Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel

Foto: STE / Rien Boonstoppel
Foto: STE / Rien Boonstoppel
Foto: STE / Rien Boonstoppel
Foto: STE / Rien Boonstoppel
25
Fotogalerie

Solární obytňák dokončil cestu napříč Evropou. Ošklivý design, působivá technologie a řada dětských nemocí

Unikátní solární obytný automobil Stella Vita, který tým studentů nizozemské Univerzity v Eindhovenu představil před měsícem, 15. října dokončil 3 000 kilometrů dlouhou cestu napříč Evropou. Příjezd do Tarify, nejjižnějšího cípu Španělska, ovšem nebyl snadný.

Zhruba 1 000 kilometrů (zejména ze začátku cesty) totiž vůz strávil na vleku kvůli problémům s pohonnou soustavou. Kvůli různým akcím, které byly domluveny ještě před startem, si ale tým nemohl dovolit výraznější zpoždění, a tak se opravovalo i po cestě, což je ostatně vidět na některých záběrech z videodeníku.

Vůz se zastavil například v Bruselu, kde byl prezentován veřejnosti i evropským politikům. Ve Francii následovalo několik zastávek, včetně prezentace v sídle automobilky Renault. Vůz přitom evidentně vyvolával zájem všude, kde se objevil. Včetně několika kempů, kde jeho posádka přespávala.

Těžký start cesty:

Problémy se nakonec podařilo odstranit ještě ve Francii, odkud už vůz cestoval po vlastní ose. Po celou dobu přitom využíval pouze energii získanou ze střešních panelů, které napájely baterii s kapacitou 60 kWh. Během slunného dne měl být elektromobil schopen urazit trasu dlouhou až 730 km, během noci dojezd spadl na cca 595 km.

Elon ještě nevolal

Rychlé dobití baterií při kempování umožnil systém výsuvných bočních solárních panelů, které tvořily plochu až 17m2 a současně sloužily jako zastřešení boků. V obytné části se zvedací střechou nechyběla velká skládací postel, malý kuchyňský blok, toaleta a sprcha s teplou vodou. O napájení veškerého příslušenství (TV, kávovar, nabíjení elektroniky atd.) se stále staraly pouze baterie a solární panely.

Během vývoje vozu, který měl trvat zhruba rok, byl kladen vysoký důraz nejen na aerodynamiku, ale také na volbu materiálů a snižování hmotnosti. Solární obytňák Stella Vita nakonec váží zhruba 1,7 tuny, maximální rychlost je kolem 120 km/h.

Byla to skvělá doba, během které jsme se mnoho naučili,“ uvedl v prohlášení týmový manažer. „A co se stane se Stella Vita? Naším velkým snem je, aby se objevila společnost, která naše vize pozvedne na novou úroveň. Jestli už nás kontaktoval Elon Musk? Očekávám, že zavolá každou chvíli,“ žertoval manažer Solar Team Eindhoven Kjell Revenberg.

Určitě si přečtěte

Články odjinud