Sonda InSight detekovala rekordní marsotřesení. Přijde ale o ruku a bez zázraku skončí úplně

• Mise sondy InSight se blíží ke konci
  • Kvůli marsovskému prachu dodávají sluneční panely stále méně energie
  • Sonda zaznamenala přes 1300 otřesů planety.

Velké rovery na Marsu pohání Radioizotopový termoelektrický generátor. Plutonia však nemá NASA na rozdávání, a tak se musí menší sondy spoléhat na klasické solární panely.

Sonda InSight má dva o průměru přes 2 metry. Od přistání v listopadu 2018 jsou stále více pokryté prachem. Množství vyrobené elektrické energie klesá. Konec mise se pomalu ale jistě blíží.

Zleva: Solární panely sondy InSight v prosinci 2018, dubnu 2019 a dubnu 2022. Foto: NASA/JPL-Caltech

Po přistání vyráběly panely 5000 watthodin denně, nyní je to podle NASA desetina. Vědci už přijali opatření – všechny vědecké přístroje kromě jednoho se zapínají už jen zřídka.

Rekordní otřesy Marsu

Privilegovaným přístrojem je seismometr SEIS, který je jedním ze dvou hlavních experimentů na palubě. Jeho práce je nejdůležitější a úspěšná. Podle nedávné statistiky zaznamenal už 1 313 marsostřesení.

Dne 4. května byl navíc překonám rekord, když SEIS detekoval otřesy o síle 5 magnitud a překonal rekord ze srpna loňského roku (4,2 M). Na Zemi nic moc, podobných zemětřesení jsou stovky tisíc ročně, ale Mars je seismický mnohem klidnější, takže jde o skutečně velké otřesy.

Už ani SEIS nepracuje nepřetržitě. Vědci ho zapínají především v noci, kdy je slabý vítr, který měření ruší.  NASA se v nejbližší době chystá odstavit mechanickou ruku sondy, která vyložila dva hlavní přístroje na povrch Marsu.

Později sloužila k částečnému odstranění prachu z panelů. Na mechanické ruce není žádný smetáček nebo něco podobného, co by pomohlo, a tak se v NASA odhodlali k paradoxnímu kroku – sondu ještě více zasypat. Lopatkou na konci ruky nabrali trochu marsovského písku a nasypali ho vedle panelů v době, kdy foukal vítr správnou rychlostí a správným směrem. Odfouknutý písek pak částečně smetl prach z panelu.

Vysypání písku z povrchu (na snímku dole) s cílem očistit panel (vlevo). Foto: NASA/JPL-Caltech

Bez zázraku přijde konec

InSight se bohužel v místě přistání nemůže spolehnout na přirozené čistění panelů marsovským větrem. U roverů Spirit a Opportunity tomu v NASA říkali „čisticí události“ (cleaning events). V dubnu 2009 se energetický výkon roveru Spirit díky větru a očištění panelů v průběhu několika dnů zvýšil z 223 watthodin na 372 watthodin.

V NASA stále věří, že by nějaký vítr mohl zafoukat. Pokud se tak nestane, bude sonda postupně končit. Očekává se, že SEIS bude vypnut na konci léta. NASA poté bude se sondou udržovat občasný kontakt. Někdy okolo prosince ale už bude množství vyrobené energie natolik malé, že se InSight odmlčí úplně.

Z hlediska délky práce svou misi už dávno splnila. Cílem bylo 700 solů (dnů na Marsu). K dnešnímu dní už InSight pracuje 1235 solů.

Z pohledu úkolů je úspěch mise jen poloviční. Druhý vědecký přístroj (tepelná sonda) selhal. Její krtek se nedokázat protlouci do požadované hloubky pěti metrů, ba dokonce ani do hloubky jednoho metru.

Diskuze (5) Další článek: Podívejte se na českou budovu století. Vltavská filharmonie bude jako skleněný altán o několika patrech

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, NASA, Kosmonautika, Země, Mars, Energie, InSight, Spirit, Opportunity, Mise, Otřes, Panel, Prach, Sonda, SEIS, Zázrak

Jak dobře vybrat router. Potřebujete Wi-Fi 6, co nejvíc antén a fyzických portů

** Wi-Fi router je zařízení, přes které se připojíte k bezdrátové síti Wi-Fi a k internetu ** Poradíme, jak Wi-Fi router vybrat, na co myslet a čemu se vyhnout ** Doporučíme konkrétní osvědčené routery

Jak vybratRouter
Recenze cykloradaru Garmin Varia RCT715. Bílé dodávky, všechny si vás natočím

** Garmin do svého stále unikátního cykloradaru přidal kameru ** Snímá a ukládá, co se při jízdě děje za sedlem ** Kromě toho je to jedna z nejsilnějších svítilen na kolo

Testy
Šalinoleaks: Odposloucháváme pražské šaliny, autobusy a vlaky a kreslíme je na mapu

**Kde jsou právě teď pražské tramvaje, autobusy a příměstské vlaky? ** Zobrazí je oficiální mapa a mobilní aplikace ** Věděli jste ale, že je k dispozici také API? Dnes si ho vyzkoušíme

GISDopravaPojďme programovat elektroniku
Hrajeme si v PowerShellu: Když Luboška zapne počítač, okamžitě nám dorazí e-mail

** Hrátky v PowerShellu pokračují ** Dnes se naučíme vytahovat informace ze systému ** A naplánujeme úlohu, když se ve Windows něco stane

Pojďme programovat elektroniku
Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

EnergetikaFotovoltaika
Jak přečíst platební kartu mobilem a k čemu je to dobré

Pokud vlastníte telefon s technologii NFC, můžete prostřednictvím aplikace pro Android zkusit načíst údaje ze své bezkontaktní karty. Vyzkoušíte si tak třeba, jak moc je náchylná k případnému RFID skimmingu.

NávodyMobilní aplikace