Firma Klein Vision, která již několik let vyvíjí létající automobil AirCar, se na svém YouTube kanále pochlubila získáním osvědčení o letové způsobilosti. Slovenský Dopravný úrad tak oficiálně certifikoval tento nesporně zajímavý stroj.

Firma Klein Vision, která již několik let vyvíjí létající automobil AirCar, se na svém YouTube kanále pochlubila získáním osvědčení o letové způsobilosti. Slovenský Dopravný úrad tak oficiálně certifikoval tento nesporně zajímavý stroj.

Náročné letové zkoušky zahrnovaly celou škálu letových a výkonnostních manévrů a prokázaly velmi dobrou statickou a dynamickou stabilitu v režimu letadla. AirCar absolvoval více než 70 hodin zkušebních letů, včetně přeletů a 200 vzletů a přistání.

Náročné letové zkoušky zahrnovaly celou škálu letových a výkonnostních manévrů a prokázaly velmi dobrou statickou a dynamickou stabilitu v režimu letadla. AirCar absolvoval více než 70 hodin zkušebních letů, včetně přeletů a 200 vzletů a přistání.

Stroj s registrací OM-KLZ může fungovat jako letadlo i osobní auto. Po přistání lze jeho křídla složit podél konstrukce a pokračovat v jízdě po běžných silničních komunikacích. Proměna letadla na automobil a zpět se provádí stiskem tlačítka a celá transformace trvá zhruba dvě minuty.

Stroj s registrací OM-KLZ může fungovat jako letadlo i osobní auto. Po přistání lze jeho křídla složit podél konstrukce a pokračovat v jízdě po běžných silničních komunikacích. Proměna letadla na automobil a zpět se provádí stiskem tlačítka a celá transformace trvá zhruba dvě minuty.

AirCar se skládá z několika funkčních celků. Jeho aerodynamický trup poskytuje dostatek prostoru pro dva cestující a zároveň přispívá k lepším vztlakovým vlastnostem během letu. Mezi pokročilé technologie patří například zatahovací křídla, skládací ocasní plochy a systém nouzových padáků.

AirCar se skládá z několika funkčních celků. Jeho aerodynamický trup poskytuje dostatek prostoru pro dva cestující a zároveň přispívá k lepším vztlakovým vlastnostem během letu. Mezi pokročilé technologie patří například zatahovací křídla, skládací ocasní plochy a systém nouzových padáků.

Skládací ocasní plochy přispívají k lepší podélné stabilitě a vzletovým vlastnostem, stejně jako u běžných letadel. V režimu automobilu zatažené ocasní plochy vedou ke kompaktnějším rozměrům. Pohon stroje obstarává motor BMW s výkonem 140 koní, přičemž vzletová rychlost je 115 km/h. V režimu letadla může AirCar letět rychlostí až 180 km/h, zatímco jako auto dokáže jet maximální rychlostí 160 km/h.

Skládací ocasní plochy přispívají k lepší podélné stabilitě a vzletovým vlastnostem, stejně jako u běžných letadel. V režimu automobilu zatažené ocasní plochy vedou ke kompaktnějším rozměrům. Pohon stroje obstarává motor BMW s výkonem 140 koní, přičemž vzletová rychlost je 115 km/h. V režimu letadla může AirCar letět rychlostí až 180 km/h, zatímco jako auto dokáže jet maximální rychlostí 160 km/h.

Slovenský prototyp je z konstrukčního hlediska patrně nejblíže představě o tom, jak by mělo vypadat a fungovat létající auto. Většina současných prototypů má přeci jen blíže k letadlům nebo strojům s kolmým startem a přistáním (VTOL).

Slovenský prototyp je z konstrukčního hlediska patrně nejblíže představě o tom, jak by mělo vypadat a fungovat létající auto. Většina současných prototypů má přeci jen blíže k letadlům nebo strojům s kolmým startem a přistáním (VTOL).

AirCar má nesporně dynamický a atraktivní design a je vyroben převážně z kompozitních materiálů. V režimu automobilu získává přítlak pomocí spoileru a náklonu výškovky, zatímco v módu letadla se na potřebném vztlaku podílí celý povrch. Koncepce karoserie počítá s budoucím vývojem pro prostornější varianty – k dispozici mají být tří a čtyřmístné, dvoumotorové a obojživelné verze.

AirCar má nesporně dynamický a atraktivní design a je vyroben převážně z kompozitních materiálů. V režimu automobilu získává přítlak pomocí spoileru a náklonu výškovky, zatímco v módu letadla se na potřebném vztlaku podílí celý povrch. Koncepce karoserie počítá s budoucím vývojem pro prostornější varianty – k dispozici mají být tří a čtyřmístné, dvoumotorové a obojživelné verze.

Koncem června loňského roku absolvoval AirCar úspěšný let mezi Nitrou a Bratislavou. Pilotoval ho vynálezce, zakladatel a šéf firmy Klein Vision Štefan Klein. Po 35 minutách letu bez problémů přistál na letišti v Bratislavě, kde složil křídla a další prvky nezbytné pro let a po silnici pokračoval do centra města.

Koncem června loňského roku absolvoval AirCar úspěšný let mezi Nitrou a Bratislavou. Pilotoval ho vynálezce, zakladatel a šéf firmy Klein Vision Štefan Klein. Po 35 minutách letu bez problémů přistál na letišti v Bratislavě, kde složil křídla a další prvky nezbytné pro let a po silnici pokračoval do centra města.

Klein byl již tehdy přesvědčen, že předsériový model získá od evropských leteckých regulátorů certifikaci CS-23 pro běžné, užitkové, akrobatické a příměstské letouny a povolení k provozu na pozemních komunikacích pro vozidla kategorie M1 (tj. vozidla, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelová vozidla).

