Vesmír | Komety

Sluneční soustavou prolétá záhadný objekt. Může to být první skutečná mezihvězdná kometa

• Astronomové pozorují kometu, který by mohla být druhým známým mezihvězdným objektem a první mezihvězdnou kometou
  • Těleso s označením C/2019 Q4 (Borisov) se podařilo objevit brzy
  • Okolo Slunce prolétne až v polovině prosince

Ve Sluneční soustavě máme zřejmě mezihvězdného návštěvníka, který aspiruje na titul první mezihvězdné komety

V předposlední srpnový den objevil Ganadij Borisov svým 65 cm dalekohledem na Krymské astrofyzikální observatoři objekt, který dostal prozatímní označení C/2019 Q4 (Borisov). S jistotou víme, že je to kometa. Astronomové už pořídili podrobnější snímky a objekt projevuje kometární aktivitu – má kóma a chvost.

Velký kanárský dalekohled (GTC) získal jeho spektrum, které je více než podobné ledovým objektům z Oortova mračna, což je zásobárna komet v dalekých končinách Sluneční soustavy. C/2019 Q4 (Borisov) ale zřejmě nepřilétl z Oortova mračna, ale rovnou z jiného planetárního systému.

Dráha a rychlost komety ukazují na mezihvězdný původ

Čím déle pozorujeme jeho pohyb po noční obloze, tím přesněji známe jeho dráhu a tím pravděpodobnější je, že není „odtud“. Na mezihvězdný původ ukazuje velmi vysoká rychlost tělesa (33 km/s) a parametry dráhy.

Kometa má velký sklon vůči rovinám oběžných drah planet, ale ještě zajímavější je její výstřednost. Kruhové dráhy mají výstřednost rovnou 0, eliptické dráhy od 0 po 0,9999... Pokud je výstřednost nad 1, je to hyperbola a velmi silný důkaz, že těleso Sluneční soustavou jen prolétá.

Druhý známý mezihvězdný objekt

C/2019 Q4 (Borisov) není prvním známým mezihvězdným objektem. Před dvěma lety objevili astronomové dnes už slavný objekt ʻOumuamua, který byl původně označen jako mezihvězdná kometa a později překvalifikován na asteroid. Dnes už to není úplně jasné, takže raději zůstaňme u obecnějšího „mezihvězdného objektu.“

ʻOumuamua měla výstřednost dráhy 1,2 – tedy hyperbolickou. U C/2019 Q4 to bylo v době objevu něco nad 3,0 ale s postupem času se zdá, že to bude ještě více – možná nad 3,5!

Okolo Slunce proletí rychlostí 160 000 km/h

ʻOumuamua byl objevena několik týdnů po průletu okolo Slunce, kdy už byla na odletu ze Sluneční soustavy. C/2019 Q4 (Borisov) okolo Slunce teprve proletí. Někdy okolo 10. prosince se dostane nejblíže ke Slunci (tzv. přísluní). Vzdálenosti komety od Slunce bude v té době ale i tak okolo 2 AU, což je mnohem dál, než prolétl ʻOumuamua (0,25 AU).  Kometa bude postupně zrychlovat. V nejmenší vzdálenosti od Slunce dosáhne více než 44 km/s.

C/2019 Q4 (Borisov) bude nejjasnější na začátku prosince. Její jasnost dosáhne přibližně 15 mag. Nebude viditelná pouhým okem, ale bude dostupná amatérským astronomům s trochu lepším vybavením.

Astronomové nyní mají mnoho týdnů na to, aby mezihvězdného návštěvníka prozkoumali.

Zdroj: IAC, Skyandtelescope, JPL