Sonda Juno opět fotila: Prohlédněte si nejnovější záběry Jupitera

Každých 53,5 dní sonda Juno prosviští nad Jupiterovou horní vrstvou oblaků. Pohybuje se přitom přibližně 75krát rychleji než kulka a její dráha je vysoce eliptická, díky čemuž může shromažďovat nová data, ale současně nemusí pobývat v intenzivním radiačním poli planety.

Tyto vysokorychlostní přelety, tzv. perijovy, Juno umožňují plynného obra opravdu důkladně dokumentovat – ať už pomocí radarových systémů, detektorů záření či třeba nástrojů pro výzkum magnetického a gravitačního pole.

Kromě toho samozřejmě i fotí – konkrétně svojí optickou kamerou JunoCam, která využívá techniku známou jako „push-broom“. Černobílé snímky si následně stahují nadšenci z celého světa a vytvářejí z nich úžasné barevné obrázky.

„Jupiter se neustále proměňuje, takže vidět co se děje v těchto oblacích je vždy velmi překvapující,“ uvedl umělecký grafik Seán Doran, který záběry z JunoCam upravuje již dlouhou dobu. Práce na jednom jediném z nich mu prý zabere i několik hodin.

Nejnovější sérii, která vznikla při v pořadí již dvanáctém perijovu (dokončeném 1. dubna) si můžete prohlédnout v naší galerii. Dodejme, že poslední naplánovaný perijov by se měl uskutečnit 16. července. NASA se nicméně v mezičase může rozhodnout, že misi sondy prodlouží.

Foto: NASA/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt/Seán Doran

Diskuze (2) Další článek: Telegram je v Rusku zablokovaný, odmítá předat uživatelská data

Témata článku: Vesmír, NASA, Astronomie, Zajímavosti, Družice, Jupiter, Optická kamera, Radarový systém, Oblaka, Záběr, Sonda, Nejnovější série, Černobílý snímek, Juno, Kulka, Seán Doran, Plynný obr, Eich, Dlouhá doba, Nová data, Nejnovější záběr, Magnetické pole, Celý svět

Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

** Apple představil dvě nové řady MacBooků Pro ve velikostech 14 a 16 palců ** Lákadlem jsou hlavně nové vlastní čipy M1 Pro a M1 Max s extrémním výkonem ** Displeje mají poprvé „notch“

ČipyMacBookApple
Elden Ring se odkládá, dočkáme se jej v únoru

Přihlásit se můžete i do uzavřeného testu hry, který se uskuteční v listopadu.

Elden RingFromSoftware

Jak sdílet svou geografickou polohu v reálném čase. Aplikace, platformy, výhody, nevýhody

Pokud potřebujete s někým sdílet informaci o tom, kde se aktuálně nalézáte, pak můžete využít řadu různých řešení. Některá načrtneme v tomto článku.

Karel KiliánJakub Michlovský