MASCOT poslal z povrchu planetky Ryugu další snímky

• Japonská sonda Hajabusa provádí průzkum blízkozemní planetky Ruygu
  • Na povrch vysadí několik roverů
  • Sonda také provede odběr vzorků, které v prosinci 2020 dopraví na Zemi

Na konci června přilétla k blízkozemní planetce Ruyugu japonská kosmická sonda Hajabusa 2. Okolo planetky se bude pohybovat do prosince příštího roku. Kromě podrobného průzkumu tělesa má také odebrat vzorky a na konci roku 2020 je dopravit na Zemi.

Článek postupně aktualizujeme o nové fotografie a informace.

MASCOT přistál

Aktualizováno 5. října 2018: Ve středu 3. října ve 3:58 vysadila Hajabusa na povrch Ryugu další rover. Po přiblížení k planetce se od sondy ve výšce 51 metrů odpojil francouzsko-německý MASCOT, který o dvacet minut později dosedl na povrch planetky.

MASCOT má tvar kvádru o délce asi 30 cm a hmotnost 10 kg. Na palubě má kameru, spektrometr, magnetometr a radiometr. Na rozdíl od svých menších sourozenců není napájen ze solárních panelů ale pomoci baterie. Na povrchu planetky měl pracovat 12 až 16 hodin. Nakonec předčil veškerá očekávání a pracoval přes 17 hodin.

Ryugu se momentálně nachází 325 milionů km od nás, takže veškerá komunikace je zpožděna o 18 minut.

Už dříve vysadila hopsající rovery

Hajabusa disponuje řadou vědeckých přístrojů a také několika rovery. Označení rover není úplně vhodné, protože si pod tímto termínem vybavíme spíše vozítka pro průzkum Marsu či Měsíce. V případě těch japonských jde o malé válcovité objekty. Kolečka nejsou pro pohyb na planetce vhodná. Rovery budou po povrchu poskakovat.

Dne 21. září vysadila Hajabusa první dva rovery MINERVA-II s označením ROVER-1 a ROVER-2. V obou případech jde o kilogramové průzkumníky vybavené solárními panely, dvěma kamerami a senzory pro měření teploty.

O pár dní později uveřejnila Japonská kosmická agentura (JAXA) dech beroucí snímky z obou roverů.

V příštím roce dosedne na povrch ještě ROVER-2 vybavený kromě kamer a senzoru pro měření teploty také LED diodami pro průzkum prachových částic.

Bude se i bombardovat

Hlavním úkolem Hajabusy 2 je odběr vzorků. Sonda se přiblíží k povrchu a vystřelí rychlostí 300 m/s pětigramový tantalový projektil. Uvolněné částice budou odebrány pomoci záchytného zařízení.

Vědci mají ovšem zájem také o vzorky z větší hloubky. Pro tyto účely je na palubě Small Carry-on Impactor (SCI). Po oddělení od Hajabusy počká, až se mateřské sonda vzdálí do bezpečí. Poté bude projektil o hmotnosti 2,5 kg pomoci výbušnin vymrštěn vstříc povrchu. Následkem dopadu má vzniknout kráter o průměru asi 2 metrů. Jakmile se materiál po dvou týdnech usadí, Hajabusa provede odběr vzorků. Vše má sledovat předem vysazená kamera DCAM3.

Ryugu je blízkozemní planetka

Ruygu má průměr asi 900 metrů a byla objevena v roce 1999 lovcem asteroidů LINEAR. Jde o blízkozemní planetku patřící do skupiny Apollo. Tyto planetky tvoří více než polovinu z celkového počtu blízkozemních planetek a křižují oběžnou dráhu Země.

Ryugu se pohybuje okolo Slunce s periodou 1,3 roku ve vzdálenosti 0,96 až 1,4 AU (1 AU je vzdálenost Země od Slunce).

Zdroje: JAXA, DLR

Váš názor Další článek: Windows Timeline zamíří na telefony díky Microsoft Launcheru

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Japonsko, Země, Astronomie, Mars, Kamera, Slunce, Měsíc, Apollo, Sluneční soustava, Asteroidy, chřipka, Blízkozemní planetka, Oběžná dráha, MASCOT, Odběr, SCI, Úchvatný snímek, Odběr vzorků, Solární panel, Japonská sonda, Hlavní úkol, Celkový počet, Kamery na Mall.cz

Robotický tank TRX veze 50 sebevražedných dronů Switchblade. Tohle je zbraň nové doby

** . Společnost General Dynamics Land Systems předvedla maketu svého nového robotického vozidla TRX ** To představuje unikátní mobilní systém pro 50 sebevražedných dronů Switchblade ** Vozidlo TRX je v této verzi rovněž vybaveno kvadrikoptérou

VojenstvíDronyRoboti

Vybrali jsme nejlepší metroidvanie posledních let. Dobrodružství s příchutí plošinovek

I když tento žánr vznikl na konci minulého století, tak je mezi hráči velmi oblíbený i v dnešní době. Sice už nemá takovou popularitu u velkých studií, ale menší vývojářské týmy dokazují, že metroidvanie mají stále co nabídnout.

MetroidvaniaTéma