Slovenský létající automobil AirCar úspěšně doletěl z Nitry do Bratislavy

Prototyp slovenského létajícího automobilu AirCar úspěšně dokončil svůj první meziměstský let. Vůz, pilotovaný šéfem společnosti Klein Vision Štefanem Kleinem, odstartoval z Nitry a po 35 minutách letu bez problémů přistál na letišti v Bratislavě. Zde složil křídla a další prvky nezbytné pro let a po silnici pokračoval do centra města.

Hned v úvodu je nutné konstatovat, že AirCar je z konstrukčního hlediska patrně nejblíže představě o tom, jak by mělo vypadat a fungovat létající auto. Většina současných prototypů má přeci jen blíže k letadlům nebo strojům s kolmým startem a přistáním (VTOL).

Létající automobil AirCar

Slovenská firma pracuje na svém hybridním létajícím stroji již více než dvacet let. Během nich se uskutečnilo například 142 úspěšných startů a přistání a bylo nalétáno více než čtyřicet hodin zkušebních letů. Klein je přesvědčen, že třetí prototyp je připraven překonat fázi konceptu.

Při zatím posledním letu dosáhl dvoumístný AirCar cestovní rychlosti 170 km/h, což je jen o něco méně než maximálních 190 km/h. Klein uvádí, že v rámci testování manévrovatelnosti letěl ve výšce 8200 stop (asi 2,5 kilometru) a zvládl i strmé zatáčky. Na rozdíl od strojů s kolmým startem a přistáním potřebuje AirCar přistávací dráhu.

Současný prototyp je vybaven benzínovým motorem BMW o výkonu 160 koní s pevnou vrtulí a balistickým záchranným padákem. Jednoduchým stiskem tlačítka vozidlo během pouhých 135 sekund stáhne, nebo rozloží křídla a ocasní plochy, což mu umožní vyrazit na silnici nebo vznést se do oblak.

Velké plány do budoucna

Klein je přesvědčen, že předsériový model o výkonu 300 koní získá od evropských leteckých regulátorů certifikaci CS-23 pro běžné, užitkové, akrobatické a příměstské letouny a povolení k provozu na pozemních komunikacích pro vozidla kategorie M1 (tj. vozidla, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelová vozidla).

Očekává se, že příští verze AirCaru bude mít maximální cestovní rychlost 300 km/h a bude schopná na jednu nádrž paliva urazit až 1000 kilometrů. Lze počítat s tím, že v případě rozjezdu sériové výroby budou budoucí majitelé AirCaru muset mít jak pilotní, tak řidičský průkaz, aby mohli plně využívat jeho výhod.

Vynálezce v tiskové zprávě uvádí, že AirCar „Otevírá novou kategorii dopravy a vrací svobodu, která byla původně přisuzována automobilům, zpět do rukou jednotlivce.“ Patrně ještě nějakou dobu potrvá, než uvidíme Kleinovo létající auto na silnicích a na nebi, ale jistě se shodneme na tom, že je to skvěle vypadající stroj a pozoruhodný úspěch.

Diskuze (36) Další článek: SpaceX chce, aby Starship při prvním orbitálním letu mohla komunikovat se satelity Starlink

Témata článku: Technika, Doprava, Prototyp, Automobily, Létání, BMW, Slovensko, VTOL, Silnice, Štefan Klein, Stroj, Přistání, Automobil, Nitra, Let, Klein Vision, Bratislava, AirCar



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Geneticky modifikovaný hlodavec má lepidlo místo šroubků. Pitva myši Apple Magic Mouse

Geneticky modifikovaný hlodavec má lepidlo místo šroubků. Pitva myši Apple Magic Mouse

I tak obyčejnou věc, jako je myš, lze udělat jinak. První generace Apple Magic Mouse z roku 2009 je toho důkazem.

Jiří Kuruc
MyšiPitvaApple
Recenze mobilu Sony Xperia 10 IV. Kompaktní maratonec

Recenze mobilu Sony Xperia 10 IV. Kompaktní maratonec

** Drobná evoluce v zaběhlém trendu řady Xperia 10 ** Famózní výdrž v kompaktním balení s nízkou hmotností ** Slabé výsledky fotoaparátu ještě zvýrazní ambiciózní cenovka

Martin Herodek
Střední třídaRecenze
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

** Google má kvalitní družicové snímky Ruska ** Najdete na nich i tu poslední ruskou vojenskou základnu ** Nadšenci jich lokalizovali už okolo 1 600

Jakub Čížek
RuskoArmádaMapy
Vyzkoušeli jsme betu One UI 5 nad Androidem 13. Novinek je mnoho, další budou přibývat

Vyzkoušeli jsme betu One UI 5 nad Androidem 13. Novinek je mnoho, další budou přibývat

** Samsung spustil betaverzi One UI 5 nad Androidem 13 ** Beta funguje v Německu, Koreji a v USA, ale stáhnout si ji můžete i vy ** Vy jsme si ji už vyzkoušeli a přidáváme kompletní přehled změn

Martin Chroust
One UIBeta
Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

** Nejen mobilní výrobci jsou naučeni rok od roku prodávat stále více telefonů ** Tento trend se však zákonitě musí někdy zastavit ** Jenže, co naplat, když jsou starší zařízení „uměle“ nepoužitelná?

Martin Chroust
Prasklý displejBaterieAktualizace softwaru
Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

** Izraelský zbrojní gigant Elbit Systems nedávno představil střední obrněné vozidlo ROBUST ** To je určeno pro pokročilý autonomní boj proti pěchotě i obrněným vozidlům ** Nový obrněnec by měl operovat s vysokou mírou autonomie, za každého počasí a prakticky v každém terénu

Stanislav Mihulka
IzraelVojenstvíRoboti