Vesmír | Věda | InSight | Mars

Jak zní vítr na Marsu? Poslechněte si ho díky sondě InSight

• Kosmická sonda InSight přistála na povrchu Marsu.
  • Zaměří se na výzkum marsovského nitra.
  • InSight je první statická sonda na Marsu po 10 letech.

Americká sonda InSight přistála na povrchu Marsu 26. listopadu 2018. Stalo se tak na den přesně sedm let poté, co k rudé planetě odstartovala pojízdná laboratoř Curiosity. Ta se na Marsu nachází asi 550 km od sondy InSight.

Data z průběhu přistání přenášely dva malé CubeSaty Wall-E a Eve pojmenované po hrdinech ze slavného animovaného filmu.

Jak zní vítr na Marsu?

Aktualizace 7. prosince: Na Zemi dorazily další snímky, které jsme přidali do úvodu galerie.

Jak zní vítr na Marsu? Poslechněte si to! Sonda InSight nemá na palubě mikrofon, ale to nevadí.

Člověk slyší díky vibracím. Zvuková vlna vstoupí do zvukovodu a způsobí rozkmitání ušního bubínku. Sonda využila podobného principu. Vítr foukající ze severozápadu k jihovýchodu rychlostí až 24 km/h rozhýbal solární panely (bubínky). Vibrace se následně šíří strukturami sondy (sluchové kůstky) až k seismometru (cochlea alias část vnitřního ucha), který dokáže měřit i velmi nepatrné vibrace. Seismometr bude brzy vyložen na povrch a začne měřit marsotřesení.

Aktualizace 3. prosince: První fotografie, která dorazila na Zemi krátce po přistání, byla pořízena přes průhlednou a zaprášenou krytku. Dokonce i po jejím odklopení prach na kameře zůstává. Během přistání se hodně prášilo. Měkké dosednutí zajišťovalo 12 motorů.

Kamery slouží jako podpora pro povrchové přístroje SEIS a HP3, které na povrch vyloží 2,4 m dlouhé mechanické rameno. Snímky z kamer pomohou při výběru místa, umisťování přístrojů i kontrole jejich stavu po zahájení měření. Zaprášení jedné z kamer nepředstavuje žádný problém.

Jedna z kamer je umístěná na sondě (Instrument Context Camera, ICC), druhá přímo na rameni (Instrument Deployment Camera, IDC).

Dva hlavní přístroje

InSight je statická sonda. Mechanické rameno v nejbližších týdnech vysadí na povrch dva hlavní vědecké přístroje. Seismometr SEIS je tak přesný, že jeho měření ovlivní i poryv větru. InSight si proto na rudou planetu přivezla i meteorologickou stanici (TWINS).

Druhý přístroj HP3 disponuje speciální sondou, která pronikne až 5 metrů pod marsovský povrch a bude měřit tepelný tok.

Mezi sekundární přístroje patří kromě kamer také přístroj RISE. Prostřednictvím rádiové komunikace se Zemí bude velmi přesně měřit rotaci planety, což vědcům pomůže upřesnit velikost jádra Marsu.

Na vědeckých přístrojích sondy se podílí také mnoho organizací z Evropy: Francouzská kosmická agentura (CNES), Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR) a další instituce z Francie, Švýcarska, Německa, Velké Británie a Španělska.

Sondy, které měkce přistály na Marsu

Rok Sonda Typ Výsledek
Mars 3 1971 lander, rover částečný úspěch
Mars 6 1974 lander částečný úspěch
Viking 1 1976 lander úspěch
Viking 2 1976 lander úspěch
Mars Pathfinder 1997 lander, rover úspěch
Spirit 2004 rover úspěch
Opportunity 2004 rover úspěch
Phoenix 2008 lander úspěch
Curiosity 2012 rover úspěch
Diskuze (19) Další článek: Qualcomm ukázal výkonný čip pro počítače, kterým chce zaútočit na Intel Core

Témata článku: Vesmír, Věda, InSight, Země, Mars, Kamera, IDC, Rover, Povrch, Rudá planeta, Úchvatný snímek, Rameno, SEIS, Meteorologická stanice, Úspěch, Povrch Marsu, Mechanické rameno, Twins, Měkké dosednutí, Marsovské nitro, Částečný úspěch, Tepelný tok, Lander, Rádiová komunikace, Curiosity

Užitečné funkce ve Windows 10, o kterých možná ani nevíte

** Operační systém Windows 10 nabízí spoustu užitečných drobností ** O některých funkcích mnoho uživatelů není ** Ukážeme vám některé užitečné vychytávky

Kvantový internet se blíží. Oproti tomu klasickému bude mnohem bezpečnější

** Jednotlivé bloky kvantového internetu už se pomalu vyvíjí a testují ** Kvantová síť už bude mít své uplatnění dříve, než bude všude dostupný kvantový internet ** Nejdříve půjde o doplněk ke klasickému internetu

Moral machine: Už víme, zdali je lepší zabít psy, sebe nebo matky na přechodu

** Jak byste se sami vypořádali s tramavajovým dilematem? ** Vědci před lety spustili globální dotazník ** Nyní se pochlubili s výsledky

E-mail zdarma - není čas změnit vaši starou adresu?

** E-mail většina z nás za svůj život příliš nemění. ** Služby se ale vyvíjí a některé mají zajímavé funkce. ** Velkým lákadlem může být integrace do ekosystému dalších služeb.