Vesmír | Jupiter

Sonda Juno zkoumá hlubiny Velké rudé skvrny na Jupiteru

Letos v červenci sonda Juno uskutečnila první průlet nad Velkou rudou skvrnou (obrovský ovál karmínově zbarvených oblaků). na Jupiteru. Data, která během něj shromáždila, naznačují, že dotyčná skvrna sahá až pod mraky.

„Jedna z nejzákladnějších otázek o Jupiterově Velké rudé skvrně zní: jak hluboko jsou kořeny?“ uvedl Scott Bolton z Southwest Research Institute. „Data Juno naznačují, že nejznámější bouře Sluneční soustavy je široká téměř jako jedna a půl Země a má kořeny, které pronikají asi 300 kilometrů do atmosféry planety.“

Tento objev se podařilo učinit díky speciálnímu mikrovlnnému radiometru (MWR), kterým sonda disponuje. Ten má jedinečnou schopnost „nahlížet“ pod Jupiterovy mraky.

Juno na plynném obru rovněž odhalila novou radiační zónu. Ta se nalézá těsně nad atmosférou poblíž rovníku a zahrnuje energetické vodíkové, kyslíkové a sírové ionty pohybující se téměř rychlostí světla.

„Čím více se blížíte k Jupiteru, tím větší je,“ konstatovala Heidi Becker z Jet Propulsion Laboratory. „Věděli jsme, že radiace nás pravděpodobně překvapí, ale nemysleli jsme si, že tak blízko planetě najdeme novou radiační zónu. Zjistili jsme to jen proto, že její jedinečná oběžná dráha Juno kolem Jupitera dovoluje, aby se dostala opravdu blízko k vrcholkům mraků a doslova jsme tím proletěli.“

Dodejme, že k dnešnímu dni sonda Juno uskutečnila osm vědeckých průletů nad Jupiterem. Další je naplánovaný na 16. prosince, tedy na tuto sobotu.

Zdroj: NASA, Foto: Kevin Gill from Los Angeles, CA, United States, CC BY-SA 2.0

Váš názor Další článek: Litecoin za den zdvojnásobil hodnotu. Chcete-li správnou kryptoměnovou divočinu, zapomeňte na bitcoin

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, NASA, Astronomie, Sluneční soustava, Jupiter, Mrak, Kevin Gill, Sonda, Juno, Dnešní den, Jedinečná schopnost, Průlet, Plynný obr, Velká rudá skvrna, Bolton, Jet Propulsion Laboratory , Gill, První průlet, MWR, Hlubina

Vylaďte si Wi-Fi: Podívejte se, jaká pásma máte doma volná a kam signál nedosáhne

** Prozkoumejte, jaké pásmo je pro vaši síť nejlepší ** Díky heat mapě snadno poznáte, kde to bude se signálem horší ** Vše zvládnete i z mobilního telefonu

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?

Mírumilovná Pilsneria čelila největšímu kybernetickému útoku v dějinách

** Počítačové systémy Pilsnerie kolabují! ** Nejprve zaútočil hurikán Mozkyto, pak Sauronia ** Naštěstí jen během cvičení Cyber Czech 2018

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini