Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

• Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid.
  • Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě.
  • Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

Jak už jsme psali, 18. října letošního roku objevil dalekohled PanSTARRS 1 objekt s prozatímním označením A/2017 U1. Teď už víme, jak vypadá… a něco takového jsme nečekali.

Asteroid má parabolickou dráhu, což znamená, že nepochází ze Sluneční soustavy. Později dostal konečné označení 1I/2017 U1 a má už i svůj název `Oumuamua. Původ jména je stejně jako objevitel Robert Weryk z Havaje a znamená posel z dálky, který přichází jako první.

Když ho astronomové v říjnu objevili, měl už za sebou nejen průlet okolo Slunce, ale také okolo Země. Nejblíže byl od nás 14. října ve vzdálenosti 24 milionů km.

Pozdní objev trochu komplikoval další pozorování, protože jasnost objektu klesala. Astronomové se přesto pustili do práce a zapojily se i dalekohledy VLT Evropské jižní observatoře v Chile.

A byl to právě VLT, kdo rozprášil původní hypotézu, že objekt je kometou. Žádné uvolňování prachu a plynu u objektu objeveno nebylo.

Jako obří kovový rampouch

Oumuamua nevypadá jako typický asteroid ve Sluneční soustavě a to ani svým tvarem a ani složením.

`Oumuamua

Znak před O ve jméně `Oumuamua je takzvaná okina a jméno by mělo být vyslovováno: H O u mu a mu a.

S pomocí záběrů pořízených přes čtveřici různých fotometrických filtrů přístrojem FORS na dalekohledu VLT a v kombinaci se snímky z jiných velkých dalekohledů se týmu pod vedením Karen Meech (Institute for Astronomy, Havaj, USA) podařilo zjistit, že se `Oumuamua otáčí s periodou 7,3 hodin.

Na základě změn jasnosti mohou vědci určit nejen dobu rotace ale také přibližný tvar.

Jasnost `Oumuamua se mění v poměru 1:10, což znamená, že objekt bude mít velmi protáhlý tvar. Jeho délka bude 10krát větší než jeho šířka, přičemž podle vědců je objekt 400 metrů dlouhý.

Vědci také zjistili, že objekt má červenou barvu. Příčinou budou dlouhodobé účinky kosmického záření v mezihvězdném prostoru. Trochu se tak podobá některým tělesům ze vzdálených končin Sluneční soustavy.

Asteroid `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové těleso bez vodního nebo jiného ledu v blízkosti povrchu.

Objekt přiletěl ze souhvězdí Lyry a to zhruba z oblasti, kde se na obloze nachází jasná hvězda Vega. Rychlost tělesa je asi 90 tisíc kilometrů za hodinu. Cesta od Vegy by mu trvala 300 tisíc let, ale je nepravděpodobné, že `Oumuamua pochází právě odtud. Už jen z toho důvodu, že v minulosti byla Vega na obloze jinde.

750 000 domácích a 1 vetřelec

Astronomové dnes znají 750 tisíc komet a asteroidů, ale `Oumuamua je prvním objektem, který nepochází ze Sluneční soustavy. Podle vědců prolétají podobní vetřelci Sluneční soustavou poměrně pravidelně. Je ale obtížné je s ohledem na jejich velikost najít.

Technika jde však kupředu. Už někdy v 80. letech minulého století vyměnili astronomové fotografické desky za CCD kamery. V posledních desetiletích byly spuštěny automatické přehlídky oblohy. Jedná se o dalekohledy s robustní montáží, které doslova jako kombajn pročesávají celou oblohu a hledají asteroidy a komety. Hlavním cílem jsou tělesa, která mohou ohrozit Zemi.

Zdroje: Nature, ESO

Diskuze (19) Další článek: Autobus Škoda 706 RTO byla před padesáti lety ikona. Zažil ho ještě někdo z vás?

Témata článku: Vesmír, Věda, Země, USA, Slunce, Sluneční soustava, Asteroidy, Vega, Kosmické záření, Složení, Institute for Astronom, Protáhlý tvar, Chile, VLT, Lyra, Eso, Objekt, Poslední desetiletí, Celá obloha, Nature, První objekt, Červená barva, Vodní led, Tvar, Oumuamua

Skvělý operační systém pro starý notebook. Jak nainstalovat a ovládat ChromeOS Flex

Máte doma starý notebook, jehož hardware už nestačí na plynulý běh Windows? Nainstalujte na něj operační systém ChromeOS Flex a udělejte z něj Chromebook!

Chrome OSGoogle

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý