Smíme dělat vše, co umíme? Vědci vytvořili opičí embrya s lidskými buňkami

• Kontroverzní laboratorní počin nás znovu staví před základní etickou otázku
  • Smíme dělat vše, co umíme?
  • Smíchání lidských a opičích embryonálních kmenových buněk může pomoct mnoha nemocným

O kontroverzním experimentu, který provedl tým španělského biologa Juana Carlose Ispizuy Belmonteho působícího na kalifornském Salk Institute for Biological Studies ve spolupráci s čínskými vědci, se už nějakou dobu šuškalo.

Byly to však jen dohady, protože detaily pokusu znali jen jeho přímí aktéři. To se nyní změnilo, protože americko-španělsko-čínský tým publikoval výsledky v předním vědeckém časopise Cell. Na stole jsou „tvrdá“ data a je o čem se bavit.

V první řadě je třeba se vypořádat s faktem, že byly provedeny pokusy na primátech, konkrétně na deseti samicích makaka jávského (Macaca fascicularis), které vědcům posloužily jako dárkyně embryí.

Právě využití těchto opic bylo důvodem, proč se vědci ze Španělska a USA spojili s Číňany. Nikde jinde na světě už se na opicích experimentovat nedá bez rizika masivního odporu ochránců zvířat. Tento odpor může nabrat podoby atentátů na vědce, kteří pokusy provádějí.

Makak jávský (Foto: Rushen; Owner: Thai National Parks, CC BY-SA 2.0)

Vědci v závěru studie konstatují, že pokus proběhl v souladu se všemi předpisy a byl předem řádně schválen. Na rovinu je třeba říct, že byl v souladu s čínskými předpisy a odkleply ho čínské instituce. Pro někoho to je naprosto nedostatečné odůvodnění, jinému to může připadat jako adekvátní postup. Obecného konsenzu se asi nedobereme.

Diskuze (8) Další článek: Epic Games Store začal prodávat i aplikace pro Windows

Témata článku: Výzkum, USA, Genetika, Zvířata, Medicína, Lidé, Embryo, Experiment, Transplantace, Buňky, Orgány, Španělsko, Zárodek, Images, Kmenové buňky, Lidská buňka, Shinya Yamanaka, Slinivka, Vojtech, Opice, Buňka, Gen, Nobelova cena

U.S. Navy prověřilo raketový stealth torpédoborec Zumwalt na rozbouřeném moři

NámořnictvoLoděVojenství
Vítr, který měl přijít, nepřišel. Sonda InSight nemusí přežít zimu

** Solární panely sondy InSight jsou zaprášené ** Vyrábí tak mnohem méně elektrické energie ** Sonda, která na Marsu pracuje od roku 2018, nemusí přežít marsovskou zimu.

InSightMars