Sonda Juno zkoumá hlubiny Velké rudé skvrny na Jupiteru

Letos v červenci sonda Juno uskutečnila první průlet nad Velkou rudou skvrnou (obrovský ovál karmínově zbarvených oblaků). na Jupiteru. Data, která během něj shromáždila, naznačují, že dotyčná skvrna sahá až pod mraky.

„Jedna z nejzákladnějších otázek o Jupiterově Velké rudé skvrně zní: jak hluboko jsou kořeny?“ uvedl Scott Bolton z Southwest Research Institute. „Data Juno naznačují, že nejznámější bouře Sluneční soustavy je široká téměř jako jedna a půl Země a má kořeny, které pronikají asi 300 kilometrů do atmosféry planety.“

Tento objev se podařilo učinit díky speciálnímu mikrovlnnému radiometru (MWR), kterým sonda disponuje. Ten má jedinečnou schopnost „nahlížet“ pod Jupiterovy mraky.

Juno na plynném obru rovněž odhalila novou radiační zónu. Ta se nalézá těsně nad atmosférou poblíž rovníku a zahrnuje energetické vodíkové, kyslíkové a sírové ionty pohybující se téměř rychlostí světla.

„Čím více se blížíte k Jupiteru, tím větší je,“ konstatovala Heidi Becker z Jet Propulsion Laboratory. „Věděli jsme, že radiace nás pravděpodobně překvapí, ale nemysleli jsme si, že tak blízko planetě najdeme novou radiační zónu. Zjistili jsme to jen proto, že její jedinečná oběžná dráha Juno kolem Jupitera dovoluje, aby se dostala opravdu blízko k vrcholkům mraků a doslova jsme tím proletěli.“

Dodejme, že k dnešnímu dni sonda Juno uskutečnila osm vědeckých průletů nad Jupiterem. Další je naplánovaný na 16. prosince, tedy na tuto sobotu.

Zdroj: NASA,

Váš názor Další článek: Litecoin za den zdvojnásobil hodnotu. Chcete-li správnou kryptoměnovou divočinu, zapomeňte na bitcoin

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Astronomie, Sluneční soustava, Jupiter, Jet Propulsion Lab, Southwest, Průlet, Jedinečná schopnost, Jet Propulsion Laboratory , SKV, Mrak, Dnešní den, Kevin Gill, Hlubina, Sonda, Plynný obr, MWR, Gill, První průlet, Juno, Bolton, Velká rudá skvrna

Nejlepší aplikace pro tento týden: Hledání nových přátel, tvorba komiksů a chytré kontakty

** V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? ** Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. ** Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace
Omlazená městská akce Saints Row v novém traileru ukazuje, co vše si budete moci dopřát
Saints RowVideoAkce
Chystá se remake kultovního Alone in the Dark. Hra unikla ještě před oficiálním odhalením
Alone in the DarkRemakeSpekulace
Pod drobnohledem. Čtečky otisků prstů na smartphonech a to, co jste o nich možná nevěděli

** Čtečky otisků prstů máme ve smartphonech déle než 20 let ** Jaké máme druhy, a jak vlastně fungují? ** Ten, kdo je nejvíce rozšířil od nich naopak upustil

Čtečka otisků v displejiČtečka otisků prstůSmartphony
Vybíráme nejlepší fotomobily současnosti. Dobře mohou fotit i telefony za 6 tisíc

** Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty ** Vlajkové modely jsou skoro jistota, dobře fotí ale i levnější přístroje ** Po kterých fotomobilech byste měli aktuálně sáhnout?

FotomobilyVýběry