Software předvídá stav semaforů. Toto by se měly naučit autonavigace

Software předvídá stav semaforů. Toto by se měly naučit autonavigace

Waze, který dnes patří pod křídla Alphabetu, před lety v praxi ukázal, jak mocný je dopravní crowdsourcing a masivní strojová analýza dat, za relativně málo peněz se totiž podařilo postavit globální síť, která zaznamená kolonu a další problém na silnici rychleji než oficiální místa.

Americký startup Nexar jeho základní principy dále rozvíjí a chce na datech od svých řidičů a dalších partnerů postavit unikátní real-time dopravní mapu, na které bude úplně všechno. Tedy nejen to, že je o půl páté odpoledne ve vašem městě dopravní zácpa, ale také to, který semafor má zrovna zelenou, který červenou a kde zrovna jede cyklista bez blikačky.

Lights API, aneb když software předvídá semafory. A jde mu to:

S první ukázkou se zakladatel Nexaru pochlubil na blogu, kde oznámil, že ještě letos v betaverzi spustí Lights API. Má to být první ochutnávka, která v reálném čase a podle aktuální polohy odhaduje, v jakém stavu je zrovna nejbližší semafor v cestě a jak dlouho na něm bude ještě svítit zelená, respektive červená.

S využitím těchto dat, pokud by byla přesná, by bylo možné mnohem lépe plánovat cestu napříč ucpaným velkoměstem. Skutečné sci-fi přitom spočívá v tom, že tento předpovědní model nevyužívá žádná oficiální data – není napojený na systém semaforů. Inženýři jej postavili na vlastním měření, údajích z kamer ve voze a nakonec na vše pustili strojové učení a neuronové sítě.

Na sklonku letošního roku hodlá svoji technologii firma začít nabízet alespoň v betaverzi v New Yorku, San Francisku a Las Vegas, přičemž by ji ráda postupně rozšířila do třiceti dalších (amerických) měst.

Klepněte pro větší obrázek
Prototyp unikátní dopravní mapy, která předvídá stav semaforů na Manhattanu

I podobné infrastrukturální technologie jednou pomohou autonomním taxi a efektivnější organizaci dopravy. Ostatně podle nedávné analýzy by plně autonomní doprava jen v New Yorku byla natolik efektivní, že by byla ve městě potřeba pouhá polovina vozů – sic za cenu sdílení. To je dnes sice nereálné, nicméně kdo ví, jakým směrem se individuální automobilová doprava posune během několika dalších desítek let.

Ostatně i stratégové velkých evropských automobilek počítají s tím, že samořiditelný automobil změní pohled na vlastnictví vozu a mnohem rozšířenějším způsobem bude individuální automobilová doprava jako služba. Laicky řečeno, když budete potřebovat vůz, nějaký erární k vám jednoduše sám přijede. A čím lepší předplatné budete mít, tím čistší a vybavenější bude.

Diskuze (27) Další článek: Výjimečná neutronová hvězda je jednou z nejtěžších, co známe

Témata článku: Software, Technologie, Automobily, Strojové učení, Doprava, Neuronová síť, Alphabet, Autonomní vůz, API, Betaverze, Samořiditelný automobil, Půl páté, Předpovědní model, Autonomní doprava, Rozšířený způsob, Pouhá polovina, Globální síť, Semafor, Letošní rok, První ukázka, Autonavigace, San Francisco, Americký start-up, Manhattan, Dopravní zácpa