Astronomie | Jupiter

Sonda Juno opět fotila: Prohlédněte si nejnovější záběry Jupitera

Každých 53,5 dní sonda Juno prosviští nad Jupiterovou horní vrstvou oblaků. Pohybuje se přitom přibližně 75krát rychleji než kulka a její dráha je vysoce eliptická, díky čemuž může shromažďovat nová data, ale současně nemusí pobývat v intenzivním radiačním poli planety.

Tyto vysokorychlostní přelety, tzv. perijovy, Juno umožňují plynného obra opravdu důkladně dokumentovat – ať už pomocí radarových systémů, detektorů záření či třeba nástrojů pro výzkum magnetického a gravitačního pole.

Kromě toho samozřejmě i fotí – konkrétně svojí optickou kamerou JunoCam, která využívá techniku známou jako „push-broom“. Černobílé snímky si následně stahují nadšenci z celého světa a vytvářejí z nich úžasné barevné obrázky.

„Jupiter se neustále proměňuje, takže vidět co se děje v těchto oblacích je vždy velmi překvapující,“ uvedl umělecký grafik Seán Doran, který záběry z JunoCam upravuje již dlouhou dobu. Práce na jednom jediném z nich mu prý zabere i několik hodin.

Nejnovější sérii, která vznikla při v pořadí již dvanáctém perijovu (dokončeném 1. dubna) si můžete prohlédnout v naší galerii. Dodejme, že poslední naplánovaný perijov by se měl uskutečnit 16. července. NASA se nicméně v mezičase může rozhodnout, že misi sondy prodlouží.

Foto: NASA/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt/Seán Doran

Diskuze (2) Další článek: Telegram je v Rusku zablokovaný, odmítá předat uživatelská data

Témata článku: Vesmír, Zajímavosti, NASA, Astronomie, Družice, Jupiter, Optická kamera, Magnetické pole, Dlouhá doba, Seán Doran, Plynný obr, Sonda, Kulka, Nejnovější série, Celý svět, Juno, Záběr, Radarový systém, Nová data, Černobílý snímek, Oblaka, Nejnovější záběr

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

** Za dvacet tisíc korun lze pořídit kvalitní pracovní notebook ** Stejně tak může jít o herní notebook s výkonnější grafikou ** Poradíme, jaké notebooky vybrat pro různé druhy použití

Na čem běží Seznam.cz: Běžný standard už nestačí, přechází na vlastní cloud i servery

** Seznam nám prozradil detaily k jeho nové platformě SCIF ** V rámci jednoho privátního cloudu sjednocuje většinu služeb ** Vedle softwaru vyvíjí i vlastní hardware

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?