Smlouva Gwyneth Paltrow s Netflixem je vítězstvím pseudovědy | Foto: Profimedia

Foto: Profimedia

Smlouva Gwyneth Paltrow s Netflixem je vítězstvím pseudovědy

  • Kontroverzní značka Goop navázala spolupráci s Netflixem
  • Goop je dlouhodobě kritizován za to, že propaguje nesmysly
  • Některé jeho produkty navíc ohrožují zdraví spotřebitelů

Začátkem února se v médiích objevila zpráva, že americká herečka a zpěvačka Gwyneth Paltrow podepsala smlouvu o spolupráci s velkým americkým online poskytovatelem placených filmů, společností Netflix. Paltrow je sice držitelkou Oskara z roku 1998 za nejlepší ženský herecký výkon v roli Violy de Lessepsové ve filmu Zamilovaný Shakespeare, spolupráce s Netflixem se ale týká něčeho jiného.

Paltrow je totiž současně zakladatelkou a propagátorkou velmi kontroverzní značky Goop. Netflix by měl uvádět 30minutové show, kde bude účinkovat Paltrow a další představitelé společnosti Goop. Náplní této show by měla být témata týkající se tělesné i duševní pohody, na nichž tvůrci hodlají pracovat „s experty, lékaři a vědci.“

Spolupráce s Netflixem by měla masivně rozšířit okruh lidí, kteří se setkají s Goopem. Návštěvnost stránek Goop.com byla v červnu 2018 asi 2,4 milionů unikátních uživatelů, zatímco Netflix měl v tomto období 58 milionů předplatitelů jen v USA a 137 milionů předplatitelů ve světě.

Goop zároveň oznámil, že bude spolupracovat s leteckou společností Delta Airlines a uvádět své příspěvky na palubě jejich 600 letadel, která přepraví ohromné množství cestujících.

Goop propaguje nesmysly

Za normálních okolností by takový marketing nikoho příliš nevzrušil. Problém je ale v tom, že Goop je dlouhodobě a rozsáhle kritizován za celou řadu kontroverzních prohlášení, postupů, a také produktů, které nabízí. Odborníci tvrdí, že Goop v těchto věcech nejen propaguje nesmysly, ale také záměrně klame spotřebitele, používá lživý marketing, a co je nejhorší, některé tyto produkty podstatně ohrožují zdraví spotřebitelů.

Goop vznikl v roce 2008, kdy začínali s newsletterem. Pak se objevily webové stránky, online obchody, produkty, pořádání konferencí i vydávání časopisů a podcastů. Od samotného počátku se ale kolem Goopu množí kontroverze.

Rozruch vzbudila například jejich jadeitová vajíčka, která si ženy mají vkládat do vagíny pro lepší sex, a kterým se vysmáli gynekologové. Odborníci rovněž strhali nabízení drahých léčivých nálepek anebo organických tamponů pro ženy, které mají být zdravější než klasické tampony, neboť ty podle prohlášení Goopu údajně obsahují rakovinotvorné látky.

Obyčejné podvody?

Podle řady kritiků Goop dlouhodobě balancuje na hraně vědomých podvodů na spotřebitelích, ne-li za touto hranicí. Produkty Goopu jsou nápadně předražené a slibují věci, kterým vzhledem ke svému složení či povaze nemohou dostát.

Goop byl přistižen při tom, že ačkoliv na svých stránkách kritizuje produkty jiných značek a prohlašuje, že obsahují nebezpečné látky, kterým by se lidé měli vyhnout, tak pak zákazníkům prodává své drahé produkty, které ovšem obsahují přesně ty stejné kritizované látky.

Celá řada produktů Goopu i reklam na tyto produkty je opakovaně kritizována za to, že udávané účinky nemají žádné vědecké a někdy ani rozumné opodstatnění, že nemají žádný prokazatelný užitek pro zdraví, a že mohou i uškodit, což se týká například kávových klystýrů propagovaných Goopem, které mohou vést k velmi závažným zdravotním komplikacím.

Jeden mediálně slavný příklad za všechny: V roce 2017 vyhlásil časopis The Skeptic, který pranýřuje podobné pseudovědecké praktiky, produkt Goopu zvaný „Goop the Rusty Razor“ na základě hlasování svých čtenářů a s velkým náskokem, nejhorším pseudovědeckým počinem roku.

Goop na Netflixu

S proniknutím na Netflix by se Goop měl dostat mimo okruh svých svérázných fanoušků. Netflix totiž obsahuje nástroje, díky nimž bude pořady s Goopem nabízet divákům, kteří mají sklony sledovat jiné pseudovědecké či konspirační pořady.

Na Netflixu už proběhlo několik skandálů, kvůli odvysílání pořadů s nesmysly. V pro-veganském filmu What the Health se například tvrdilo, že když někdo jí každý den jedno vejce, tak je to pro zdraví stejně zhoubné, jak kdyby dotyčný vykouřil 5 cigaret.

Zcela nedávno zase došlo k tomu, že americké zubaře zavalila vlna dotazů pacientů, které se týkaly bezpečnosti zákroků na zubních kanálcích. Ukázalo se, že Netflix a další podobné služby vysílaly dokument Root Cause, v němž se objevuje lživé tvrzení, že léčba zubních kanálků způsobuje rakovinu.

Po tomto skandálu musela americká zubařská asociace ADA instruovat své členy, jak na podobné pomýlené dotazy reagovat, a také se obrátila na Netflix a další kanály, aby Root Cause okamžitě vyřadily ze své nabídky.

Otázkou samozřejmě je, zda je toto všechno problémem Netflixu, který prostě jen vysílá dodané materiály. Řada expertů se domnívá, že to problém Netflixu rozhodně je.

Podle Ericy Austin, ředitelky výzkumného centra Edward R Murrow Center for Media & Health Promotion Research na americké Washington State University, nezbavuje právo na svobodu projevu Netflix a další moderní platformy odpovědnosti za obsah, který šíří mezi ohromné počty diváků.

Netflix se v tomto ohledu navíc liší od YouTube a podobných služeb, kam si uživatelé nahrávají, co chtějí. Netflix má podstatně větší kontrolu nad tím, co vysílá, a stále větší část obsahu si navíc Netflix vytváří sám anebo ve spolupráci se svými partnery.

Pseudovědy

Pseudovědy jsou postupy nebo znalosti, které jejich provozovatelé staví na úroveň vědeckých disciplín. Ale i když je propagují způsobem připomínající vědecké postupy, nedodržují při tom základní pravidla vědy nebo vycházejí z chybných předpokladů. Pseudovědy často předpokládají existenci dosud nepoznaných, někdy i duchovních sil. Jejich výsledky bývají neověřitelné, neopakovatelné.

Biorezonance | Homeopatie | Tradiční čínská medicína | Astrologie | Akupunktura | Plochá Země | Scientologie | Sisyfos

Určitě si přečtěte

Články odjinud