Software předvídá stav semaforů. Toto by se měly naučit autonavigace

Software předvídá stav semaforů. Toto by se měly naučit autonavigace

Waze, který dnes patří pod křídla Alphabetu, před lety v praxi ukázal, jak mocný je dopravní crowdsourcing a masivní strojová analýza dat, za relativně málo peněz se totiž podařilo postavit globální síť, která zaznamená kolonu a další problém na silnici rychleji než oficiální místa.

Americký startup Nexar jeho základní principy dále rozvíjí a chce na datech od svých řidičů a dalších partnerů postavit unikátní real-time dopravní mapu, na které bude úplně všechno. Tedy nejen to, že je o půl páté odpoledne ve vašem městě dopravní zácpa, ale také to, který semafor má zrovna zelenou, který červenou a kde zrovna jede cyklista bez blikačky.

Lights API, aneb když software předvídá semafory. A jde mu to:

S první ukázkou se zakladatel Nexaru pochlubil na blogu, kde oznámil, že ještě letos v betaverzi spustí Lights API. Má to být první ochutnávka, která v reálném čase a podle aktuální polohy odhaduje, v jakém stavu je zrovna nejbližší semafor v cestě a jak dlouho na něm bude ještě svítit zelená, respektive červená.

S využitím těchto dat, pokud by byla přesná, by bylo možné mnohem lépe plánovat cestu napříč ucpaným velkoměstem. Skutečné sci-fi přitom spočívá v tom, že tento předpovědní model nevyužívá žádná oficiální data – není napojený na systém semaforů. Inženýři jej postavili na vlastním měření, údajích z kamer ve voze a nakonec na vše pustili strojové učení a neuronové sítě.

Na sklonku letošního roku hodlá svoji technologii firma začít nabízet alespoň v betaverzi v New Yorku, San Francisku a Las Vegas, přičemž by ji ráda postupně rozšířila do třiceti dalších (amerických) měst.

Klepněte pro větší obrázek
Prototyp unikátní dopravní mapy, která předvídá stav semaforů na Manhattanu

I podobné infrastrukturální technologie jednou pomohou autonomním taxi a efektivnější organizaci dopravy. Ostatně podle nedávné analýzy by plně autonomní doprava jen v New Yorku byla natolik efektivní, že by byla ve městě potřeba pouhá polovina vozů – sic za cenu sdílení. To je dnes sice nereálné, nicméně kdo ví, jakým směrem se individuální automobilová doprava posune během několika dalších desítek let.

Ostatně i stratégové velkých evropských automobilek počítají s tím, že samořiditelný automobil změní pohled na vlastnictví vozu a mnohem rozšířenějším způsobem bude individuální automobilová doprava jako služba. Laicky řečeno, když budete potřebovat vůz, nějaký erární k vám jednoduše sám přijede. A čím lepší předplatné budete mít, tím čistší a vybavenější bude.

Diskuze (27) Další článek: Výjimečná neutronová hvězda je jednou z nejtěžších, co známe

Témata článku: Technologie, Software, Strojové učení, Automobily, Doprava, Neuronová síť, Betaverze, API, Alphabet, Autonomní vůz, Autonomní taxi, Reálný čas, Globální síť, Americký start-up, Las Vegas, Data, Autonomní doprava, První ukázka, Samořiditelný automobil, Efektivní organizace, Automobilová doprava, Autonavigace, Pouhá polovina, Nedávná analýza, Předpovědní model


Určitě si přečtěte

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

** Erotický obsah generoval ohromné peníze, pak ale přišel internet... ** Pornografie dostupná všude a zdarma uvedla tvůrce do krize ** Někteří ale dokázali potenciál internetu využít i v tomto oboru

Jan Dudek | 12

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Jakub Čížek | 59

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

** Proč vymýšlet kolo? Protože ho lze vymyslet lépe! ** Kola Loopwheels nabízejí integrované odpružení ** Cílem je poskytnout pohodlnější a klidnější jízdu

Karel Kilián | 14


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku