aktualizováno 4. srpna

Problémy, s nimiž se Boeing před startem potýká, jsou zřejmě závažnější než se původně zdálo. Z dostupných informací totiž plyne, že celá sestava opouští rampu, což znamená, že termín startu se odsouvá na neurčito. Situaci budeme i nadále i sledovat.

Aktualizováno 3. srpna

16:45 nakonec byl start opět odložen. Podle vyjádření Dušana Majera se možná poletí zítra, ale zatím to není jisté.

Zatím nemáme žádné informace o dalším odkladu, vypadá to tedy, že dnes by start konečně mohl proběhnout. Začátek živého přenosu s českým komentářem Dušana Majera je momentálně naplánován na 18:50 hodin našeho času.

Nedojde-li k nějakým dalším komplikacím, Starliner se připojí k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) zítra přibližně v 19:37. I tuto událost samozřejmě bude možné sledovat živě.

Na palubě dotyčné kosmické lodi by se měl nacházet náklad o váze cca 180 kilogramů. Jde například o zásoby pro astronauty.

Hlavním smyslem tohoto zkušebního letu je nicméně zjistit, zda Starliner vůbec zvládne k ISS dorazit, zadokovat a později se v pořádku vrátit zpět na na naši planetu.

Aktualizováno 30. července

Start byl odložen kvůli špatnému počasí a rovněž problémům s ruským modulem Nauka. Z dostupných informací plyne, že by se mohl uskutečnit v úterý 3. srpna.

Na zítřejší den, tzn. pátek 30. července, je naplánován další start rakety Atlas 5. Tentokrát bude jejím úkolem vynést na oběžnou dráhu kosmickou loď Starliner od společnosti Boeing.

Pokud vše půjde dobře, výše jmenovaná loď by jednoho dne měla dopravovat astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Zatím je nicméně stále ve vývoji.

To mj. znamená, že v rámci této mise (zvané OFT-2) na její palubě nikdo nebude – jde pouze o nepilotovaný testovací let. Připomeňme, že ten předchozí provázely značné problémy, v důsledku nichž nakonec trval pouhé dva dny.

Pokud chcete průběh startu sledovat, poznamenejte si, že živý přenos s českým komentářem Dušana Majera by měl začít ve 20:30 hodin našeho času.

Titulní ilustrační foto: NASA HQ PHOTO, CC BY-NC-ND 2.0

Diskuze (29) Další článek: Zase o něco bezpečnější: Facebook Messenger přichází se šifrovanými hovory a videohovory

Témata článku: Technika, Vesmír, Raketa, loď, Boeing, Vesmírné starty, Starliner, ISS, Astronaut, Termín startu, Starline, Oběžná dráha, Keldyš, Kos, Start rakety, Dušan Majer, Start, Atlas, Kosmická loď

Předělaný Dead Space ukazuje brutální akci. Spolu s trailerem byly spuštěny předobjednávky

Velmi oblíbený horor se na začátku příštího roku vrátí v nové podobě.

Dead SpaceVideo