Astronomie | Jupiter

Sonda Juno opět fotila: Prohlédněte si nejnovější záběry Jupitera

Každých 53,5 dní sonda Juno prosviští nad Jupiterovou horní vrstvou oblaků. Pohybuje se přitom přibližně 75krát rychleji než kulka a její dráha je vysoce eliptická, díky čemuž může shromažďovat nová data, ale současně nemusí pobývat v intenzivním radiačním poli planety.

Tyto vysokorychlostní přelety, tzv. perijovy, Juno umožňují plynného obra opravdu důkladně dokumentovat – ať už pomocí radarových systémů, detektorů záření či třeba nástrojů pro výzkum magnetického a gravitačního pole.

Kromě toho samozřejmě i fotí – konkrétně svojí optickou kamerou JunoCam, která využívá techniku známou jako „push-broom“. Černobílé snímky si následně stahují nadšenci z celého světa a vytvářejí z nich úžasné barevné obrázky.

„Jupiter se neustále proměňuje, takže vidět co se děje v těchto oblacích je vždy velmi překvapující,“ uvedl umělecký grafik Seán Doran, který záběry z JunoCam upravuje již dlouhou dobu. Práce na jednom jediném z nich mu prý zabere i několik hodin.

Nejnovější sérii, která vznikla při v pořadí již dvanáctém perijovu (dokončeném 1. dubna) si můžete prohlédnout v naší galerii. Dodejme, že poslední naplánovaný perijov by se měl uskutečnit 16. července. NASA se nicméně v mezičase může rozhodnout, že misi sondy prodlouží.

Foto: NASA/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt/Seán Doran

Diskuze (2) Další článek: Telegram je v Rusku zablokovaný, odmítá předat uživatelská data

Témata článku: Vesmír, NASA, Astronomie, Zajímavosti, Jupiter, Družice, Kulka, Magnetické pole, Nejnovější série, Černobílý snímek, Juno, Sonda, Radarový systém, Nejnovější záběr, Dlouhá doba, Eich, Nová data, Optická kamera, Záběr, Celý svět, Oblaka, Seán Doran, Plynný obr

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28