Klein byl již tehdy přesvědčen, že předsériový model získá od evropských leteckých regulátorů certifikaci CS-23 pro běžné, užitkové, akrobatické a příměstské letouny a povolení k provozu na pozemních komunikacích pro vozidla kategorie M1 (tj. vozidla, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelová vozidla).

Slovenské létající auto AirCar uspělo v testech a získalo osvědčení o letové způsobilosti

Slovenské létající auto AirCar uspělo v testech a získalo osvědčení o letové způsobilosti

Slovenské létající auto AirCar uspělo v testech a získalo osvědčení o letové způsobilosti

Slovenské létající auto AirCar uspělo v testech a získalo osvědčení o letové způsobilosti

Slovenské létající auto AirCar uspělo v testech a získalo osvědčení o letové způsobilosti

Slovenské létající auto AirCar uspělo v testech a získalo osvědčení o letové způsobilosti

Náročné letové zkoušky zahrnovaly celou škálu letových a výkonnostních manévrů a prokázaly velmi dobrou statickou a dynamickou stabilitu v režimu letadla. AirCar absolvoval více než 70 hodin zkušebních letů, včetně přeletů a 200 vzletů a přistání.
Stroj s registrací OM-KLZ může fungovat jako letadlo i osobní auto. Po přistání lze jeho křídla složit podél konstrukce a pokračovat v jízdě po běžných silničních komunikacích. Proměna letadla na automobil a zpět se provádí stiskem tlačítka a celá transformace trvá zhruba dvě minuty.
AirCar se skládá z několika funkčních celků. Jeho aerodynamický trup poskytuje dostatek prostoru pro dva cestující a zároveň přispívá k lepším vztlakovým vlastnostem během letu. Mezi pokročilé technologie patří například zatahovací křídla, skládací ocasní plochy a systém nouzových padáků.
Skládací ocasní plochy přispívají k lepší podélné stabilitě a vzletovým vlastnostem, stejně jako u běžných letadel. V režimu automobilu zatažené ocasní plochy vedou ke kompaktnějším rozměrům. Pohon stroje obstarává motor BMW s výkonem 140 koní, přičemž vzletová rychlost je 115 km/h. V režimu letadla může AirCar letět rychlostí až 180 km/h, zatímco jako auto dokáže jet maximální rychlostí 160 km/h.
12
Fotogalerie

Slovenské létající auto AirCar uspělo v testech a získalo osvědčení o letové způsobilosti

Firma Klein Vision, která již několik let vyvíjí létající automobil AirCar, se na svém YouTube kanále pochlubila získáním osvědčení o letové způsobilosti. Slovenský Dopravný úrad tak oficiálně certifikoval tento nesporně zajímavý stroj.

Náročné letové zkoušky zahrnovaly celou škálu letových a výkonnostních manévrů a prokázaly velmi dobrou statickou a dynamickou stabilitu v režimu letadla. AirCar absolvoval více než 70 hodin zkušebních letů, včetně přeletů a 200 vzletů a přistání.

Létající auto AirCar

Stroj s registrací OM-KLZ může fungovat jako letadlo i osobní auto. Po přistání lze jeho křídla složit podél konstrukce a pokračovat v jízdě po běžných silničních komunikacích. Proměna letadla na automobil a zpět se provádí stiskem tlačítka a celá transformace trvá zhruba dvě minuty.

AirCar se skládá z několika funkčních celků. Jeho aerodynamický trup poskytuje dostatek prostoru pro dva cestující a zároveň přispívá k lepším vztlakovým vlastnostem během letu. Mezi pokročilé technologie patří například zatahovací křídla, skládací ocasní plochy a systém nouzových padáků.

Skládací ocasní plochy přispívají k lepší podélné stabilitě a vzletovým vlastnostem, stejně jako u běžných letadel. V režimu automobilu zatažené ocasní plochy vedou ke kompaktnějším rozměrům.

Pohon stroje obstarává motor BMW s výkonem 140 koní, přičemž vzletová rychlost je 115 km/h. V režimu letadla může AirCar letět rychlostí až 180 km/h, zatímco jako auto dokáže jet maximální rychlostí 160 km/h.

Budoucnost létajícího automobilu

Slovenský prototyp je z konstrukčního hlediska patrně nejblíže představě o tom, jak by mělo vypadat a fungovat létající auto. Většina současných prototypů má přeci jen blíže k letadlům nebo strojům s kolmým startem a přistáním (VTOL).

AirCar má nesporně dynamický a atraktivní design a je vyroben převážně z kompozitních materiálů. V režimu automobilu získává přítlak pomocí spoileru a náklonu výškovky, zatímco v módu letadla se na potřebném vztlaku podílí celý povrch. Koncepce karoserie počítá s budoucím vývojem pro prostornější varianty – k dispozici mají být tří a čtyřmístné, dvoumotorové a obojživelné verze.

Koncem června loňského roku absolvoval AirCar úspěšný let mezi Nitrou a Bratislavou. Pilotoval ho vynálezce, zakladatel a šéf firmy Klein Vision Štefan Klein. Po 35 minutách letu bez problémů přistál na letišti v Bratislavě, kde složil křídla a další prvky nezbytné pro let a po silnici pokračoval do centra města.

Klein byl již tehdy přesvědčen, že předsériový model získá od evropských leteckých regulátorů certifikaci CS-23 pro běžné, užitkové, akrobatické a příměstské letouny a povolení k provozu na pozemních komunikacích pro vozidla kategorie M1 (tj. vozidla, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelová vozidla).

Určitě si přečtěte

Články odjinud