Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

  • Nápad použít na silnice místo asfaltu solární panely vypadal slibně
  • Praktické testy však odhalily celou řadu nevýhod
  • Nejhorší je směšná účinnost ve srovnání s fotovoltaickou elektrárnou
Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

Nápad použít na silnice místo asfaltu solární panely vypadal slibně. Nyní se však objevily první výsledky praktického nasazení. Ukázaly, že celá řada faktorů pracuje proti maximálnímu možnému využití této technologie, což podrobně rozebral The Conversation.

Před čtyřmi roky obletěla svět virální kampaň, slibující zásadní krok v boji proti klimatickým změnám. Nosnou myšlenkou bylo nahrazení asfaltu na silnicích solárními panely, které budou vyrábět elektřinu. Odvážný nápad ušel od té doby dlouhou cestu, ale první výsledky jsou v mnoha směrech zklamáním.

Nevýhod je celá řada

Začněme tím, že solární panely umístěné ve vozovce mají celou řadu nevýhod. V první řadě je problém v tom, že nejsou pod optimálním úhlem vůči slunci, takže produkují méně energie, než kolik by dokázaly generovat tradiční v solární elektrárně. Jsou také náchylnější k zakrytí – a stín přes pouhých pět procent povrchu panelu může snížit výrobu energie až o polovinu.

Na rozdíl od panelů ve fotovoltaických elektrárnách jsou ty ve vozovce výrazně více vystaveny prachu a dalším nečistotám, což opět snižuje jejich účinnost. S ohledem na nosnost také musí být pokryty mnohem silnější vrstvou, která musí unést projíždějící vozidla, což samozřejmě znamená i nižší propustnost světla ke kolektoru.

Tím ale nedostatky zdaleka nekončí. Další nevýhodou je zahřívání. Zatímco v solárních elektrárnách chladí panely cirkulující vzduch, v případě umístění do vozovky dochází nevyhnutelně k jejich ohřívání. Platí přitom, že každý jeden stupeň Celsia nad optimální teplotu znamená ztrátu 0,5 % energetické účinnosti.

Ve srovnání se solárními panely, umísťovanými na polích nebo na střechách, je tedy více než evidentní očekávaný pokles účinnosti. Otázkou však bylo, jak tento projekt dopadne z ekonomického hlediska. Vyplatí se, nebo ne?

Praktické testy rozhodně nepřesvědčily

Jedna z prvních solárních silnic byla instalována v severozápadní Francii poblíž vesničky Tourouvre. Panely byly instalovány na kilometrovém úseku a poskytly celkovou plochu 2800 metrů čtverečních. Papírově měly být schopny dodávat 800 kWh denně, nicméně reálná naměřená čísla se pohybují kolem 409 kWh/den.

Klepněte pro větší obrázek
Solární panely v silnici u francouzské vesničky Tourouvre

Faktor kapacity silnice, který měří efektivitu technologie vydělením průměrného výstupního výkonu a potenciálního maximálního výkonu, je pouhá 4 procenta. Pro srovnání: solární elektrárna Cestas poblíž Bordeaux, která sází na tradiční řady solárních panelů nasměrované ke slunci, má maximální výkon 300 000 kW a kapacitní faktor 14 procent. Co je ještě zásadnější: za desetinu nákladů proti solární vozovce generuje třikrát více energie.

Umísťování solárních panelů do vozovek se nezdá jako dobrý nápad ani s ohledem na jejich plochu. Například ve Velké Británii je celková plocha vozovek, použitelných pro solární panely, dvě miliardy metrů čtverečních.

Zní to jako obrovské číslo, ale jen do okamžiku, kdy se dozvíme, že budovy ve městech Velké Británie zaujímají plochu 17,6 miliardy m². Takže pokud by se panely nainstalovaly jen na zlomek střech, přinesly by větší výkon za podstatně nižší cenu.

Diskuze (65) Další článek: Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

Témata článku: Velká Británie, Obnovitelné zdroje, Elektrárna, Elektřina, Francie, Solární energie, Fotovoltaika, Solární panel, Odvážný nápad, Celá řada, Praktický test, Nápad, Zakrytí, Nevýhoda, The Conversation, Nízká cena, Dobrý nápad, Nosná myšlenka, Obrovské číslo, Maximální výkon, Dlouhá cesta, Optimální teplota, Bordeaux, Úsek, Silnice



Recenze hry Disco Elysium - Final Cut. Detektivka, která by vydala na knižní sérii

Recenze hry Disco Elysium - Final Cut. Detektivka, která by vydala na knižní sérii

Tato detektivka je už sice starší záležitostí, ale na konzole dorazila v krabicové verzi teprve nedávno. Při té příležitosti jsme si řekli, že by nebylo od věci se k ní vrátit a podívat se na to, jaké změny přinesla její Final Cut verze.

Martin Nahodil
Disco ElysiumPS5RecenzeAdventury
Intel vrací úder. Procesory Intel Alder Lake překonávají AMD, ale konkurent to nevzdává

Intel vrací úder. Procesory Intel Alder Lake překonávají AMD, ale konkurent to nevzdává

Nová generace procesorů Intel Alder Lake dorazila na trh. Dvanáctá generace Intel Core je v mnohém revoluční a konečně přináší výkon, se kterým dokáže AMD Ryzeny překonat.

Jan Pánek
Seagate začne prodávat 20TB pevné disky i běžným smrtelníkům
Karel Javůrek
ÚložištěPevné diskySeagate
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

** Uběhlo 35 let od tragické nehody v černobylské elektrárně ** Celá oblast je událostí stále silně poznamenaná ** Z Černobylu ale znovu teče elektřina – tentokrát solární

David Polesný
Elektrárna
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína