Snímek Venuše pořízený sondou Parker Solar Probe překvapil. Použitý přístroj měl sloužit k něčemu úplně jinému

Dne 11. července loňského roku sonda Parker Solar Probe, jejímž cílem je studovat Slunce, ze vzdálenosti 12 380 km vyfotila Venuši. Na výsledném záběru jsou vidět detaily povrchu – a vědce velmi překvapil.

Sonda ho totiž udělala pomocí svého nástroje Wide-field Imager for Solar Probe (WISPR). Ten byl původně navržen za účelem pořizování snímků sluneční koróny, větru atd., ale nyní NASA nečekaně zjistila, že ho lze použít rovněž k zachycení termálních informací o planetě.

„WISPR je šitý na míru a testovaný pro pozorování využívající viditelné světlo. Očekávali jsme, že uvidíme mraky, ale kamera nahlédla přímo skrz…“ uvedl Angelos Vourlidas z Johns Hopkins Applied Physics Laboratory.

Ve středu Venuše je zřetelně patrná tmavá oblast známá jako Aphrodite Terra. A tmavá je proto, že jde o tektonickou vyvýšeninu, která je o 30 stupňů chladnější než její okolí.

Právě to naznačuje, že WISPR si poradí i s výše zmíněnými termálními daty. „Ať tak či onak, čekají nás některé vzrušující vědecké příležitosti,“ konstatoval Vourlidas.

Pro úplnost dodejme, že Parker Solar Probe zatím naposledy prolétla kolem Venuše 20. února. Je tedy možné, že za rok se dočkáme dalšího podobně ohromujícího snímku.

Diskuze (24) Další článek: Český rozhlas potichu ukončil aplikaci Radiotéka. Audioknihy přesunul jinam