Sluneční soustavou se řítí největší kometa v historii. Vědci přesně určili její velikost

Naší planetární soustavou se v současnosti pohybuje kometa C/2014 UN271, označovaná také jako Bernardinelli-Bernstein (toto jméno dostala po dvou astronomech, kteří ji v roce 2014 objevili). Již v době objevu bylo jasné, že jde o neobvykle velké těleso, ale vědcům trvalo dlouho, než vypočítali přesnou hodnotu.

Velikost objektu nebylo možné určit především proto, že byl pozorován na vzdálenost přibližně 29 astronomických jednotek (cca 4,3 miliardy kilometrů). To je téměř stejně daleko jako je od Země vzdálená nejvzdálenější planeta Neptun a současně jde i o největší vzdálenost, v jaké kdy byla detekována kometa. Původní odhady mluvily o velikosti kolem 100 kilometrů.

Největší kometa

Díky novým pozorováním, která vedli objevitelé Pedro Bernardinelli a Gary Bernstein, se podařilo upřesnit velikost tohoto vesmírného objektu. Na šířku měří těžko představitelných 150 kilometrů. To z C/2014 UN271 činí největší kometu, jaká kdy byla objevena. Obvyklá velikost komet většinou nepřesahuje několik desítek kilometrů, přičemž dosavadním rekordmanem byla 100 km dlouhá kometa Sarabat, pozorovaná v roce 1729.

Vědci také podrobněji vypočítali dráhu komety. Těleso se pohybuje po velmi dlouhé oběžné dráze protínající sluneční soustavu. V nejvzdálenějším bodě byla asi před 1,5 miliony lety, kdy byla vzdálená asi 40 400 astronomických jednotek (tj. cca 6 × 1012 km). Naposledy proletěla naší soustavou přibližně před 3,5 miliony let, kdy se ke Slunci přiblížila na vzdálenost 18 AU (tj. cca 2,7 miliardy kilometrů).

Těleso se pohybuje po velmi dlouhé oběžné dráze

V těchto okamžicích se kometa Bernardinelli-Bernstein nachází mezi oběžnými dráhami Uranu a Neptunu. Astronomové již spočítali, že v koncem ledna roku 2031 dosáhne minimální vzdálenosti od slunce – 10,9 AU – a téměř se tak dostane na oběžnou dráhu Saturnu.

Aktuální poloha komety Bernardinelli-Bernstein

Okem ji neuvidíte

Ačkoli je kometa velmi slabá (pouhým okem je nepozorovatelná), astronomové již detekovali a studovali její komu a ohon. Nová data naznačují, že se z jejího povrchu vypařuje oxid uhličitý nebo čpavek a byly dokonce zaznamenány výtrysky plynů.

Pozice komety v lednu 2031, kdy bude nejblíže Slunci

Přestože je těžké přesně předpovědět, jak bude kometa vypadat v budoucnu, nová studie vidí šanci, že bude mnohem jasnější, než se dosud předpokládalo. Může dosáhnout zdánlivé hvězdné velikosti až 9 magnituda, takže bude jen o něco slabší než Saturnův měsíc Titan. Původně se očekávalo, že bude jasná pouze jako Pluto.

Pokud vás zajímá, odkud se tato obří kometa vzala, pak vězte, že vědci se domnívají, že pochází z Oortova oblaku. To je hypotetická zóna, která obklopuje konec Sluneční soustavy a obsahuje miliardy těles podobných kometám. Existenci takové zóny však naznačují pouze nepřímé důkazy a není potvrzena pozorováními.

Váš názor Další článek: Korejský poskytovatel internetu žaluje Netflix. Nový seriálový hit Hra na oliheň mu příliš zatěžuje linky