Asteroidy | Japonsko

MASCOT poslal z povrchu planetky Ryugu další snímky

• Japonská sonda Hajabusa provádí průzkum blízkozemní planetky Ruygu
  • Na povrch vysadí několik roverů
  • Sonda také provede odběr vzorků, které v prosinci 2020 dopraví na Zemi

Na konci června přilétla k blízkozemní planetce Ruyugu japonská kosmická sonda Hajabusa 2. Okolo planetky se bude pohybovat do prosince příštího roku. Kromě podrobného průzkumu tělesa má také odebrat vzorky a na konci roku 2020 je dopravit na Zemi.

Článek postupně aktualizujeme o nové fotografie a informace.

MASCOT přistál

Aktualizováno 5. října 2018: Ve středu 3. října ve 3:58 vysadila Hajabusa na povrch Ryugu další rover. Po přiblížení k planetce se od sondy ve výšce 51 metrů odpojil francouzsko-německý MASCOT, který o dvacet minut později dosedl na povrch planetky.

MASCOT má tvar kvádru o délce asi 30 cm a hmotnost 10 kg. Na palubě má kameru, spektrometr, magnetometr a radiometr. Na rozdíl od svých menších sourozenců není napájen ze solárních panelů ale pomoci baterie. Na povrchu planetky měl pracovat 12 až 16 hodin. Nakonec předčil veškerá očekávání a pracoval přes 17 hodin.

Ryugu se momentálně nachází 325 milionů km od nás, takže veškerá komunikace je zpožděna o 18 minut.

Už dříve vysadila hopsající rovery

Hajabusa disponuje řadou vědeckých přístrojů a také několika rovery. Označení rover není úplně vhodné, protože si pod tímto termínem vybavíme spíše vozítka pro průzkum Marsu či Měsíce. V případě těch japonských jde o malé válcovité objekty. Kolečka nejsou pro pohyb na planetce vhodná. Rovery budou po povrchu poskakovat.

Dne 21. září vysadila Hajabusa první dva rovery MINERVA-II s označením ROVER-1 a ROVER-2. V obou případech jde o kilogramové průzkumníky vybavené solárními panely, dvěma kamerami a senzory pro měření teploty.

O pár dní později uveřejnila Japonská kosmická agentura (JAXA) dech beroucí snímky z obou roverů.

V příštím roce dosedne na povrch ještě ROVER-2 vybavený kromě kamer a senzoru pro měření teploty také LED diodami pro průzkum prachových částic.

Bude se i bombardovat

Hlavním úkolem Hajabusy 2 je odběr vzorků. Sonda se přiblíží k povrchu a vystřelí rychlostí 300 m/s pětigramový tantalový projektil. Uvolněné částice budou odebrány pomoci záchytného zařízení.

Vědci mají ovšem zájem také o vzorky z větší hloubky. Pro tyto účely je na palubě Small Carry-on Impactor (SCI). Po oddělení od Hajabusy počká, až se mateřské sonda vzdálí do bezpečí. Poté bude projektil o hmotnosti 2,5 kg pomoci výbušnin vymrštěn vstříc povrchu. Následkem dopadu má vzniknout kráter o průměru asi 2 metrů. Jakmile se materiál po dvou týdnech usadí, Hajabusa provede odběr vzorků. Vše má sledovat předem vysazená kamera DCAM3.

Ryugu je blízkozemní planetka

Ruygu má průměr asi 900 metrů a byla objevena v roce 1999 lovcem asteroidů LINEAR. Jde o blízkozemní planetku patřící do skupiny Apollo. Tyto planetky tvoří více než polovinu z celkového počtu blízkozemních planetek a křižují oběžnou dráhu Země.

Ryugu se pohybuje okolo Slunce s periodou 1,3 roku ve vzdálenosti 0,96 až 1,4 AU (1 AU je vzdálenost Země od Slunce).

Zdroje: JAXA, DLR