Jupiter | Zatmění Slunce

Sonda Juno vyfotila stín vrhaný měsícem Io na Jupiter

Kolem 11. září provedla sonda Juno další těsný oblet planety Jupiter. Podle dostupných informací se v určitých okamžicích nacházela ve výšce pouhých 8000 kilometrů nad jeho mraky.

A právě z tohoto strategicky výhodného místa se jí podařilo pořídit sérii snímků stínu, který na Jupiter zrovna vrhal jeho měsíc Io. Jinými slovy, zachytila zatmění Slunce.

Dotyčné fotografie, které jako vždy upravili ochotní dobrovolníci, jsou opravdu úchvatné. Na první pohled se zdá, jako by někdo do středu planety vyvrtal obří díru, nebo na její povrch vylil velké množství nějaké černé kapaliny.

Io je nejvíce vulkanicky aktivní těleso v naší Sluneční soustavě. Kromě toho ze všech tzv. Galileových měsíců obíhá nejblíže k Jupiteru, v důsledku čehož je jeho stín tak velký.

Připomeňme, že podle původních plánů měla mise sondy Juno skončit už loni v létě. NASA však nakonec rozhodla o jejím prodloužení o 41 měsíců, tzn. do roku 2021.

Titulní foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gil, CC BY 3.0